MOGUL Dakar Setkání přilákalo na Autodrom v Sosnové špičkové dakarské týmy, množství diváků a také velkou zimu, která nečekaně zasáhla Evropu.
Dakarským speciálům spíše sluší písek a duny, ale při čtvrtém MOGUL Dakar Setkání na autodromu v Sosnové u České Lípy jim kulisu dělal spíše led a sníh. Prudké ochlazení, které v posledních dnech zasáhlo střed Evropy, pocítili hlavně diváci, kterých ale i tak do Sosnové dorazilo více jak pět tisíc. Svého druhu ojedinělá akce přilákala diváky ze všech koutů republiky, ale i z Polska a Německa, kde nemají šanci nic podobného zažít. Diváci v celodenním programu mohli sledovat umění řidičů dakarský Tater z týmu Tatra Buggyra Racing, kde Martin Kolomý s Martinem Šoltysem ukazovali, že Tatra je skutečně nezničitelná a vždy si najde cestu. Velkou show, kterou odměňovalo nadšení diváků, předváděl také nejmladší český závodník na Dakaru s kamionem Martin Macík z týmu Big Sock Racing. Jeho ladná jízda plná smyků a skoků dávala zapomenout na to, že jeho kamion váží deset tun a diváky rozhodně rozehřívala. Zahanbit se nedali ani řidiči sportovních offroadových speciálů Ford Tomáš Ouředníček z týmu South Racing a Boris Vaculík z týmu Barth Racing. Třešničkou na dortu byla účast závodního týmu MKR Technology, který do Sosnové přivezl špičkové závodní kamiony Renault, za jejichž volantem se objevil Marcel Sítník a Holanďan Martin van den Brink. Nádherný zvuk a velmi atraktivní jízda jejich speciálů bavila diváky po celý den. Trochu těžší úlohu měli motorkáři a čtyřkolkáři z týmů MRG, Barth Racing a Klymčiw Racing, pro něž to bylo v této zimě na sněhu a blátě opravdu složité. Přesto předvedli své stroje, a po celý den rozdávali stovky podpisů, stejně, jako úspěšná česká čtyřkolkářka Olga Roučková, které se jako první Češce podařilo Dakar dokončit. Asistenční Tatru „Balai“ předvedl divákům také Tomáš Tomeček, který letos vynikl na soutěži Africa ECO Race.
Srdce fanoušků Dakaru potěšila spanilá a přitom velmi rychlá jízda krásně zrenovované Tatry 815 6x6, která dala spolu s historickým LIAZem vzpomenout na slávu Československých dakarských závodníků, kteří prošlapávali domácí dakarskou stopu. Během MOGUL Dakar Setkání se sešli také bývalí závodníci z dakarského týmu LIAZ a podepisovali fanouškům limitovanou edici plakátu, který byl vydaný jen pro tuto příležitost. Skvělou show předvedli také závodníci z dalších offroadových disciplín a například z dálkových soutěží Baja, či Intercontinental Rally, kteří do Sosnové přijeli v hojném počtu a na trati autodromu se rozhodně nenechali zahanbit. „Máme radost, že i přes nepřízeň počasí dorazilo do Sosnové tak velké množství diváků. Jsou to opravdoví fanoušci a věřím, že viděli pěknou show. Chci moc poděkovat všem týmům a soutěžícím za to, že přijeli a bavili diváky, a věřím, že si jejich přízeň užili. Těší mě kladné ohlasy od velkých týmů, které sami dobře ví, co je za takovou akcí za obrovské množství práce. Pro nás akce rozhodně nekončí, teď nás čeká několik dnů náročného úklidu a opravy tratě, protože Autodrom nyní vypadá tak, jako by se po něm přehnalo stádo dakarských náklaďáků. A přesně to se stalo. My jsme ale na to připravení, jsme rádi, že se diváci bavili, protože Dakar, to je prostě fenomén,“ říká ředitel Autodromu v Sosnové, Pavel Dušánek. V rámci doprovodného programu MOGUL Dakar Setkání mohli diváci sledovat také exhibiční závod Autodrom Rally Série, který ovládl jeden z největších mladých talentů českého motoristického sportu, teprve šestnáctiletý Petr Semerád, který zvítězil s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX.
Více informací na www.autodrom.cz
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.