MOGUL Dakar Setkání přilákalo na Autodrom v Sosnové špičkové dakarské týmy, množství diváků a také velkou zimu, která nečekaně zasáhla Evropu.
Dakarským speciálům spíše sluší písek a duny, ale při čtvrtém MOGUL Dakar Setkání na autodromu v Sosnové u České Lípy jim kulisu dělal spíše led a sníh. Prudké ochlazení, které v posledních dnech zasáhlo střed Evropy, pocítili hlavně diváci, kterých ale i tak do Sosnové dorazilo více jak pět tisíc. Svého druhu ojedinělá akce přilákala diváky ze všech koutů republiky, ale i z Polska a Německa, kde nemají šanci nic podobného zažít. Diváci v celodenním programu mohli sledovat umění řidičů dakarský Tater z týmu Tatra Buggyra Racing, kde Martin Kolomý s Martinem Šoltysem ukazovali, že Tatra je skutečně nezničitelná a vždy si najde cestu. Velkou show, kterou odměňovalo nadšení diváků, předváděl také nejmladší český závodník na Dakaru s kamionem Martin Macík z týmu Big Sock Racing. Jeho ladná jízda plná smyků a skoků dávala zapomenout na to, že jeho kamion váží deset tun a diváky rozhodně rozehřívala. Zahanbit se nedali ani řidiči sportovních offroadových speciálů Ford Tomáš Ouředníček z týmu South Racing a Boris Vaculík z týmu Barth Racing. Třešničkou na dortu byla účast závodního týmu MKR Technology, který do Sosnové přivezl špičkové závodní kamiony Renault, za jejichž volantem se objevil Marcel Sítník a Holanďan Martin van den Brink. Nádherný zvuk a velmi atraktivní jízda jejich speciálů bavila diváky po celý den. Trochu těžší úlohu měli motorkáři a čtyřkolkáři z týmů MRG, Barth Racing a Klymčiw Racing, pro něž to bylo v této zimě na sněhu a blátě opravdu složité. Přesto předvedli své stroje, a po celý den rozdávali stovky podpisů, stejně, jako úspěšná česká čtyřkolkářka Olga Roučková, které se jako první Češce podařilo Dakar dokončit. Asistenční Tatru „Balai“ předvedl divákům také Tomáš Tomeček, který letos vynikl na soutěži Africa ECO Race.
Srdce fanoušků Dakaru potěšila spanilá a přitom velmi rychlá jízda krásně zrenovované Tatry 815 6x6, která dala spolu s historickým LIAZem vzpomenout na slávu Československých dakarských závodníků, kteří prošlapávali domácí dakarskou stopu. Během MOGUL Dakar Setkání se sešli také bývalí závodníci z dakarského týmu LIAZ a podepisovali fanouškům limitovanou edici plakátu, který byl vydaný jen pro tuto příležitost. Skvělou show předvedli také závodníci z dalších offroadových disciplín a například z dálkových soutěží Baja, či Intercontinental Rally, kteří do Sosnové přijeli v hojném počtu a na trati autodromu se rozhodně nenechali zahanbit. „Máme radost, že i přes nepřízeň počasí dorazilo do Sosnové tak velké množství diváků. Jsou to opravdoví fanoušci a věřím, že viděli pěknou show. Chci moc poděkovat všem týmům a soutěžícím za to, že přijeli a bavili diváky, a věřím, že si jejich přízeň užili. Těší mě kladné ohlasy od velkých týmů, které sami dobře ví, co je za takovou akcí za obrovské množství práce. Pro nás akce rozhodně nekončí, teď nás čeká několik dnů náročného úklidu a opravy tratě, protože Autodrom nyní vypadá tak, jako by se po něm přehnalo stádo dakarských náklaďáků. A přesně to se stalo. My jsme ale na to připravení, jsme rádi, že se diváci bavili, protože Dakar, to je prostě fenomén,“ říká ředitel Autodromu v Sosnové, Pavel Dušánek. V rámci doprovodného programu MOGUL Dakar Setkání mohli diváci sledovat také exhibiční závod Autodrom Rally Série, který ovládl jeden z největších mladých talentů českého motoristického sportu, teprve šestnáctiletý Petr Semerád, který zvítězil s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX.
Více informací na www.autodrom.cz
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.