Americká armáda stojí za neuvěřitelným množstvím vynálezům a nových technologií. V současnosti spojili armádní experti své síly s inženýry z automobilového koncernu General Motors. Co je předmětem této zvláštní spolupráce?
Armáda Spojených států amerických si již delší dobou pohrává s myšlenkou použít u bojových vozidel pohon využívající palivové články. Právě proto spojila své síly s americkým automobilovým koncernem General Motors. Prvním dítkem této vzájemné spolupráce je speciální prototyp terénního pick-upu Chevrolet Colorado.
Tento drsně vyhlížející pick-up vznikl v překvapivě krátkém čase. Za méně než rok dokázali inženýři běžnou platformu Colorada zkrátit, pro usnadnění manévrování. Proběhla také velká úprava zavěšení a tlumení, která má zvýšit průchodnost vozu těžkým terénem. K tomu také přispívají obrovská, 37“, kola, které se nezaleknou žádné překážky.
Zdaleka nejzajímavější jsou ale změny v pohonném systému vozu. Jak bylo již zmíněno, zážehový motor Colorada byl nahrazen ekvivalentem, využívající palivové články. Největší výhodou tohoto systému je jeho přenosnost. Celý spalovací systém totiž lze z vozu jednoduše odpojit a přemístit prakticky kamkoli, kde může sloužit jako účinný generátor elektrické energie. Další velkou výhodou systému palivových článků, která se armádě zamlouvá je minimální hlučnost systému a minimum tepelné energie v průběhu přeměny vodíku na elektřinu. Obě tyto skutečnosti mohou armádě pomoci při pohybu na bojišti a snížit šance, že budou jednotky ve vozech spatřeny.
Vývojový prototyp velkolepého Colorada v současné době prochází posledními úpravami a od příštího roku se může těšit na zahájení tvrdých armádních testů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.