Jen několik hodin před startem Dakaru 2017 v pondělí 2. ledna v Asunciónu, Paraguay, je Team Peugeot Total připraven zopakovat triumf, který v této soutěži dosáhl v roce 2016. Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Cyril Despres, Sébastiena Loeba se svými spolujezdci už se nemohou dočkat nastartování svých zbrusu nových vozů PEUGEOT 3008DKR. Čeká na ně celková vzdálenost 9000 km a potenciálně jeden z dosud nejtěžších Dakarů.
• Půjde o třetí start Peugeotu v Dakaru v Jižní Americe. Čtyři posádky, tvořící jeho Tým snů, jsou identické s těmi, které se soutěže zúčastnily v lednu, a to vítězové z roku 2016 Stéphane PETERHANSEL/Jean-Paul COTTRET (č. 300), Carlos SAINZ/Lucas CRUZ (č. 304), Cyril DESPRES/David CASTERA (č. 307) a Sébastien LOEB/Daniel ELENA (č. 309).
• Stejně jako jeho předchůdce, 2008DKR, a na rozdíl od svých soupeřů s pohonem 4x4, PEUGEOT 3008DKR využívá pohon dvou kol. V porovnání s loňským vítězným autem 3008DKR těží z četných vylepšení motoru, zavěšení a aerodynamiky. Novinkou je také klimatizace, která má zajistit v horkém počasí posádkám tepelný komfort a konkurenceschopnost.
• Čtyři vozy PEUGEOT 3008DKR týmu Peugeot Total přijely do Asunciónu v Paraguayi ve čtvrtek 29. prosince. Tři z nich byly dopraveny přes Argentinu ze základny Peugeot Sport ve Vélizy u Paříže, zatímco vůz Cyrila Desprese přijel z Chile po testu nastavení řízení motoru ve vysoké nadmořské výšce, který proběhl počátkem prosince.
• Před přejímkou Team Peugeot Total uskutečnil kontrolní test svých vozy na autodromu Rubena Dumota na předměstí Asunciónu. Sledovala je při tom skupina diváků, mezi nimiž byl i francouzský velvyslanec v Paraguayi a bývalá tenisová hvězda Victor Pecci, který je dnes v zemi ministrem sportu.
• Po předstartovní přejímce a slavnostním startu 1. ledna, při němž se očekává obrovská účast diváků, čtyři vozy PEUGEOT 3008DKR zůstanou v uzavřeném parkovišti až do startu v 9 hodin ráno v pondělí 2. ledna.
Bruno FAMIN
„Náš předstartovní test nám umožnil doladit několik posledních detailů a dokončit přípravu našich vozů. Byl také dobrou příležitostí pro naše řidiče najít si svůj soulad s vozem ještě před startem. Podařilo se nám splnit všechny úkoly, které byly na našem seznamu, ale nikdy nemůžete tvrdit, že jste na Dakar zcela připraveni jednoduše proto, že nikdy nevíte, co se vám může přihodit. Klíčovým faktorem je samozřejmě vždycky počasí. Zdá se, že v prvních několika dnech bude nestálé se směsí bouřek a tepla. To by mohlo hrát velkou roli a my se samozřejmě také musíme mít na pozoru před dalšími dvěma továrními týmy, s nimiž se letos utkáme, a to Mini a Toyotou. Asi budeme opatrnější v důsledku změn, které nastaly v předpisech ve snaze o vyrovnání poměru výkonnosti, které se týkají přeplňovaných vznětových a zážehových motorů. Konkurence je zastoupena několika silnými posádkami, což slibuje urputnější soupeření než kdy dříve. Soutěž by měla být mnohem náročnější také v důsledku změn týkajících se předpisů ohledně navigace.“
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008 DKR č. 300)
„Myslím, že jsme po celý rok dobře pracovali a poskládali tolik karet v náš prospěch, jak jen to bylo možné, a to jak po stránce lidské, tak i technické. Tato soutěž samozřejmě není nikdy snadná, ale nevnímám, že bych byl pod nějak mimořádným tlakem. Chci už jen odstartovat! Mým cílem je bavit se jízdou v novém voze PEUGEOT 3008DKR, který byl v některých oblastech změněn ve srovnání s 2008DKR. To je dobrá věc, protože Dakar se stal spíš sprintem od startu do cíle než pouštním maratonem. Jsem zvědavý, jaký bude mít dopad trávení tolik času ve vysokých nadmořských výškách v Bolívii. To je něco, co bude pro všechny nové. Mít klimatizaci bude výhodou. Během předstartovního testu bylo velmi horko a vlhko, ale klimatizace svou roli dokonale splnila. Je skvělé mít ji jak z hlediska komfortu, tak i výkonu.“
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008 DKR č. 304)
„Jsme rychlí. Poté, co jsme v tomto roce udělali všechno potřebné, se už nemohu dočkat, abychom tu v Paraguayi odstartovali. Myslím, že jsme s 3008DKR pracovali správným směrem. Zdá se být spolehlivější než loňské auto a možná i trochu rychlejší, a to i navzdory předepsanému restriktoru v přívodu vzduchu do motoru. Je těžké posoudit trasu, protože zatím máme jen celkový přehled. Budeme muset být trpěliví, protože nikdy nevíte, co se při Dakaru může přihodit. Zdá se, že si každý myslí, že etapy budou těžké a moje zkušenost mi říká, abychom byli opatrní.“
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008 DKR č. 307)
„Jsem rád, že již potřetí startuji v Dakaru na čtyřech kolech, celkově pojedu už po sedmnácté. Cítím se trochu klidnější, protože získávám docela dobrý cit pro auto. Vítězství v loňské letní Silk Way Rally a jízda na čelních pozicích při Marocké Rallye mi umožnily lépe poznat své meze. Cítím se ve skvělé kondici, a to jak psychicky, tak i fyzicky. Mám na čtyřech kolech méně zkušeností než ostatní, takže oceňují především fakt, že 3008DKR je ještě stabilnější díky práci, která byla odvedena na podvozku a zavěšení. To je faktor, který je možná méně významný pro mé týmové kolegy, ale je důležitý pro mou sebedůvěru. Etapy samozřejmě budou náročné - s vysokými nadmořskými výškami v Bolívii následovanými písečnými dunami a buší v Argentině během druhého týdne. Jsou tu i všechny předpoklady že to bude velmi náročný Dakar také pro spolujezdce. Kontrolní průjezdné body, které bude potřeba rychle nacházet, jsou novým parametrem.“
Sébastien LOEB (PEUGEOT 3008 č. 309)
„V loňském roce bylo pro Daniela a mne prakticky všechno při Dakaru nové. Zjistili jsme, že jsme silní na cestách, ale stále máme prostor pro zlepšení v terénu. Proto jsme na tom systematicky pracovali po celý rok 2016, a to zejména při Silk Way Rally, která nám v létě přinesla mnoho cenných zkušeností. Doufám, že to bude stačit k tomu, abychom byli konkurenceschopní, a to jak úsecích ve WRC stylu, tak i v terénu. Ve srovnání s 2008DKR je PEUGEOT 3008DKR celkově o něco lepší ve všech oblastech. Hodně práce se udělalo na motoru a zavěšení, stejně jako na elektronických systémech vozu k odstranění menších problémů, jimž jsme čas od času čelili loni. Motor se zlepšil, ale použití restriktoru v přívodu vzduchu, dané nejnovějšími technickými předpisy, nás znevýhodňuje. Nicméně máme velký zdvih pérování, aby bylo možné absorbovat nerovnosti terénu a jezdit velkou rychlostí po nerovnostech. Cítím se docela uvolněně, ale plně si uvědomuji skutečnost, že Dakar trvá dva týdny a nepochybně nás čeká spousta překvapení. Proto se musíme soustředit a brát každý den tak, jak přijde. Budeme se snažit po celou cestu dělat maximum a uvidíme, jaký výsledek nám to přinese v cíli…“
JAK ROZEZNAT ČTYŘI 3008DKR
Čtyři 3008DKR lze rozeznat podle jejich startovního čísla a barevného pruhu na přívodu vzduchu nad kokpitem:
Stéphane PETERHANSEL/Jean-Paul COTTRET: číslo 300, žlutý pruh Carlos SAINZ/Lucas CRUZ: číslo 304, modrý pruh Cyril DESPRES/David CASTERA: číslo 307, červený pruh Sébastiena LOEB/Daniel ELENA: číslo 309, bílý pruhKdyž jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?