Nový Volkswagen Crafter je jednou z hvězd výstavy užitkových vozidel v Hannoveru. Pod kapotou zatím nabízí výhradně naftové čtyřválce TDI, dlouho už to však platit nebude. V příštím roce vyjede elektrický e-Crafter, jehož předobraz je ukazován také na německé výstavě.
Budoucnost rozvážkových vozů je v elektřině a dost možná i autonomním řízení. Především bezemisní provoz je jedním z témat letošního IAA v Hannoveru a svou troškou do mlýna v tomto ohledu přispívá i Volkswagen. Jeho e-Crafter dostal elektromotor o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 290 Nm. To při pohledu na hmotnost 4,25 tuny opravdu není mnoho, což ostatně dokazuje maximální rychlost pouhých 80 km/h. Na provoz po městě ale i tato hodnota bohatě stačí. Velkou část hmotnosti zabírá lithium-iontový akumulátor se 312 články a kapacitou 43 kWh, uložený pod podlahou nákladového prostoru. Dojezd dodávky je solidních 208 kilometrů, při využití rychlonabíječky je navíc 80 procent kapacity baterií dostupných za 45 minut.
I přes akumulátory v nákladovém prostoru neutrpěly užitkové vlastnosti Crafteru. Místo určené pro náklad tak má délku 4855 milimetrů, šířku 1380 milimetrů mezi podběhy a výšku 1961 milimetrů. Objem je 11,3 m3, užitečná hmotnost potom 1709 kilogramů. Části podlahy nákladového prostoru mají systém ProSafe pro zajištění nákladu. Zařízení Flex-Rack a regálový systém Globelyst mají zajistit komfortnější práci kurýrním nebo balíkovým službám a pocházejí od společnosti Sortimo. Tento konkrétní koncept pak disponuje rovněž servisní stanicí, v níž lze uchovávat a nabíjet náhradní akumulátory pro nákladní jízdní kola Cargo E-Bikes.
Vnější vzhled vozu se od naftové klasiky odlišuje už jen modrou metalízou Reef, kterou jsou lakovány rovněž nárazníky nebo boční obložení karosérie. Modrá lišta je jako již tradičně u vozů Volkswagen s elektrickým pohonem v masce chladiče, chybět samozřejmě nemohou ani LED diody pro denní svícení ve tvaru písmene C v nárazníku. Uvnitř najdeme kožený volant s modrým prošíváním a černou látkou s modrými detaily čalouněná sedadla. Přístrojová deska dostala místo otáčkoměru ukazatel výkonu. Ačkoliv jde zatím jen o koncept, již příští rok chce Volkswagen předat zákazníkům první sériové e-Craftery. Budou mít trochu lepší dynamické parametry?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.