Světový rekordman v hospodárné jízdě Gerhard Plattner se před dvěma dny vydal prověřit spotřebou nové generace užitkového Volkswagenu Transporter T6 s motorem 2.0 TDI. Jak to dopadlo, kolik činila jeho průměrná spotřeba a jak se cítil bezprostředně po dojezdu do Prahy? Na to vše vám odpovíme díky včerejší tiskové konferenci.
Předem by bylo dobré uvést, kdo vlastně je Gerhard Plattner. Pro někoho neznámé jméno ale obsahuje řadu odkazů na světové řidičské rekordy. Pro ně si většinou vybírá velmi často auta značky Volkswagen. Tak například v roce 2005 se Plattner rozhodl dojet se zcela sériovým modelem Volkswagen Caravelle z německého Hannoveru do tureckého Istanbulu, přičemž si na trase dlouhé 2500 km naplánoval jedinou zastávku na čerpací stanici pro doplnění paliva.
O dva roky později Plattner překonal vzdálenost devět tisíc kilometrů a projel 24 evropskými zeměmi. Tenkrát to bylo pro změnu s modelem Caddy EcoFuel na stlačený zemní plyn. Celá cesta ho přitom stála pouhých 419 eur. Jeho posledním počinem pak byla zkouška spotřeby u nového Transporteru na trase Praha-Hannover-Praha.
Tato zkouška s cílem překonat více než 1100 kilometrů na jednu nádrž nakonec dopadla nečekaně dobře, ovšem pro Plattnera to zřejmě bylo peklo. Po příjezdu se totiž velmi unavený Plattner rozhovořil o tom, jak nemohl v rámci co nejnižší spotřeby používat klimatizaci, natož pak si stáhnout okénko. Díky vedrům v Německu a dlouhým kolonám, kdy v nich strávil okolo 180 km, se v Transporteru doslova pekl, ovšem konečný výsledek stál za to.
Po příjezdu a dotankování doplna totiž byla vypočítána průměrná spotřeba 4,91 litru na 100 km. To je velmi solidní hodnota, kterou Plattner dokázal, že i velká dodávka umí jet za necelých pět litrů. "Užitkové vozy značky Volkswagen mě nikdy nezklamaly a jejich hospodárnost, odolnost i spolehlivost jsem měl možnost prověřit při nesčetných příležitostech, během mnoha tisíc kilometrů běžného provozu i v těch nejnáročnějších podmínkách,“ řekl na konto nového Transporteru Gerhard Plattner".
Pod kapotou vozu pracoval klasický naftový dvoulitr TDI s výkonem 150 koní plnící emisní normu Euro 6. Ten byl spojen se šestistupňovou mechanickou převodovkou. Na měření spotřeby paliva pak dohlédla nezávislá organizace International Police-Motor Corporation.
Sám Plattner řekl, že místy využíval tempomat, na jiných úsecích pro změnu raději vyřazoval na neutrál. Současně s tím nejel víc jak 110 km/h, protože okolní provoz to nedovolil. Důležitá je také informace, že auto nebylo nijak oblepeno, maximálně byla zapečetěna palivová nádrž.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?