Jak moc velká lidská složka by se měla, může nebo musí podílet na ovládání automobilu? Tuto otázku si se stoupajícím trendem autonomních vozidel položil jistě nejeden fanoušek světa aut. A na něco podobného se sám sebe zeptal také Frank M. Rinderknecht, hlavní postava vizionářské automobilky Rinspeed. Jako odpovědí na tuto otázku předvedl koncept Σtos, vycházející z BMW i8.
Že žlutozelený koncept vychází právě z mnichovského plug-in hybridu byste na první pohled asi jen těžko poznali. Karosérie vymodelovaná za použití keramických a železných kompozitů vypadá i díky mohutné zadní části skutečně úplně jinak a jedinou připomínkou i8 tak jsou nejspíše přední světla. Tvarování zadních partií nicméně není samoúčelné, protože ukrývají plochu (spolu se střechou je vyrobena z tenkého skla Gorilla) na přistávání dronů. Ty speciálně pro tento stroj vyrobila firma DJI.
Kromě „přistávací plochy“ je ale vzadu také 12 tisíc LED diod, tvořící nejrůznější obrazce a vzkazy. Desetipaprsková hliníková kola Borbet mají 20 palců a navzdory ekologickému původu vozu obouvají pneumatiky o rozměru 245/45 vpředu a 270/40 vzadu. Nahoru se otvírající dveře mají místo konvenčních zrcátek kamery, čímž se nenápadně přesunujeme do interiéru.
Právě na něm se Rinderknecht vyřádil úplně nejvíc. Tam, kde ještě nedávno byly relativně konvenční tvary BMW, jsou dnes dvě zahnuté 21,5palcové ultra HD obrazovky, doplněné ještě jedním displejem na středové konzoli. Rozhraní všech tří displejů má na svědomí Harman, přičemž ovládání probíhá hlasem, gesty, dotykem nebo úplně konvenčně přes tlačítka.
Dalším naprosto unikátním prvkem je volant od ZF TRW, který vyjíždí z panelu za ním. Σtos totiž nabízí autonomní řízení, takže „ztrácející se“ volant vylepšuje komfort řidiče ve chvíli, kdy vůz nemusí ovládat. Vedle něj se pak do sedaček s panoramatem San Francisca usadí už jen jeden spolujezdec. Dokonalý přehled o okolí dopřává osm exteriérových HD kamer, zatímco přesný čas ukazují hodinky Patravi Traveltec od Carla F. Bucherera, vystupující po nastoupení do vozu z palubní desky. A pokud máte rádi při jízdě určitou teplotu, můžete si ji (vedle dalších funkcí) nastavit pomocí chytrého telefonu nebo hodinek.
Pohonné ústrojí 4761 mm dlouhého konceptu zůstalo i po výše zmíněných úpravách nezasaženo. To znamená zážehovou patnáctistovku TwinPower Turbo v kombinaci s elektromotorem o celkovém výkonu 362 koní a točivém momentu 570 Nm. Lithium-polymerové baterie mají kapacitu 7 kWh, což stačí na asi 37 bezemisních kilometrů. Stokilometrovou rychlost pokoří Σtos za 4,4 sekundy a rozjede se až na 250 km/h.
Na projektu kromě Rinspeedu pracovalo ještě několik dalších firem a jejich snažení uvidí poprvé návštěvníci elektrotechnického veletrhu CES v Las Vegas. Ten se koná v lednu. Zajímavé je, že poprvé za dlouhou dobu se nový model švýcarského výrobce představí jinde než v Ženevě.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.