Licence na výrobu první Dacie Logan byla prodána hned několika automobilkám. Mezi nimi se objevila také indická Mahindra, která ze sedanu se jménem Verito odvodila i praktičtější pětidveřový hatchback. Nyní přichází na indický trh další varianta, jíž byste u Loganu hledali těžko.
Dacii Logan jste mohli zakoupit ze zážehovým nebo vznětovým motorem, vrcholem alternativního pohonu byla verze, jezdící na plyn. Mahindra však z Loganu, kterému říká Verito, odvodila elektromobil, ačkoliv základy vozu sahají až do devadesátých let. Je ovšem pravdou, že e-Verito nemá s Dacií na první pohled mnoho společného. I kvůli modernizacím jsou tu chromovaná maska chladiče, jiná světla nebo nové nárazníky.
Nejvíce tak příbuznost s rumunským vozem prozradí tvar karosérie, respektive interiér se stejnými kruhovými výdechy ventilace nebo tvarováním úložného prostoru před spolujezdcem. Elektrická varianta se uvnitř liší jiným voličem převodovky a především centrálním digitálním displejem na přístrojovém panelu, zobrazujícím rychlost, počet najetých kilometrů a stav nabití baterií.
Elektromotor pod kapotou e-Verita má výkon 41 koní při 3500 ot./min a točivý moment 91 Nm při 3000 ot./min. Není to mnoho, v kombinaci s jednostupňovým automatem je také maximální rychlost jen 86 km/h, avšak lithium-iontové akumulátory o neupřesněné kapacitě stačí na ujetí 110 kilometrů (s funkcí Revive lze dosáhnout o osm kilometrů více). A to je slušné číslo. Plné nabití zabere 8 hodin a 45 minut, s rychlonabíječkou, dostoupnou v nejvyšší výbavě D6, je 80 procent kapacity dostupných za 1 hodinu a 45 minut. Dobrou zprávou je, že baterie neubraly na prostornosti, takže 4247 milimetrů dlouhý sedan pojme 5 lidí a 510 litrů zavazadel. Celková hmotnost však narostla na 1700 kilogramů.
K dispozici budou výbavové stupně D2, D4 a D6. Základní cena vozu je 950 000 rupií (cca 342 000 korun), za nejlépe vybavenou variantu dáte rovný milion rupií (cca 360 000 korun). Smířit se ale musíte s absencí většiny bezpečnostních i komfortních prvků.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.