Řada Delica patří v rámci nabídky Mitsubishi, co do počtu verzí, k nejuniverzálnějším. Jako první se představilo velké MPV D:5, po něm následovalo dvojče Nissanu NV200 s označením D:3 a nakonec přišel malý model D:2. A právě ten se dočkal generační výměny, při níž úplně zmizelo provedení s klasickým spalovacím motorem.
Pod kapotou se v nové generaci, která bude vedle běžné specifikace dostupná také jako sportovnější model Custom, objeví výhradně mild hybridní provedení se zážehovou dvanáctistovkou. Celkový výkon této soustavy je 91 koní při 6000 ot./min, točivý moment 118 Nm je dostupný při 4400 ot./min. Aby mohlo být auto označováno za mild hybrid, dostalo balíček s integrovaným startér/generátorem, lithium-iontovým akumulátorem pro ukládání energie, systémem stop-start a rekuperací brzdné energie. Princip pohonu spočívá v tom, že běžný provoz obstarává spalovací motor, při rozjezdu nebo předjíždění však schovaná elektrická energie dodá autu potřebnou sílu. Jízda čistě na elektřinu je však vyloučená. Poháněna budou přední nebo všechna kola, a to prostřednictvím automatu CVT. Díky stokilogramové dietě spadla spotřeba předokolky na 3,6 l/100 km a čtyřkolky na 4,2 l/100 km.
„Krabice na čtyřech kolech“ disponuje délkou 3710 mm, šířkou 1625 mm, výškou 1745 mm a rozvorem 2480 mm, což ji tak nějak předurčuje k výborné práci s vnitřním prostorem. Jak jsme u japonských vozů podobných tvarů zvyklí, sedadla lze polohovat, přední sklápět dozadu a vytvořit improvizovanou postel, zadní dvojice míst lze pro změnu překlopit dopředu, čímž naroste objem zavazadlového prostoru. Ten může být kromě sklápění sedadel rozšířen i prostorem pod podlahou. Různě po interiéru je schováno doslova nekonečné množství různých schránek, poliček, boxů, háčků nebo držáků nápojů. Své věci si tedy snadno uložíte, hůře je pak ale budete hledat.
Již v úvodu bylo zmíněno, že Mitsubishi nabídne dvě verze. Ty od sebe rozeznáte poměrně snadno, protože zatímco to „běžné“ má jednodílná přední světla, navazující na masku chladiče s chromovanými lamelami, méně komplikovaný nárazník či běžný design litých kol, sportovnější Custom dostalo dvoudílné přední LED světlomety, masku se strukturou včelí plástve, nárazník s chromovaným rámečkem kolem mlhovek a odvážnější vzhled 15palcových litých kol. Jeho specialitou je rovněž dvoubarevné provedení s černou střechou. Pro obě verze jsou společná zadní světla ve tvaru písmene L (Custom má čirou optiku), respektive pár posuvných bočních dveří.
Palubní deska je kromě odkládacích prostor charakteristická uprostřed umístěným přístrojovým panelem a voličem automatické převodovky na středové konzoli. Oproti minulé generaci byl upraven volant, součástí standardní výbavy je automatická klimatizace nebo tempomat. Za příplatek je dostupný multimediální systém s navigací a couvací kamerou. Delica D:2 Custom se od standardního modelu odlišuje černým klavírním dekorem středové konzole a bíle podbarvenými budíky.
Novinkou je soubor bezpečnostních systémů e-Assist, využívající radar v předním nárazníku a stereo kameru za čelním sklem. Součástí e-Assistu je nouzové brzdění, varování při vybočení z jízdního pruhu nebo detekce objektu před vozidlem, která nedovolí řidiči Mitsubishi sešlápnout plyn ve chvíli, kdy před ním stojí jiné auto. Tento systém je standardem všech modelů a jeho výstupem je malý displej na přístrojové desce.
Delica D:2 vstoupila ve stupních MX, MZ a MZ Navi do prodeje v minulém týdnu, cena se pohybuje mezi 1 787 400 až 2 187 000 jeny (cca 366 - 448 tisíc korun). Delica D:2 Custom je k dispozici jen ve výbavě MV, kdy s předním pohonem přijde na 1 963 440 jenů (cca 402 000 korun) a se čtyřkolkou na 2 089 800 jenů (cca 428 000 korun).
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.