Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

AutoRoad.cz, 25. března 2020, 00:31 Google+

V loňském roce došlo k meziročnímu poklesu cen čtyřletých ojetin o 4,6 %. Největší propad ceny přitom zaznamenala vozidla nižší střední a střední třídy, mezi něž se řadí i Škoda Octavia, a to o 8,1 %. Naopak nejméně se ceny snížily u vozidel vyšší střední třídy a luxusních vozidel, u nichž cena meziročně spadla jen o 0,7 %.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Octavia Combi RS TDI

Škoda Octavia Combi RS TDI | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Ke snížení cen čtyřletých vozidel došlo napříč všemi segmenty vyjma vozidel MPV. Pokles cen ojetin byl dán jejich zvýšenou nabídkou a poměrně dlouhou dobou prodeje v autobazarech. V loňském roce se ojeté vozy prodávaly průměrně 85 dní. Informace vycházejí ze studie Analýza vývoje cen vozidel, kterou zpracovává společnost Cebia.

Z pohledu čtyřletých ojetin se zájem kupujících loni soustředil nejvíce na SUV a terénní vozy. Jejich podíl narostl na téměř 37 %. Zájem o ně se v posledních čtyřech letech více než zdvojnásobil a očekává se, že se bude zvyšovat i v letošním roce. Téměř všechny významné automobilky proto neustále rozšiřují spektrum nabízených modelů. Lidé hledají a preferují tyto vozy kvůli pocitu větší bezpečnosti, nikoli kvůli praktickému využití, ke kterému byly původně určeny. Důkazem toho je, že u nich nedominuje pohon 4x4 jako v předchozích letech. Pohon 4x2 je u řady modelů nejprodávanější variantou pohonu a u modelů na pomezí tohoto segmentu nebývá jiný pohon ani nabízen. Pohon 4x4 však nadále hraje hlavní roli u vrcholových provedení jednotlivých modelů a u prémiových značek.

Zvyšující se zájem o terénní vozidla má přímou souvislost se snižujícím se zájmem o vozidla ze segmentu MPV. Některé automobilky proto vozidla MPV ze své nabídky již zcela stáhly, nebo výrazně omezily rozsah nabízených modelů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu tohoto segmentu, který loni u čtyřletých vozidel činil pouhých 10 % trhu. Díky menší nabídce vozů MPV se však zvýšila loni průměrná cena za tyto vozy o 3,55%.

Vzrůstající obliba SUV vozů byla loni u čtyřletých ojetin poprvé silnější než obliba, respektive zájem o vozy nižší střední a střední třídy, mezi které se řadí i Škoda Octavia. Ta si však stále udržuje svoji pozici nejprodávanějšího vozu na celém trhu. V rámci daného segmentu tvořil její podíl loni téměř 30 %. Své prvenství si udržuje příznivým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou a především tím, že je nejčastějším vozem v rámci firemních flotil a leasingových programů, což zajišťuje vysoké množství těchto vozů na trhu a má vliv také na poměrně příznivou cenu. Na trhu čtyřletých aut je naopak nedostatek mini a malých vozidel vyjma Škody Fabia. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou kupovány fyzickými osobami a lidé je často drží ve vlastnictví déle než čtyři roky. Zájem je především o benzínová provedení, u řady nových mini a malých vozidel již nejsou naftová provedení ani nabízena.

Cena za nové vozy loni prakticky stagnovala

Zatímco průměrná cena čtyřletých vozidel loni klesla, průměrná cena nových osobních aut prakticky stagnovala, respektive narostla jen o nepatrných 0,1 %. U nových vozů došlo k poklesu jen u třídy nižších středních a středních vozů (o 0,1 %) a u třídy SUV a terénních vozidel (o 1,8 %), zatímco u třech segmentů došlo naopak k nárůstům, které kompenzovaly zmíněné poklesy. Průměrná cena mini a malých vozidel narostla loni o 3,4 %, cena MPV vozidel o 2,2 % a cena vozidel vyšší střední a střední třídy se meziročně zvýšila o 1,9 %. Tempo růstu cen nových vozidel je sice pomalé, ale zatím
dlouhodobě trvající.

