Na silnici budete za brzdu, s Volkswagenem e-Crafter ale ušetříte životní prostředí

Volkswagen e-Crafter je ukázkou budoucí německé elektrické dodávky.
Volkswagen e-Crafter je ukázkou budoucí německé elektrické dodávky., foto: Volkswagen
ar6 21. září 2016 23:45
Sdílej:

Nový Volkswagen Crafter je jednou z hvězd výstavy užitkových vozidel v Hannoveru. Pod kapotou zatím nabízí výhradně naftové čtyřválce TDI, dlouho už to však platit nebude. V příštím roce vyjede elektrický e-Crafter, jehož předobraz je ukazován také na německé výstavě.

Budoucnost rozvážkových vozů je v elektřině a dost možná i autonomním řízení. Především bezemisní provoz je jedním z témat letošního IAA v Hannoveru a svou troškou do mlýna v tomto ohledu přispívá i Volkswagen. Jeho e-Crafter dostal elektromotor o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 290 Nm. To při pohledu na hmotnost 4,25 tuny opravdu není mnoho, což ostatně dokazuje maximální rychlost pouhých 80 km/h. Na provoz po městě ale i tato hodnota bohatě stačí. Velkou část hmotnosti zabírá lithium-iontový akumulátor se 312 články a kapacitou 43 kWh, uložený pod podlahou nákladového prostoru. Dojezd dodávky je solidních 208 kilometrů, při využití rychlonabíječky je navíc 80 procent kapacity baterií dostupných za 45 minut.

I přes akumulátory v nákladovém prostoru neutrpěly užitkové vlastnosti Crafteru. Místo určené pro náklad tak má délku 4855 milimetrů, šířku 1380 milimetrů mezi podběhy a výšku 1961 milimetrů. Objem je 11,3 m3, užitečná hmotnost potom 1709 kilogramů. Části podlahy nákladového prostoru mají systém ProSafe pro zajištění nákladu. Zařízení Flex-Rack a regálový systém Globelyst mají zajistit komfortnější práci kurýrním nebo balíkovým službám a pocházejí od společnosti Sortimo. Tento konkrétní koncept pak disponuje rovněž servisní stanicí, v níž lze uchovávat a nabíjet náhradní akumulátory pro nákladní jízdní kola Cargo E-Bikes.

Vnější vzhled vozu se od naftové klasiky odlišuje už jen modrou metalízou Reef, kterou jsou lakovány rovněž nárazníky nebo boční obložení karosérie. Modrá lišta je jako již tradičně u vozů Volkswagen s elektrickým pohonem v masce chladiče, chybět samozřejmě nemohou ani LED diody pro denní svícení ve tvaru písmene C v nárazníku. Uvnitř najdeme kožený volant s modrým prošíváním a černou látkou s modrými detaily čalouněná sedadla. Přístrojová deska dostala místo otáčkoměru ukazatel výkonu. Ačkoliv jde zatím jen o koncept, již příští rok chce Volkswagen předat zákazníkům první sériové e-Craftery. Budou mít trochu lepší dynamické parametry?

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.