Pokud zamíříte na ženevský autosalon, pravděpodobně neminete stánek mladoboleslavské Škodovky. Ta si připravila premiéru konceptu velkého SUV VisionS, jehož podobu ale známe již od poloviny února. Se začátkem výstavy však okřídlený šíp nechal nahlédnout i do interiéru.
Dominantou kabiny jsou dva 16palcové displeje – jeden je před řidičem a tvoří digitální přístrojový panel, ten druhý má své místo před spolujezdcem a obstarává zábavní funkce vozu. Na středovém tunelu je třetí dotyková obrazovka, sloužící k ovládání palubních funkcí SUV. Separátně mohou tuto činnost vykonávat i cestující ve druhé řadě, místo prostředního sedadla (VisionS je šestimístný) totiž částečně zaplňuje právě obrazovka. A jejich plejádu uzavírají celkem čtyři displeje v zadní části první a druhé řady sedadel. Celý palubní systém počítá s propojením chytrého telefonu pomocí funkce SmartLink a internetovým připojením LTE.
Každý cestující tak má vlastní obrazovku, doplněnou i individuálními sluchátky. Ve všech čtyřech dveřích najdeme integrovanou bezdrátovou nabíječku Phonebox, celkovou luxusní atmosféru v kabině potom dotváří světle šedé čalounění kůží Nappa, kontrastující s tmavými koženými částmi potahů sedadel nebo středové opěrky. Logo na volantu je spolu s detaily ve dveřích a na středové konzoli zhotoveno z ručně broušeného českého křišťálu. Ambientní osvětlení umí svítit deseti různými barvami.
Svým vzhledem, který ovlivňuje kubismus nebo (opět) český křišťál, patří VisionS určitě k nejatraktivnějším modelům značky Škoda. Stačí se zaměřit na dvoudílná přední světla s klínovitým tvarem a LED diodami, jejichž přenesení do výroby je ovšem poměrně sporné. Výrazným prvkem je vpředu i vzadu umístěný světelný pás ve spodní části nárazníku. Ještě než se ale dostaneme k zadním partiím, neměli bychom zapomenout na boční linii Tornado, známou i ze sériových modelů s okřídleným šípem.
Skupinová LED světla se podobají těm u Superbu nebo konceptu VisionC, naopak lesklý černý difuzor se dvěma koncovkami výfuku u žádné jiné Škody nenajdete. Diskutabilní je použití zelené barvy Island, doplněné zajímavě tvarovanými 21palcovými koly. Pod efektní karosérií se ukrývá modulární platforma MQB (vpředu vzpěry MacPherson, vzadu čtyřprvková náprava) s rozvorem o délce 2,79 metru. Celkově má VisionS na délku 4,70 metru, na šířku 1,91 metru a na výšku 1,68 metru. Do kufru se vejde 460 litrů.
Vůbec poprvé je u automobilu s okřídleným šípem použito plug-in hybridní pohonné ústrojí. Jeho základem je zážehová čtrnáctistovka TSI s výkonem 156 koní a točivým momentem 250 Nm. Sílu přenáší na vozovku šestistupňový dvouspojkový automat DSG, do nějž je integrován elektromotor s výkonem 54 koní a točivým momentem 220 Nm. Jelikož je ale VisionS „terénním modelem,“ nesmí u zadní nápravy chybět druhý elektromotor s výkonem 116 koní a točivým momentem 270 Nm. Tato elektrická jednotka navíc pracuje nezávisle na pohonu přední nápravy.
V součinnosti všech tří motorů má Škoda VisionS inteligentní pohon všech kol bez mechanického propojení. Na vozovku takto může přenášet až 225 systémových koní, které dopomáhají ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,4 sekundy a maximální rychlosti téměř 200 km/h. Spotřeba je laboratorních 1,9 l/100 km, vzhledem ke kapalinou chlazeným lithium-iontovým akumulátorům o kapacitě 12,4 kWh (umístěné jsou před zadní nápravou) však umí SUV ujet až 50 elektrických kilometrů. Celkově, při použití benzínu i elektřiny, je dojezd až 1000 kilometrů.
Podobně, jako u dalších plug-in hybridů koncernu Volkswagen, může i tady řidič volit z několika režimů jízdy, zahrnující vedle elektrického i nabíjecí. Kompromisem může být mód Hybrid s ideální kombinací využívání elektrické energie a benzínu v běžné nádrži, pro milovníky rychlé akcelerace je tady režim Hybrid Sport. Podvozek se chlubí adaptivními tlumiči, nastavitelné v režimech Standard, Sport a Comfort. Vedle nich je tu i progresivní řízení.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?