Budou kompletně nové vozy Toyota černými koni letošního Dakaru?

Giniel de Villiers / Dirk von Zitzewitz na loňském Dakaru
Giniel de Villiers / Dirk von Zitzewitz na loňském Dakaru, foto: Red Bull
iM2 30. prosince 2015 16:38 | akt. 31. prosince 2015 22:30
Sdílej:

V souvislosti s letošním Dakarem se hodně mluví o souboji mezi týmem Mini a Peugeot. Nicméně také tým Toyoty může hrát důležitou roli. Hiluxy byly totiž kompletně přepracovány.

Jaký koncept se prosadí na letošním Dakaru? Peugeot sází druhým rokem na koncept buggy, který mu díky odlišným pravidlům nabízí možnost většího odpružení, což se na takovýchto terénech může hodit. Nicméně vyloženě pouštních etap s dunami a pískem po výpadku Chile a Peru v itineráři zase až tolik není - jen jeden a půl dne. Zbytek budou tvořit rychlé a jasně dané cesty.

To by mělo představovat výhodu pro agilnější speciály Mini a Toyota s pohonem všech kol. I mezi Němci (Mini nasazuje německý X-Raid) a Jihoafričany (Toyoty zase jihoafrická Toyota) jsou ale rozdíly - Mini má stejně jako Peugeot třílitrové turbo dieselové motory, ale Toyoty mají atmosferické benzínové agregáty.

U útrobách Toyot budou benzínové osmiválce původem z Lexusu RC-F V8. Ty by v závodní verzi měly dávat asi 285 kW (387 koní), točivý moment by měl být asi 600 Nm, ten by měl být navíc díky ploché křivce točivého momentu dostupný už od 2 000 otáček za minutu. Přepracován je také pohon auta s větším a zároveň výrazně lehčím středovým diferenciálem. Nová je také převodovka, podvozek auta a palubní elektronika, na jejíž kabeláži bylo ušetřeno také dost váhy. 

V uplynulých pěti letech jsme mohli vidět na Toyotě Hilux, které nasazuje tým Hallspeed, signifikantní vylepšení. Aktuální auto tak má s tím z roku 2012 společného jen pramálo. Na Dakaru 2016 uvidíme Hilux v novém kabátu, jehož design samozřejmě odpovídá inovované seriové verzi, která bude mít evropskou premiéru až v březnu na autosalonu v Ženevě. 

Změnami prošel pro letošní Dakar tým kolem šéfa Glyna Halla, který je pro ročník 2016 zapsán jako Toyota Gazoo Racing SA, také po jezdecké stránce. V Hiluxu #301 pojedou vítězové Dakaru z roku 2009, Giniel de Villiers a navigátor Dirk von Zitzewitz. Žádné jiné duo nezískalo od přesunu Dakaru na Jihoamerický kontinent tolik podiových umístění jako tato dvojice. Dalšími posádkami budou Leeroy Poulter/Rob Howie, tato dvojice na sebe dokázala už vloni upozornit několika silnými etapovými výsledky, dále pak dvojice Yazeed Al-Rahji/Timo Gottschalk, kteří na Dakaru 2015 s Toyotou Hilux před svým odstoupením dokázali zvítězit v jedné z etap. 

Poslední test tým zorganizoval v okolí města Upington v Jižní Africe. Na členy týmu Toyota Gazoo Racing SA čekaly teploty až kolem 45 °C, ale Hiluxy nezaznamenaly ani za těchto podmínek žádné problémy a na testovací trati, která se má dost podobat cestám na Dakaru, najely spoustu kilometrů. Součástí testu byly rovné a rychlé úseky, ale i měkké duny. Giniel de Villiers po testu řekl: "Nový Hilux je v každém ohldu lepší než jeho předchůdce. Tým udělal neuvěřitelný pokrok a já jsem hodně optimistický."

 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.