V loňském roce došlo k meziročnímu poklesu cen čtyřletých ojetin o 4,6 %. Největší propad ceny přitom zaznamenala vozidla nižší střední a střední třídy, mezi něž se řadí i Škoda Octavia, a to o 8,1 %. Naopak nejméně se ceny snížily u vozidel vyšší střední třídy a luxusních vozidel, u nichž cena meziročně spadla jen o 0,7 %.
Ke snížení cen čtyřletých vozidel došlo napříč všemi segmenty vyjma vozidel MPV. Pokles cen ojetin byl dán jejich zvýšenou nabídkou a poměrně dlouhou dobou prodeje v autobazarech. V loňském roce se ojeté vozy prodávaly průměrně 85 dní. Informace vycházejí ze studie Analýza vývoje cen vozidel, kterou zpracovává společnost Cebia.
Z pohledu čtyřletých ojetin se zájem kupujících loni soustředil nejvíce na SUV a terénní vozy. Jejich podíl narostl na téměř 37 %. Zájem o ně se v posledních čtyřech letech více než zdvojnásobil a očekává se, že se bude zvyšovat i v letošním roce. Téměř všechny významné automobilky proto neustále rozšiřují spektrum nabízených modelů. Lidé hledají a preferují tyto vozy kvůli pocitu větší bezpečnosti, nikoli kvůli praktickému využití, ke kterému byly původně určeny. Důkazem toho je, že u nich nedominuje pohon 4x4 jako v předchozích letech. Pohon 4x2 je u řady modelů nejprodávanější variantou pohonu a u modelů na pomezí tohoto segmentu nebývá jiný pohon ani nabízen. Pohon 4x4 však nadále hraje hlavní roli u vrcholových provedení jednotlivých modelů a u prémiových značek.
Zvyšující se zájem o terénní vozidla má přímou souvislost se snižujícím se zájmem o vozidla ze segmentu MPV. Některé automobilky proto vozidla MPV ze své nabídky již zcela stáhly, nebo výrazně omezily rozsah nabízených modelů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu tohoto segmentu, který loni u čtyřletých vozidel činil pouhých 10 % trhu. Díky menší nabídce vozů MPV se však zvýšila loni průměrná cena za tyto vozy o 3,55%.
Vzrůstající obliba SUV vozů byla loni u čtyřletých ojetin poprvé silnější než obliba, respektive zájem o vozy nižší střední a střední třídy, mezi které se řadí i Škoda Octavia. Ta si však stále udržuje svoji pozici nejprodávanějšího vozu na celém trhu. V rámci daného segmentu tvořil její podíl loni téměř 30 %. Své prvenství si udržuje příznivým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou a především tím, že je nejčastějším vozem v rámci firemních flotil a leasingových programů, což zajišťuje vysoké množství těchto vozů na trhu a má vliv také na poměrně příznivou cenu. Na trhu čtyřletých aut je naopak nedostatek mini a malých vozidel vyjma Škody Fabia. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou kupovány fyzickými osobami a lidé je často drží ve vlastnictví déle než čtyři roky. Zájem je především o benzínová provedení, u řady nových mini a malých vozidel již nejsou naftová provedení ani nabízena.
Cena za nové vozy loni prakticky stagnovalaZatímco průměrná cena čtyřletých vozidel loni klesla, průměrná cena nových osobních aut prakticky stagnovala, respektive narostla jen o nepatrných 0,1 %. U nových vozů došlo k poklesu jen u třídy nižších středních a středních vozů (o 0,1 %) a u třídy SUV a terénních vozidel (o 1,8 %), zatímco u třech segmentů došlo naopak k nárůstům, které kompenzovaly zmíněné poklesy. Průměrná cena mini a malých vozidel narostla loni o 3,4 %, cena MPV vozidel o 2,2 % a cena vozidel vyšší střední a střední třídy se meziročně zvýšila o 1,9 %. Tempo růstu cen nových vozidel je sice pomalé, ale zatímdlouhodobě trvající.
Je otázkou, jak se budou ceny nových i ojetých vozidel vyvíjet v letošním roce. Jakékoli predikce nelze v tuto chvíli kvůli situaci způsobené koronavirem COVID-19 zodpovědně poskytnout. Na vývoj cen bude mít vliv nejen nižší počet dovezených vozidel ze zahraničí, ale také míra (ne)zaměstnanosti, která může mít zásadní vliv na vývoj poptávky po ojetých vozech.
„Situaci budeme monitorovat a budeme informovat o tom, jak se ceny ojetin vyvíjejí,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
ANALÝZA VÝVOJE CEN ČTYŘLETÝCH OJETÝCH VOZŮ ZA ROK 2019:Mini a malá vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 4,33 %Podíl segmentu v rámci trhu: 15,88 %Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 60,72 %TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Fabia, Renault Clio, Dacia Sandero
Nižší střední a střední vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 8,06 %Podíl segmentu v rámci trhu: 30,90 %Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 47,88 %TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Octavia, Hyundai i30, Kia Cee´d
MPV vozidla - meziroční nárůst průměrné ceny o 3,55 %Podíl segmentu v rámci trhu: 10,13 %Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 26,53 %TOP 3 nejprodávanější vozy: VW Touran, VW Caddy, Citroen Berlingo
SUV a terénní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 5,04 %Podíl segmentu v rámci trhu: 36,87 %Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 16,21 %TOP 3 nejprodávanější vozy: Hyundai Tucson, Dacia Duster, VW Tiguan
Vyšší střední a ostatní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 0,67 %Podíl segmentu v rámci trhu: 6,23 %Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 61,71%TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Superb, Mercedes třída E, Audi A6
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?