V souvislosti s letošním Dakarem se hodně mluví o souboji mezi týmem Mini a Peugeot. Nicméně také tým Toyoty může hrát důležitou roli. Hiluxy byly totiž kompletně přepracovány.
Jaký koncept se prosadí na letošním Dakaru? Peugeot sází druhým rokem na koncept buggy, který mu díky odlišným pravidlům nabízí možnost většího odpružení, což se na takovýchto terénech může hodit. Nicméně vyloženě pouštních etap s dunami a pískem po výpadku Chile a Peru v itineráři zase až tolik není - jen jeden a půl dne. Zbytek budou tvořit rychlé a jasně dané cesty.
To by mělo představovat výhodu pro agilnější speciály Mini a Toyota s pohonem všech kol. I mezi Němci (Mini nasazuje německý X-Raid) a Jihoafričany (Toyoty zase jihoafrická Toyota) jsou ale rozdíly - Mini má stejně jako Peugeot třílitrové turbo dieselové motory, ale Toyoty mají atmosferické benzínové agregáty.
U útrobách Toyot budou benzínové osmiválce původem z Lexusu RC-F V8. Ty by v závodní verzi měly dávat asi 285 kW (387 koní), točivý moment by měl být asi 600 Nm, ten by měl být navíc díky ploché křivce točivého momentu dostupný už od 2 000 otáček za minutu. Přepracován je také pohon auta s větším a zároveň výrazně lehčím středovým diferenciálem. Nová je také převodovka, podvozek auta a palubní elektronika, na jejíž kabeláži bylo ušetřeno také dost váhy.
V uplynulých pěti letech jsme mohli vidět na Toyotě Hilux, které nasazuje tým Hallspeed, signifikantní vylepšení. Aktuální auto tak má s tím z roku 2012 společného jen pramálo. Na Dakaru 2016 uvidíme Hilux v novém kabátu, jehož design samozřejmě odpovídá inovované seriové verzi, která bude mít evropskou premiéru až v březnu na autosalonu v Ženevě.
Změnami prošel pro letošní Dakar tým kolem šéfa Glyna Halla, který je pro ročník 2016 zapsán jako Toyota Gazoo Racing SA, také po jezdecké stránce. V Hiluxu #301 pojedou vítězové Dakaru z roku 2009, Giniel de Villiers a navigátor Dirk von Zitzewitz. Žádné jiné duo nezískalo od přesunu Dakaru na Jihoamerický kontinent tolik podiových umístění jako tato dvojice. Dalšími posádkami budou Leeroy Poulter/Rob Howie, tato dvojice na sebe dokázala už vloni upozornit několika silnými etapovými výsledky, dále pak dvojice Yazeed Al-Rahji/Timo Gottschalk, kteří na Dakaru 2015 s Toyotou Hilux před svým odstoupením dokázali zvítězit v jedné z etap.
Poslední test tým zorganizoval v okolí města Upington v Jižní Africe. Na členy týmu Toyota Gazoo Racing SA čekaly teploty až kolem 45 °C, ale Hiluxy nezaznamenaly ani za těchto podmínek žádné problémy a na testovací trati, která se má dost podobat cestám na Dakaru, najely spoustu kilometrů. Součástí testu byly rovné a rychlé úseky, ale i měkké duny. Giniel de Villiers po testu řekl: "Nový Hilux je v každém ohldu lepší než jeho předchůdce. Tým udělal neuvěřitelný pokrok a já jsem hodně optimistický."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.