O absenci Citroënu C6 v Evropě, stejně jako premiéře jeho druhé generace v Číně, bylo napsáno již mnohé. Podle původních prognóz chtěli Francouzi na tradiční sedany s koncem řady C5 zapomenout úplně. Pařížský koncept CXperience však napovídá, že možná nebude tak zle.
Stále ještě aktuální Citroën C5 se v Evropě nabízí již od roku 2008, proti nejnovějším konkurentům z řad Škody, Renaultu nebo Volkswagenu tak kromě ceny a komfortu nemá příliš šancí. O nástupci se zatím jen spekuluje, jednou přijít má, podruhé zase ne. V podstatě stejné je to s pokračovatelem extravagantního modelu C6. Ten sice prodejní díru do světa neudělal, jeho nekonvenční křivky ale dodnes obdivuje nejeden fanoušek automobilového designu. Druhá generace, představená pár měsíců zpátky v Číně, je oproti původnímu modelu jen slabým odvarem, tím spíše pokud uvážíme, že je vlastně dvojčetem původně čínského Dongfengu Aeolus A9. Že ale Citroën nakonec nad nahrazením těchto dvou modelových řad uvažuje, naznačuje koncept CXperience. Ten se nepřekvapivě představí v Paříži a vedle svěžího vzhledu přináší i nebývalou úroveň komfortu.
Design vozu je konečně zase správně futuristický. 4,85 metru dlouhý, 2 metry široký a pouze 1,37 metru vysoký koncept s rozvorem o délce rovné 3 metry není konvenčním sedanem jako C5 nebo C6. Jedná se spíše o liftback či snad dokonce čtyřdveřové kupé, čemuž vedle už tak nízké stavby karosérie pomáhá i rychle se svažující střecha. Ta je plně prosklená a dopřává cestujícím zajímavý světelný zážitek. Přední část vozu se nese v klasickém „citroënovském“ duchu. Maska chladiče ve tvaru dvojitého šípu totiž přechází v 3 milimetry široké pásky LED diod pro denní svícení, stylizované do tvaru písmene V. Hlavní LED světla jsou v předním nárazníku, který také dostal pohyblivé klapky pro co nejlepší proudění vzduchu. Zadní část je s trojdimenzionálními LED světly ve tvaru písmene V poněkud konvenčnější, rozhodně ale ne nudná. Uprostřed reflektorů se nachází úzký pás blinkrů, což autu dodává jemně futuristický nádech. Stejně jako u většiny nových modelů je logo podbarveno černě, výrazně tvarovaný nárazník potom ukrývá dvě koncovky výfuku. Celá karosérie je lakována do zeleného odstínu Mizuiro, doplněný 22palcovými koly s pěti paprsky.
Interiér je přístupný přes proti sobě se otevírající dveře. Ty mohou být otevřené až pod úhlem 90 stupňů, výrazně to tak zlepšuje nejen přístupnost zadních sedadel, ale i pocit výjimečnosti celého vozu. Prostor kolem řidiče je podobně zajímavý jako přední část. Odkazem na minulost je například jednoramenný volant se čtyřmi tlačítky, naopak čirou přítomností (či dokonce budoucností) je několik displejů, jimiž se ovládají prakticky všechny funkce vozu. Řídícím centrem vozu je 19palcová obrazovka na středové konzoli, sdružující nastavování klimatizace, navigace, jízdních pomocníků a multimédií. V posledním případě se bavíme nejen o poslechu hudby, ale i sledování filmů. Obrazovku lze také pomyslně rozdělit v poměru 1/3:2/3 nebo 2/3:1/3, řidič a spolujezdec tak mohou pracovat odděleně. Informace o vozu se též promítají před řidiče na průhledový displej. V přední části je dále místo pro dobíjení a plnou integraci smartphonu, zadní cestující svá sedadla a další funkce ovládají přes tablety s rozhraním Share with U. To bude mimo jiné další pařížskou novinkou dvojitého šípu.
Zpátky ale do přední části, kde je hned několik dalších zajímavých prvků. Tak například kamery místo zrcátek doplňují po jedné kameře v přední a zadní části, řidič tak má na malých displejích ve výplních dveří k dispozici 360stupňový přehled o dění kolem auta. Z nové C3 si pak CXperience půjčuje systém ConnectedCAM, což je malá HD kamera za vnitřním zpětným zrcátkem, která monitoruje a nahrává jízdu. Neméně zajímavou položkou jsou čtyři samostatná sedadla, vyplněná paměťovou pěnou a čalouněná žlutou tkaninou, mající v hlavových opěrkách integrované dva reproduktory a mikrofon, posádka se tak při jízdě výborně slyší. Pokud se však cestující nechtějí bavit, mohou si pustit přímo do uší svou oblíbenou muziku. Sedadla jsou stejně jako velkorysá prostornost, množství odkládacích ploch nebo specifické nastavení podvozku součástí programu Citroën Advanced Comfort. Pokud jde o použité materiály, vsadili Francouzi kromě žluté tkaniny také na dřevo či polstrování ve stejném odstínu zelené, do níž je lakována karosérie.
Pod kapotou vozu se nachází plug-in hybridní ústrojí, složené z benzínového motoru o výkonu 110 kW (150 k) až 147 kW (200 k) a elektromotoru o výkonu 80 kW (109 k). Celkově má Citroën výkon 221 kW (300 k), na druhou stranu umí jet až 60 kilometrů čistě na elektřinu. Energii dodávají baterie, umístěné pod podlahou, s kapacitou 3 kWh, jejichž nabití z běžné sítě zabere čtyři a půl hodiny, použitím 32A zásuvky se čas sníží na méně než dvě a půl hodiny. Indikátor nabití baterií je netradičně umístěn na kapotě v prodloužených páscích denního svícení. Na silnici celou sílu přenáší osmistupňový automat, umístěný napříč mezi spalovacím a elektrickým motorem.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.