Nový Volkswagen Crafter je jednou z hvězd výstavy užitkových vozidel v Hannoveru. Pod kapotou zatím nabízí výhradně naftové čtyřválce TDI, dlouho už to však platit nebude. V příštím roce vyjede elektrický e-Crafter, jehož předobraz je ukazován také na německé výstavě.
Budoucnost rozvážkových vozů je v elektřině a dost možná i autonomním řízení. Především bezemisní provoz je jedním z témat letošního IAA v Hannoveru a svou troškou do mlýna v tomto ohledu přispívá i Volkswagen. Jeho e-Crafter dostal elektromotor o výkonu 100 kW (136 k) s točivým momentem 290 Nm. To při pohledu na hmotnost 4,25 tuny opravdu není mnoho, což ostatně dokazuje maximální rychlost pouhých 80 km/h. Na provoz po městě ale i tato hodnota bohatě stačí. Velkou část hmotnosti zabírá lithium-iontový akumulátor se 312 články a kapacitou 43 kWh, uložený pod podlahou nákladového prostoru. Dojezd dodávky je solidních 208 kilometrů, při využití rychlonabíječky je navíc 80 procent kapacity baterií dostupných za 45 minut.
I přes akumulátory v nákladovém prostoru neutrpěly užitkové vlastnosti Crafteru. Místo určené pro náklad tak má délku 4855 milimetrů, šířku 1380 milimetrů mezi podběhy a výšku 1961 milimetrů. Objem je 11,3 m3, užitečná hmotnost potom 1709 kilogramů. Části podlahy nákladového prostoru mají systém ProSafe pro zajištění nákladu. Zařízení Flex-Rack a regálový systém Globelyst mají zajistit komfortnější práci kurýrním nebo balíkovým službám a pocházejí od společnosti Sortimo. Tento konkrétní koncept pak disponuje rovněž servisní stanicí, v níž lze uchovávat a nabíjet náhradní akumulátory pro nákladní jízdní kola Cargo E-Bikes.
Vnější vzhled vozu se od naftové klasiky odlišuje už jen modrou metalízou Reef, kterou jsou lakovány rovněž nárazníky nebo boční obložení karosérie. Modrá lišta je jako již tradičně u vozů Volkswagen s elektrickým pohonem v masce chladiče, chybět samozřejmě nemohou ani LED diody pro denní svícení ve tvaru písmene C v nárazníku. Uvnitř najdeme kožený volant s modrým prošíváním a černou látkou s modrými detaily čalouněná sedadla. Přístrojová deska dostala místo otáčkoměru ukazatel výkonu. Ačkoliv jde zatím jen o koncept, již příští rok chce Volkswagen předat zákazníkům první sériové e-Craftery. Budou mít trochu lepší dynamické parametry?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.