V souvislosti s letošním Dakarem se hodně mluví o souboji mezi týmem Mini a Peugeot. Nicméně také tým Toyoty může hrát důležitou roli. Hiluxy byly totiž kompletně přepracovány.
Jaký koncept se prosadí na letošním Dakaru? Peugeot sází druhým rokem na koncept buggy, který mu díky odlišným pravidlům nabízí možnost většího odpružení, což se na takovýchto terénech může hodit. Nicméně vyloženě pouštních etap s dunami a pískem po výpadku Chile a Peru v itineráři zase až tolik není - jen jeden a půl dne. Zbytek budou tvořit rychlé a jasně dané cesty.
To by mělo představovat výhodu pro agilnější speciály Mini a Toyota s pohonem všech kol. I mezi Němci (Mini nasazuje německý X-Raid) a Jihoafričany (Toyoty zase jihoafrická Toyota) jsou ale rozdíly - Mini má stejně jako Peugeot třílitrové turbo dieselové motory, ale Toyoty mají atmosferické benzínové agregáty.
U útrobách Toyot budou benzínové osmiválce původem z Lexusu RC-F V8. Ty by v závodní verzi měly dávat asi 285 kW (387 koní), točivý moment by měl být asi 600 Nm, ten by měl být navíc díky ploché křivce točivého momentu dostupný už od 2 000 otáček za minutu. Přepracován je také pohon auta s větším a zároveň výrazně lehčím středovým diferenciálem. Nová je také převodovka, podvozek auta a palubní elektronika, na jejíž kabeláži bylo ušetřeno také dost váhy.
V uplynulých pěti letech jsme mohli vidět na Toyotě Hilux, které nasazuje tým Hallspeed, signifikantní vylepšení. Aktuální auto tak má s tím z roku 2012 společného jen pramálo. Na Dakaru 2016 uvidíme Hilux v novém kabátu, jehož design samozřejmě odpovídá inovované seriové verzi, která bude mít evropskou premiéru až v březnu na autosalonu v Ženevě.
Změnami prošel pro letošní Dakar tým kolem šéfa Glyna Halla, který je pro ročník 2016 zapsán jako Toyota Gazoo Racing SA, také po jezdecké stránce. V Hiluxu #301 pojedou vítězové Dakaru z roku 2009, Giniel de Villiers a navigátor Dirk von Zitzewitz. Žádné jiné duo nezískalo od přesunu Dakaru na Jihoamerický kontinent tolik podiových umístění jako tato dvojice. Dalšími posádkami budou Leeroy Poulter/Rob Howie, tato dvojice na sebe dokázala už vloni upozornit několika silnými etapovými výsledky, dále pak dvojice Yazeed Al-Rahji/Timo Gottschalk, kteří na Dakaru 2015 s Toyotou Hilux před svým odstoupením dokázali zvítězit v jedné z etap.
Poslední test tým zorganizoval v okolí města Upington v Jižní Africe. Na členy týmu Toyota Gazoo Racing SA čekaly teploty až kolem 45 °C, ale Hiluxy nezaznamenaly ani za těchto podmínek žádné problémy a na testovací trati, která se má dost podobat cestám na Dakaru, najely spoustu kilometrů. Součástí testu byly rovné a rychlé úseky, ale i měkké duny. Giniel de Villiers po testu řekl: "Nový Hilux je v každém ohldu lepší než jeho předchůdce. Tým udělal neuvěřitelný pokrok a já jsem hodně optimistický."
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?