Je otázkou, jak se budou ceny nových i ojetých vozidel vyvíjet v letošním roce. Jakékoli predikce nelze v tuto chvíli kvůli situaci způsobené koronavirem COVID-19 zodpovědně poskytnout. Na vývoj cen bude mít vliv nejen nižší počet dovezených vozidel ze zahraničí, ale také míra (ne)zaměstnanosti, která může mít zásadní vliv na vývoj poptávky po ojetých vozech.

„Situaci budeme monitorovat a budeme informovat o tom, jak se ceny ojetin vyvíjejí,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

ANALÝZA VÝVOJE CEN ČTYŘLETÝCH OJETÝCH VOZŮ ZA ROK 2019:

Mini a malá vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 4,33 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 15,88 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 60,72 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Fabia, Renault Clio, Dacia Sandero

Nižší střední a střední vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 8,06 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 30,90 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 47,88 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Octavia, Hyundai i30, Kia Cee´d

MPV vozidla - meziroční nárůst průměrné ceny o 3,55 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 10,13 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 26,53 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: VW Touran, VW Caddy, Citroen Berlingo

SUV a terénní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 5,04 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 36,87 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 16,21 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Hyundai Tucson, Dacia Duster, VW Tiguan

Vyšší střední a ostatní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 0,67 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 6,23 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 61,71%
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Superb, Mercedes třída E, Audi A6

Vytisknout

Diskuze: Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Škoda vzkázala, jak to bude po nových opatřeních vlády kvůli Covid-19

Alfa Romeo Stelvio

Přední hráč vycítil zájem a nabídne k pronájmu i SUV od Alfy Romeo

Volkswagen ID.3 dosáhl při testech Euro NCAP plného hodnocení pěti hvězd

Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

Volkswagen K70 byl prvním modelem s kapalinovým chlazením a pohonem předních kol

Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

Ford Mustang Mach 1

Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

Lucie Borhyová je více než rok spojena s DS. Jejím novým strojem je DS 7 Crossback E-TENSE

Lucie Borhyová je spojena s DS. Ukázala zářivý úsměv a svůj nový vůz

Mercedes-Benz C 200 je stále ještě poměrně moderní, dobře vypadající, spolehlivý a za slušné peníze

TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

Peugeot 205 GTI

Restaurování ikony malých Hot Hatch

Renault Megane R. S.

Nový Renault Mégane R.S. má výkon 300 koní

Hyundai Ioniq EV

Názor českých podnikatelů a řidičů v rozsáhlém průzkumu. Elektromobilita v celé své "kráse"

Bývalý šampion F1 Nico Rosberg si test elektrického ID.R užil dešti navzdory

Bývalý šampion F1 dal jasný vzkaz, když vystoupil z ID.R po deštivém testu

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Nejslabší Enyaq iV 60 míří do předprodeje. Cena je ale stále nad "magickou" hranicí

Papamobil Toyota Mirai

Papež dostal nový papamobil. Konstrukce nepřekvapí, pohon ale ano

Toyota otevřela nový showroom v Mostě

Toyota rozšiřuje své zastoupení na našem trhu

Hyundai i30 Combi 1.4 T-GDI DCT

Test Hyundai i30 kombi 1,4 T-GDI DTC All Inclusive, oblíbený český kombík se loučí ve vrcholné formě

reklama

Doporučujeme

e-Bulli

Nový e-BULLI, znovuzrození legendy s nejmodernější technikou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Mercedes Benz C 200 kompressor W204 - praktický elegán pro každý den za příznivou cenu

  2. Legendární Ford Mustang Mach 1 přichází na starý kontinent

  3. Volkswagen K70 poprvé použil koncepci, kterou proslavili Golf s Passatem a všichni ji chtěli

  4. Volkswagenu ID.3 dali při testech Euro NCAP zabrat. A výsledek?

  5. Škoda vzkázala, jak to bude po nových opatřeních vlády kvůli Covid-19

  6. Přední hráč vycítil zájem a nabídne k pronájmu i SUV od Alfy Romeo

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud