O absenci Citroënu C6 v Evropě, stejně jako premiéře jeho druhé generace v Číně, bylo napsáno již mnohé. Podle původních prognóz chtěli Francouzi na tradiční sedany s koncem řady C5 zapomenout úplně. Pařížský koncept CXperience však napovídá, že možná nebude tak zle.
Stále ještě aktuální Citroën C5 se v Evropě nabízí již od roku 2008, proti nejnovějším konkurentům z řad Škody, Renaultu nebo Volkswagenu tak kromě ceny a komfortu nemá příliš šancí. O nástupci se zatím jen spekuluje, jednou přijít má, podruhé zase ne. V podstatě stejné je to s pokračovatelem extravagantního modelu C6. Ten sice prodejní díru do světa neudělal, jeho nekonvenční křivky ale dodnes obdivuje nejeden fanoušek automobilového designu. Druhá generace, představená pár měsíců zpátky v Číně, je oproti původnímu modelu jen slabým odvarem, tím spíše pokud uvážíme, že je vlastně dvojčetem původně čínského Dongfengu Aeolus A9. Že ale Citroën nakonec nad nahrazením těchto dvou modelových řad uvažuje, naznačuje koncept CXperience. Ten se nepřekvapivě představí v Paříži a vedle svěžího vzhledu přináší i nebývalou úroveň komfortu.
Design vozu je konečně zase správně futuristický. 4,85 metru dlouhý, 2 metry široký a pouze 1,37 metru vysoký koncept s rozvorem o délce rovné 3 metry není konvenčním sedanem jako C5 nebo C6. Jedná se spíše o liftback či snad dokonce čtyřdveřové kupé, čemuž vedle už tak nízké stavby karosérie pomáhá i rychle se svažující střecha. Ta je plně prosklená a dopřává cestujícím zajímavý světelný zážitek. Přední část vozu se nese v klasickém „citroënovském“ duchu. Maska chladiče ve tvaru dvojitého šípu totiž přechází v 3 milimetry široké pásky LED diod pro denní svícení, stylizované do tvaru písmene V. Hlavní LED světla jsou v předním nárazníku, který také dostal pohyblivé klapky pro co nejlepší proudění vzduchu. Zadní část je s trojdimenzionálními LED světly ve tvaru písmene V poněkud konvenčnější, rozhodně ale ne nudná. Uprostřed reflektorů se nachází úzký pás blinkrů, což autu dodává jemně futuristický nádech. Stejně jako u většiny nových modelů je logo podbarveno černě, výrazně tvarovaný nárazník potom ukrývá dvě koncovky výfuku. Celá karosérie je lakována do zeleného odstínu Mizuiro, doplněný 22palcovými koly s pěti paprsky.
Interiér je přístupný přes proti sobě se otevírající dveře. Ty mohou být otevřené až pod úhlem 90 stupňů, výrazně to tak zlepšuje nejen přístupnost zadních sedadel, ale i pocit výjimečnosti celého vozu. Prostor kolem řidiče je podobně zajímavý jako přední část. Odkazem na minulost je například jednoramenný volant se čtyřmi tlačítky, naopak čirou přítomností (či dokonce budoucností) je několik displejů, jimiž se ovládají prakticky všechny funkce vozu. Řídícím centrem vozu je 19palcová obrazovka na středové konzoli, sdružující nastavování klimatizace, navigace, jízdních pomocníků a multimédií. V posledním případě se bavíme nejen o poslechu hudby, ale i sledování filmů. Obrazovku lze také pomyslně rozdělit v poměru 1/3:2/3 nebo 2/3:1/3, řidič a spolujezdec tak mohou pracovat odděleně. Informace o vozu se též promítají před řidiče na průhledový displej. V přední části je dále místo pro dobíjení a plnou integraci smartphonu, zadní cestující svá sedadla a další funkce ovládají přes tablety s rozhraním Share with U. To bude mimo jiné další pařížskou novinkou dvojitého šípu.
Zpátky ale do přední části, kde je hned několik dalších zajímavých prvků. Tak například kamery místo zrcátek doplňují po jedné kameře v přední a zadní části, řidič tak má na malých displejích ve výplních dveří k dispozici 360stupňový přehled o dění kolem auta. Z nové C3 si pak CXperience půjčuje systém ConnectedCAM, což je malá HD kamera za vnitřním zpětným zrcátkem, která monitoruje a nahrává jízdu. Neméně zajímavou položkou jsou čtyři samostatná sedadla, vyplněná paměťovou pěnou a čalouněná žlutou tkaninou, mající v hlavových opěrkách integrované dva reproduktory a mikrofon, posádka se tak při jízdě výborně slyší. Pokud se však cestující nechtějí bavit, mohou si pustit přímo do uší svou oblíbenou muziku. Sedadla jsou stejně jako velkorysá prostornost, množství odkládacích ploch nebo specifické nastavení podvozku součástí programu Citroën Advanced Comfort. Pokud jde o použité materiály, vsadili Francouzi kromě žluté tkaniny také na dřevo či polstrování ve stejném odstínu zelené, do níž je lakována karosérie.
Pod kapotou vozu se nachází plug-in hybridní ústrojí, složené z benzínového motoru o výkonu 110 kW (150 k) až 147 kW (200 k) a elektromotoru o výkonu 80 kW (109 k). Celkově má Citroën výkon 221 kW (300 k), na druhou stranu umí jet až 60 kilometrů čistě na elektřinu. Energii dodávají baterie, umístěné pod podlahou, s kapacitou 3 kWh, jejichž nabití z běžné sítě zabere čtyři a půl hodiny, použitím 32A zásuvky se čas sníží na méně než dvě a půl hodiny. Indikátor nabití baterií je netradičně umístěn na kapotě v prodloužených páscích denního svícení. Na silnici celou sílu přenáší osmistupňový automat, umístěný napříč mezi spalovacím a elektrickým motorem.
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.