V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

ČTK / AutoRoad.cz, 26. září 2021, 00:26 Aktualizováno 26.9.2021, 17:21 Google+

Palivové články prototypu bezemisního vodíkového nákladního vozu na podvozku Tatra, který vzniká v Řeži u Prahy, vydrží až 28 let. Do projektu je zapojeno několik společností: Centrum výzkumu Řež ze skupiny ÚJV, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Tatra Trucks a vývojářská firma Devinn, podporuje jej též Technologická agentura ČR (TA ČR).

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 27.09. 10:12) Napište svůj názor
Ilustrační fotografie

Ilustrační fotografie | foto: Toyota

Sdílejte článek

Vůz, který chtějí představit na konci roku 2023, bude vybavený technologiemi i pro provoz v náročných podmínkách. Vodíkový pohon má je oproti bateriovým pohonům delší dojezd a délku tankování lze srovnat s klasickými čerpacími stanicemi, uvedla dnes v tiskové zprávě Alena Rosáková z ÚJV Řež.

Vývoj alternativního nákladního pohonu má přispět ke snižování emisí skleníkových plynů. Donedávna brzdily podobné projekty zaměřené na nákladní automobily problémy s bateriemi či menší životností v náročném prostředí. Vývoj palivových článků ale pokročil a odborníci využívají u chystaného prototypu nové zkušenosti.

"Jedná se o palivový článek, jehož principem je přeměna paliva, tedy vodíku a kyslíku, přímo na elektrickou energii. Palivové články jsou dnes technologicky vyspělá a bezpečná zařízení s vysokou životností, která je garantována až na 28 let," popsal předseda TA ČR Petr Konvalinka.

Podle vedoucího oddělení Vodíkových technologií ÚJV Řež Aleše Doucka je prototyp nákladního vozidla logickým pokračováním vývoje, jehož součástí byl vodíkový autobus. "Věřím, že nový vůz komerčně obstojí všude, kde se dnes používají nákladní auta s fosilním spalovacím motorem," dodal.

Technologie vodíkového článku je oproti bateriovým pohonům složitější, životnost mohou ovlivnit i náročné podmínky jako těžce přístupná místa - lesy, prašná staveniště či doly nebo extrémní klimatické podmínky, ve kterých operuje například armáda, hasičské sbory nebo záchranáři. Projekt se proto zaměří i na odstranění vibrací, vývoj pokročilých vzduchových filtrů a další inovace.

Vytisknout

Diskuze: V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 27.09.2021 10:12 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

V respektovaných testech zimních pneumatik vyhrály Goodyear a Dunlop

Voc Vagen Gold

Gumbalkan: Vtipný inzerát na ředitelský Voc Vagen Gold

Gumbal kára BMW 318i

Gumbalkan: Gumbal kára vybrána

Mercedes-Benz G Delta4x4

Ještě schopnější Mercedes-Benz třídy G Delta4x4

Škoda Fabia

Chcete se svézt s novou Škodou Fabia?

Ilustrační foto

Nedostatek AdBlue ohrozí dopravu. Ministr Havlíček uklidňuje, rezervy jen pro záchranné složky

Ford Focus ST Wagon

Čím dál víc ojetých aut je v Británii dražších než nové vozy

Gumbalkan

Gumbalkan: Skoropodzimní expedice: dobrá zpráva pro všechny, kteří se nestihli přihlásit na léto

IONITY spolupracuje s OMV a otevřela na dálnici D1 další dvě rychlodobíjecí stanice

Zájem Čechů o elektrická auta. Jak dopadá srovnání s Evropou?

Volkswagen ID.4

TEST: Rozstřel – Je lepší Volkswagen ID.4 nebo Škoda Enyaq? Známe odpověď!

Hackeři

Žaloba vydavatelství INCORP na programátora Borise Vala

Lexus LC 500 Convertible je světovým ženským autem roku 2021

Výzkum mezi řidičkami. Každá čtvrtá by si dala jedničku. Co ještě prozradil?

Toyota Camry

5 rad, jak jezdit hybridem co nejúsporněji

Škoda Auto zahájila sériovou výrobu nového modelu Scala v Mladé Boleslavi

Škoda v Česku zastavila výrobu na dva týdny. Jede jediná jedna linka

top gear

Uhodnete, jaké je podle Jeremyho Clarksona letošní auto roku?

reklama

Doporučujeme

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda v Česku zastavila výrobu na dva týdny. Jede jediná jedna linka

  2. Gumbalkan: Gumbal kára vybrána

  3. 5 rad, jak jezdit hybridem co nejúsporněji

  4. Nedostatek AdBlue ohrozí dopravu. Ministr Havlíček uklidňuje, rezervy jen pro záchranné složky

  5. Výzkum mezi řidičkami. Každá čtvrtá by si dala jedničku. Co ještě prozradil?

  6. Žaloba vydavatelství INCORP na programátora Borise Vala

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud