Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

AutoRoad.cz, 25. března 2020, 00:31 Google+

V loňském roce došlo k meziročnímu poklesu cen čtyřletých ojetin o 4,6 %. Největší propad ceny přitom zaznamenala vozidla nižší střední a střední třídy, mezi něž se řadí i Škoda Octavia, a to o 8,1 %. Naopak nejméně se ceny snížily u vozidel vyšší střední třídy a luxusních vozidel, u nichž cena meziročně spadla jen o 0,7 %.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Octavia Combi RS TDI

Škoda Octavia Combi RS TDI | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Ke snížení cen čtyřletých vozidel došlo napříč všemi segmenty vyjma vozidel MPV. Pokles cen ojetin byl dán jejich zvýšenou nabídkou a poměrně dlouhou dobou prodeje v autobazarech. V loňském roce se ojeté vozy prodávaly průměrně 85 dní. Informace vycházejí ze studie Analýza vývoje cen vozidel, kterou zpracovává společnost Cebia.

Z pohledu čtyřletých ojetin se zájem kupujících loni soustředil nejvíce na SUV a terénní vozy. Jejich podíl narostl na téměř 37 %. Zájem o ně se v posledních čtyřech letech více než zdvojnásobil a očekává se, že se bude zvyšovat i v letošním roce. Téměř všechny významné automobilky proto neustále rozšiřují spektrum nabízených modelů. Lidé hledají a preferují tyto vozy kvůli pocitu větší bezpečnosti, nikoli kvůli praktickému využití, ke kterému byly původně určeny. Důkazem toho je, že u nich nedominuje pohon 4x4 jako v předchozích letech. Pohon 4x2 je u řady modelů nejprodávanější variantou pohonu a u modelů na pomezí tohoto segmentu nebývá jiný pohon ani nabízen. Pohon 4x4 však nadále hraje hlavní roli u vrcholových provedení jednotlivých modelů a u prémiových značek.

Zvyšující se zájem o terénní vozidla má přímou souvislost se snižujícím se zájmem o vozidla ze segmentu MPV. Některé automobilky proto vozidla MPV ze své nabídky již zcela stáhly, nebo výrazně omezily rozsah nabízených modelů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu tohoto segmentu, který loni u čtyřletých vozidel činil pouhých 10 % trhu. Díky menší nabídce vozů MPV se však zvýšila loni průměrná cena za tyto vozy o 3,55%.

Vzrůstající obliba SUV vozů byla loni u čtyřletých ojetin poprvé silnější než obliba, respektive zájem o vozy nižší střední a střední třídy, mezi které se řadí i Škoda Octavia. Ta si však stále udržuje svoji pozici nejprodávanějšího vozu na celém trhu. V rámci daného segmentu tvořil její podíl loni téměř 30 %. Své prvenství si udržuje příznivým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou a především tím, že je nejčastějším vozem v rámci firemních flotil a leasingových programů, což zajišťuje vysoké množství těchto vozů na trhu a má vliv také na poměrně příznivou cenu. Na trhu čtyřletých aut je naopak nedostatek mini a malých vozidel vyjma Škody Fabia. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou kupovány fyzickými osobami a lidé je často drží ve vlastnictví déle než čtyři roky. Zájem je především o benzínová provedení, u řady nových mini a malých vozidel již nejsou naftová provedení ani nabízena.

Cena za nové vozy loni prakticky stagnovala

Zatímco průměrná cena čtyřletých vozidel loni klesla, průměrná cena nových osobních aut prakticky stagnovala, respektive narostla jen o nepatrných 0,1 %. U nových vozů došlo k poklesu jen u třídy nižších středních a středních vozů (o 0,1 %) a u třídy SUV a terénních vozidel (o 1,8 %), zatímco u třech segmentů došlo naopak k nárůstům, které kompenzovaly zmíněné poklesy. Průměrná cena mini a malých vozidel narostla loni o 3,4 %, cena MPV vozidel o 2,2 % a cena vozidel vyšší střední a střední třídy se meziročně zvýšila o 1,9 %. Tempo růstu cen nových vozidel je sice pomalé, ale zatím
dlouhodobě trvající.

Je otázkou, jak se budou ceny nových i ojetých vozidel vyvíjet v letošním roce. Jakékoli predikce nelze v tuto chvíli kvůli situaci způsobené koronavirem COVID-19 zodpovědně poskytnout. Na vývoj cen bude mít vliv nejen nižší počet dovezených vozidel ze zahraničí, ale také míra (ne)zaměstnanosti, která může mít zásadní vliv na vývoj poptávky po ojetých vozech.

„Situaci budeme monitorovat a budeme informovat o tom, jak se ceny ojetin vyvíjejí,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

ANALÝZA VÝVOJE CEN ČTYŘLETÝCH OJETÝCH VOZŮ ZA ROK 2019:

Mini a malá vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 4,33 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 15,88 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 60,72 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Fabia, Renault Clio, Dacia Sandero

Nižší střední a střední vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 8,06 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 30,90 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 47,88 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Octavia, Hyundai i30, Kia Cee´d

MPV vozidla - meziroční nárůst průměrné ceny o 3,55 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 10,13 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 26,53 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: VW Touran, VW Caddy, Citroen Berlingo

SUV a terénní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 5,04 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 36,87 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 16,21 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Hyundai Tucson, Dacia Duster, VW Tiguan

Vyšší střední a ostatní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 0,67 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 6,23 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 61,71%
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Superb, Mercedes třída E, Audi A6

Vytisknout

Diskuze: Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační foto

Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Ilustrační foto

Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

Motory

Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

Gumbal kára BMW 318i

Úpravy Gumbal kára, část první

Nový Peugeot 408 zaujme osobitým designem, fastback je skvělou volbou

Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

Škoda Superb

TEST: Škoda Superb 2.0 TDI 110 kW - úsporné "daily" auto, které nemusí stát majlant

Mercedes-AMG G63 4×4²

Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

Tesla

Tesla bude propouštět, ve velkém

Škoda zahajuje dopravně-bezpečnostní kampaň "Stay On The Safe Side" pro cyklisty i motoristy

Ne všechna prvenství má Mercedes, nový protikolizní systém vyvinula japonská automobilka

Ferrari P80/C

Ferrari: Jeden plánovaný systém nikdy do našich aut nedáme

Stojan benzínové pumpy

Fiala se bude rvát za dostupná auta a představil svůj nápad

Tesla Model Y

Mají zachránit planetu, přitom už tak drahé Tesly ještě přitvrdily

Toyota Compact Cruiser EV

Elektrický teréňák Compact Cruiser EV od Toyoty získal designovou cenu

Volkswagen Caddy 4Motion

Test: Volkswagen Caddy Style 2.0 TDI 4Motion – kříženec dodávky a MPV s pohonem všech kol

Ford

Ani Fordu se svolávací akce nevyhnuly. Tři miliony aut musí do servisu

reklama

Doporučujeme

e-Bulli

Nový e-BULLI, znovuzrození legendy s nejmodernější technikou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Německo řadí zpátečku. Ministr tvrdě reagoval na zákaz spalovacích motorů

  2. Reuters: Zákaz spalovacích motorů v EU odmítá šest států. A Česko?

  3. Mercedes-AMG G63 4×4², návrat krále extrémních off-roadů

  4. Úpravy Gumbal kára, část první

  5. Peugeot 408 - fastback vyzařující pořádnou dávku dynamiky

  6. Chlapi, jste při smyslech? Televize sklidila kritiku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud