Jen několik hodin před startem Dakaru 2017 v pondělí 2. ledna v Asunciónu, Paraguay, je Team Peugeot Total připraven zopakovat triumf, který v této soutěži dosáhl v roce 2016. Stéphane Peterhansel, Carlos Sainz, Cyril Despres, Sébastiena Loeba se svými spolujezdci už se nemohou dočkat nastartování svých zbrusu nových vozů PEUGEOT 3008DKR. Čeká na ně celková vzdálenost 9000 km a potenciálně jeden z dosud nejtěžších Dakarů.
• Půjde o třetí start Peugeotu v Dakaru v Jižní Americe. Čtyři posádky, tvořící jeho Tým snů, jsou identické s těmi, které se soutěže zúčastnily v lednu, a to vítězové z roku 2016 Stéphane PETERHANSEL/Jean-Paul COTTRET (č. 300), Carlos SAINZ/Lucas CRUZ (č. 304), Cyril DESPRES/David CASTERA (č. 307) a Sébastien LOEB/Daniel ELENA (č. 309).
• Stejně jako jeho předchůdce, 2008DKR, a na rozdíl od svých soupeřů s pohonem 4x4, PEUGEOT 3008DKR využívá pohon dvou kol. V porovnání s loňským vítězným autem 3008DKR těží z četných vylepšení motoru, zavěšení a aerodynamiky. Novinkou je také klimatizace, která má zajistit v horkém počasí posádkám tepelný komfort a konkurenceschopnost.
• Čtyři vozy PEUGEOT 3008DKR týmu Peugeot Total přijely do Asunciónu v Paraguayi ve čtvrtek 29. prosince. Tři z nich byly dopraveny přes Argentinu ze základny Peugeot Sport ve Vélizy u Paříže, zatímco vůz Cyrila Desprese přijel z Chile po testu nastavení řízení motoru ve vysoké nadmořské výšce, který proběhl počátkem prosince.
• Před přejímkou Team Peugeot Total uskutečnil kontrolní test svých vozy na autodromu Rubena Dumota na předměstí Asunciónu. Sledovala je při tom skupina diváků, mezi nimiž byl i francouzský velvyslanec v Paraguayi a bývalá tenisová hvězda Victor Pecci, který je dnes v zemi ministrem sportu.
• Po předstartovní přejímce a slavnostním startu 1. ledna, při němž se očekává obrovská účast diváků, čtyři vozy PEUGEOT 3008DKR zůstanou v uzavřeném parkovišti až do startu v 9 hodin ráno v pondělí 2. ledna.
Bruno FAMIN
„Náš předstartovní test nám umožnil doladit několik posledních detailů a dokončit přípravu našich vozů. Byl také dobrou příležitostí pro naše řidiče najít si svůj soulad s vozem ještě před startem. Podařilo se nám splnit všechny úkoly, které byly na našem seznamu, ale nikdy nemůžete tvrdit, že jste na Dakar zcela připraveni jednoduše proto, že nikdy nevíte, co se vám může přihodit. Klíčovým faktorem je samozřejmě vždycky počasí. Zdá se, že v prvních několika dnech bude nestálé se směsí bouřek a tepla. To by mohlo hrát velkou roli a my se samozřejmě také musíme mít na pozoru před dalšími dvěma továrními týmy, s nimiž se letos utkáme, a to Mini a Toyotou. Asi budeme opatrnější v důsledku změn, které nastaly v předpisech ve snaze o vyrovnání poměru výkonnosti, které se týkají přeplňovaných vznětových a zážehových motorů. Konkurence je zastoupena několika silnými posádkami, což slibuje urputnější soupeření než kdy dříve. Soutěž by měla být mnohem náročnější také v důsledku změn týkajících se předpisů ohledně navigace.“
Stéphane PETERHANSEL (PEUGEOT 3008 DKR č. 300)
„Myslím, že jsme po celý rok dobře pracovali a poskládali tolik karet v náš prospěch, jak jen to bylo možné, a to jak po stránce lidské, tak i technické. Tato soutěž samozřejmě není nikdy snadná, ale nevnímám, že bych byl pod nějak mimořádným tlakem. Chci už jen odstartovat! Mým cílem je bavit se jízdou v novém voze PEUGEOT 3008DKR, který byl v některých oblastech změněn ve srovnání s 2008DKR. To je dobrá věc, protože Dakar se stal spíš sprintem od startu do cíle než pouštním maratonem. Jsem zvědavý, jaký bude mít dopad trávení tolik času ve vysokých nadmořských výškách v Bolívii. To je něco, co bude pro všechny nové. Mít klimatizaci bude výhodou. Během předstartovního testu bylo velmi horko a vlhko, ale klimatizace svou roli dokonale splnila. Je skvělé mít ji jak z hlediska komfortu, tak i výkonu.“
Carlos SAINZ (PEUGEOT 3008 DKR č. 304)
„Jsme rychlí. Poté, co jsme v tomto roce udělali všechno potřebné, se už nemohu dočkat, abychom tu v Paraguayi odstartovali. Myslím, že jsme s 3008DKR pracovali správným směrem. Zdá se být spolehlivější než loňské auto a možná i trochu rychlejší, a to i navzdory předepsanému restriktoru v přívodu vzduchu do motoru. Je těžké posoudit trasu, protože zatím máme jen celkový přehled. Budeme muset být trpěliví, protože nikdy nevíte, co se při Dakaru může přihodit. Zdá se, že si každý myslí, že etapy budou těžké a moje zkušenost mi říká, abychom byli opatrní.“
Cyril DESPRES (PEUGEOT 3008 DKR č. 307)
„Jsem rád, že již potřetí startuji v Dakaru na čtyřech kolech, celkově pojedu už po sedmnácté. Cítím se trochu klidnější, protože získávám docela dobrý cit pro auto. Vítězství v loňské letní Silk Way Rally a jízda na čelních pozicích při Marocké Rallye mi umožnily lépe poznat své meze. Cítím se ve skvělé kondici, a to jak psychicky, tak i fyzicky. Mám na čtyřech kolech méně zkušeností než ostatní, takže oceňují především fakt, že 3008DKR je ještě stabilnější díky práci, která byla odvedena na podvozku a zavěšení. To je faktor, který je možná méně významný pro mé týmové kolegy, ale je důležitý pro mou sebedůvěru. Etapy samozřejmě budou náročné - s vysokými nadmořskými výškami v Bolívii následovanými písečnými dunami a buší v Argentině během druhého týdne. Jsou tu i všechny předpoklady že to bude velmi náročný Dakar také pro spolujezdce. Kontrolní průjezdné body, které bude potřeba rychle nacházet, jsou novým parametrem.“
Sébastien LOEB (PEUGEOT 3008 č. 309)
„V loňském roce bylo pro Daniela a mne prakticky všechno při Dakaru nové. Zjistili jsme, že jsme silní na cestách, ale stále máme prostor pro zlepšení v terénu. Proto jsme na tom systematicky pracovali po celý rok 2016, a to zejména při Silk Way Rally, která nám v létě přinesla mnoho cenných zkušeností. Doufám, že to bude stačit k tomu, abychom byli konkurenceschopní, a to jak úsecích ve WRC stylu, tak i v terénu. Ve srovnání s 2008DKR je PEUGEOT 3008DKR celkově o něco lepší ve všech oblastech. Hodně práce se udělalo na motoru a zavěšení, stejně jako na elektronických systémech vozu k odstranění menších problémů, jimž jsme čas od času čelili loni. Motor se zlepšil, ale použití restriktoru v přívodu vzduchu, dané nejnovějšími technickými předpisy, nás znevýhodňuje. Nicméně máme velký zdvih pérování, aby bylo možné absorbovat nerovnosti terénu a jezdit velkou rychlostí po nerovnostech. Cítím se docela uvolněně, ale plně si uvědomuji skutečnost, že Dakar trvá dva týdny a nepochybně nás čeká spousta překvapení. Proto se musíme soustředit a brát každý den tak, jak přijde. Budeme se snažit po celou cestu dělat maximum a uvidíme, jaký výsledek nám to přinese v cíli…“
JAK ROZEZNAT ČTYŘI 3008DKR
Čtyři 3008DKR lze rozeznat podle jejich startovního čísla a barevného pruhu na přívodu vzduchu nad kokpitem:
Stéphane PETERHANSEL/Jean-Paul COTTRET: číslo 300, žlutý pruh Carlos SAINZ/Lucas CRUZ: číslo 304, modrý pruh Cyril DESPRES/David CASTERA: číslo 307, červený pruh Sébastiena LOEB/Daniel ELENA: číslo 309, bílý pruhV závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.