Před několika týdny uvedl Volkswagen na český trh omlazený up!, při té příležitosti pak zástupci značky slíbili srpnové uvedení elektrické verze městského přibližovadla. A skutečně také e-up! se po omlazovací kúře dostal na náš trh. Levnou záležitostí ale úplně není, na druhou stranu existuje i jako dodávka.
Klasický up! pro nový modelový rok poznáte celkem snadno podle nových světel, nárazníků nebo litrového tříválce TSI pod kapotou. U elektrické varianty to ale tak snadné není. Změny jsou totiž skutečně velice mírné a zahrnují prakticky jen jinou optiku předních světel a trochu jiný přední nárazník s LED diodami pro denní svícení. Blinky na boku karosérie se přesunuly do zrcátek v barvě karosérie, vzadu pak úřadují ostřeji řezaný nárazník a jiná optika vertikálních reflektorů. Opět ale nejde o nic tak zásadního. Kabina pak v tomto ohledu prokoukla o něco více, když přebírá novou středovou konzoli, přepracovaný volant a držák na chytré telefony ve vrchní části palubní desky. Ta samotná dostala specifický dekor, zvaný žraločí kůže, s logem ekologického modelu.
Výhradně pětidveřový hatchback pohání elektromotor o výkonu 60 kW (82 k) mezi 2800 - 12000 ot./min s točivým momentem 210 Nm při 2800 ot./min. Přední kola pohání jednostupňová automatická převodovka, která vozu uděluje zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 sekundy a maximální rychlost 130 km/h. Energie pochází z lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 18,7 kWh, vážící 230 kilogramů. Samotné auto pak má provozní hmotnost 1229 kilogramů a nosnost dalších 361 kilogramů. Dojezd se pohybuje mezi 120 až 160 kilometry, doba nabíjení z domácí zásuvky 230 V je 8 hodin, dobíjecí stanice se zásuvkou 400 V zkrátí tuto dobu o dvě hodiny.
Jediný výbavový stupeň obsahuje čtveřici airbagů, tempomat, Isofix pro zadní sedadla, nouzové brzdění, dešťový a světelný senzor, zadní parkovací senzory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická přední okna, automatickou klimatizaci, rádio Compositon Phone se šesti reproduktory, rozhraní s držákem pro chytrý telefon, palubní počítač, výškově a podélně stavitelný multifunkční kožený volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče, dělená zadní opěradla, LED denní svícení nebo 15palcová litá kola. Některé prvky výbavy (automatická klimatizace či dešťový a světelný senzor) se u elektrického up!u objevují vůbec poprvé. Za bezemisní provoz si ale Volkswagen nechá pořádně zaplatit – u nás konkrétně 639 900 korun. U nás pak lze vůz koupit pouze u vybraných prodejců, mezi nimiž jsou Auto Jarov, Porsche Brno, ROS Brno, Carpoint Karlovy Vary, Louda Auto Poděbrady a Porsche Ostrava.
Specialitou pro vybrané trhy je užitková verze e-load up!, vycházející ze standardního load up!u. To znamená, že pětidveřová karosérie dostala zatmavená zadní okna a za předními sedadly je pevná přepážka. Objem zavazadlového prostoru je 990 litrů, nosnost potom 360 kilogramů. Elektrický pohon zůstal beze změn, cena na německém trhu je 27 495 euro (cca 743 000 korun). Load up! pak je v nabídce též s litrovým tříválcem o výkonu 44 kW (60 k) nebo s pohonem na CNG jako eco load up! o výkonu 50 kW (68 k). Objem zavazadelníku je stejných 990 litrů, nosnost narostla na 474 kilogramů. V základní výbavě vozu chybí například rádio, cena je ale „již od“ 11 050 eur (cca 299 000 korun).
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?