Za necelé čtyři týdny odstartuje Aleš Loprais už počtrnácté do Rally Dakar. Navzdory bohatým zkušenostem však míří do velkého neznáma. Nejslavnější maratonská rally světa se po jedenácti letech přestěhovala z Jižní Ameriky do Saúdské Arábie, organizátoři přistoupili k úpravám některých pravidel a Instaforex Loprais Team navíc čeká premiérový start s Pragou V4S DKR.
Stavba nového soutěžního vozu trvala sedm měsíců. Instaforex Loprais Team se držel osvědčené koncepce kapotového kamionu s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením náprav, ale implementoval také celou řadu novinek. K těm nejzásadnějším patří použití jiného motoru a automatické převodovky.
Novým klíčovým partnerem dakarského projektu se stala společnost Praga, jež dala soutěžnímu speciálu své jméno.
„Praga a Instaforex Loprais Team spolupracují už nějakou dobu. Letos jsme se rozhodli spojit síly naplno a doufáme, že projekt čeká zářivá budoucnost," říká Jan Martínek, technický ředitel společnosti Praga Cars. „Praga V4S DKR je nádherný stroj. Značka Praga se v posledních letech zabývá hlavně výrobou sportovních okruhových vozů a za design modelu R1 často sklízíme chválu. Díky novému dakarskému speciálu ale jednoznačně přibyla další designová hvězda."
Premiérový ročník Rally Dakar v Saúdské Arábii bude podle všeho pro novou techniku důkladnou prověrkou.
„Jsem přesvědčený, že při stěhování do nové destinace budou chtít organizátoři ukázat, že se pořád jedná o nejdrsnější soutěž světa. Proto rozhodně očekávám těžký a tvrdý Dakar. A nejen pokud jde o trať. Čekají nás velmi nízké teploty, v noci i kolem nuly. Bude se brzy stmívat, už kolem půl páté. To vše bude velmi náročné pro servis. Pojede se na obrovských otevřených plochách, na nichž se snáz dělají navigační chyby. Ale bude to nové pro všechny a startovací čára bude vyrovnanější, než když se neustále jezdilo stejnými místy, která měly velké týmy už dobře zmapována," věří Aleš Loprais.
„Přesto bude měřítkem pro všechny opět Kamaz. Jsou to neuvěřitelní profíci, kteří jdou jen za vítězstvím. Ostatní se jim budou znovu snažit vyrovnat. Ale já to vítám. Kdyby tam nebyli, tak kategorie kamionů není zdaleka tak zajímavá."
"My chceme vyzkoušet nový stroj a zároveň si to užít. Jak je o nás známo, nikdy nejedeme na Dakar jenom tak, ale nebudu dělat silácké řeči a mluvit o konkrétních výsledkových ambicích. Celý tým jde do závodu s pokorou. Stát se může cokoliv, nicméně osobně určitě odjíždím s dobrým pocitem," říká 39letý pilot, jehož posádka se na Dakaru 2020 představí v roli oficiálních ambasadorů Autoklubu České republiky.
„Jsem rád, že Autoklub ČR může být partnerem projektu, jehož součástí jsou tak slavné značky jako Praga a Loprais. Kromě toho, že budeme samozřejmě držet palce a věřit v co nejlepší výsledek, snažíme se také domluvit, aby ambasadoři měli vyhrazený prostor v médiích, hlavně v České televizi. To je hlavní smysl naší spolupráce," vysvětluje prezident AČR Jan Šťovíček.
Osvědčené „ingredience", nové složení
Úkoly palubního mechanika bude v Lopraisově posádce už podruhé plnit Petr Pokora. V případě 40letého Plzeňana půjde o čtvrtý start na Dakaru. Nejlepšího výsledku dosáhl letos v Peru, kde společně s Lopraisem obsadili pátou příčku v kategorii kamionů.
„Máme za sebou tři úspěšné testy, při kterých nám z auta nic neupadlo, přestože jsme čekali, že se to stát může. Nevím, jestli to je špatně nebo dobře. Snad dobře. Tedy pokud to tak vydrží i v závodě. S sebou jsme sbalili hlavně věci, o kterých jsme si mysleli, že by mohly odejít nebo bychom je mohli zničit. Ale vyrobit všechno duplicitně v tak krátké době nebylo reálné," vysvětluje Petr Pokora, který se významnou měrou podílel na stavbě vozu a od jara do listopadu trávil většinu času ve frenštátských dílnách Instaforex Loprais Teamu. „Myslím, že auto funguje perfektně. Alešovi vyhovuje automatická převodovka. Naplno využívá jejích výhod. V podstatě může jen točit ‚kolečkem' a věnovat se tomu, čemu má."
Za navigaci bude zodpovědný Khalid Alkendi. 46letý spolujezdec ze Spojených arabských emirátů absolvoval v letech 2011-13 tři ročníky Rally Dakar v Jižní Americe a dvakrát se prosadil na stupně vítězů v kategorii sériových osobních automobilů. V roce 2017 navigoval Lopraise na Silk Way Rally.
Navzdory dřívější spolupráci jednotlivých členů posádky bude Rally Dakar 2020 prvním závodem, který Loprais, Alkendi a Pokora absolvují společně. Dosud se v této sestavě potkali pouze během listopadových testů.
Zostra do nového roku
42. ročník Rally Dakar se pod vedením nového ředitele Davida Castery pojede od 5. do 17. ledna v Saúdské Arábii. Trať z Džiddy do Al Qiddiye měří celkem 7856 kilometrů, z nichž se 5097 km pojede v rámci rychlostních zkoušek rozdělených do dvanácti etap. Tři čtvrtiny trasy povedou v písku nebo po písčitých tratích nejrůznějšího charakteru.
Instaforex Loprais Team se závodu zúčastní v jedenáctičlenné sestavě, která bude mít k dispozici dva doprovodné kamiony a jeden novinářský vůz Mercedes-Benz X. Tým odletí do Saúdské Arábie 31. prosince. Na Nový rok si v přístavu vyzvedne veškerou techniku a vydá se na dvoudenní testování v poušti. Slavnostní start proběhne v Džiddě v sobotu 4. ledna. O den později je na programu první etapa.
Víte, že...
...Aleš Loprais je jedním ze tří českých účastníků Dakaru 2020, kteří si proslulý závod vyzkoušeli nejen v Jižní Americe, ale už i v Africe?Kromě frenštátského závodníka se podobnou bilancí mohou pochlubit pouze Josef Macháček s Miroslavem Zapletalem. Aleš Loprais startoval v Africe v letech 2006 a 2007, v letech 2009 až 2019 nevynechal žádný z jedenácti jihoamerických ročníků.
...Aleš Loprais je ve startovním poli Dakaru 2020 jediným českým řidičem kamionu, který se už dokázal prosadit na stupně vítězů?
V roce 2007, kdy se Dakar naposledy jel v Africe, obsadil s Petrem Gilarem a Tatrou 815 třetí místo. V Jižní Americe dosáhl nejlepšího výsledku v roce 2015, kdy s vozem MAN skončil čtvrtý. Pokud Aleš Loprais dakarskou rally dokončil, vždy se v hodnocení kamionů umístil v první sedmičce.
...Aleš Loprais je ve startovním poli Dakaru 2020 také jediným českým řidičem kamionu, který dokázal vyhrát etapu?
Nejrychlejší čas dne si připsal devětkrát. Z českých jezdců má lepší bilanci pouze Alešův strýc a šestinásobný dakarský vítěz Karel Loprais.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?