Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

AutoRoad.cz, 25. března 2020, 00:31 Google+

V loňském roce došlo k meziročnímu poklesu cen čtyřletých ojetin o 4,6 %. Největší propad ceny přitom zaznamenala vozidla nižší střední a střední třídy, mezi něž se řadí i Škoda Octavia, a to o 8,1 %. Naopak nejméně se ceny snížily u vozidel vyšší střední třídy a luxusních vozidel, u nichž cena meziročně spadla jen o 0,7 %.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Octavia Combi RS TDI

Škoda Octavia Combi RS TDI | foto: Roman Havlín

Sdílejte článek

Ke snížení cen čtyřletých vozidel došlo napříč všemi segmenty vyjma vozidel MPV. Pokles cen ojetin byl dán jejich zvýšenou nabídkou a poměrně dlouhou dobou prodeje v autobazarech. V loňském roce se ojeté vozy prodávaly průměrně 85 dní. Informace vycházejí ze studie Analýza vývoje cen vozidel, kterou zpracovává společnost Cebia.

Z pohledu čtyřletých ojetin se zájem kupujících loni soustředil nejvíce na SUV a terénní vozy. Jejich podíl narostl na téměř 37 %. Zájem o ně se v posledních čtyřech letech více než zdvojnásobil a očekává se, že se bude zvyšovat i v letošním roce. Téměř všechny významné automobilky proto neustále rozšiřují spektrum nabízených modelů. Lidé hledají a preferují tyto vozy kvůli pocitu větší bezpečnosti, nikoli kvůli praktickému využití, ke kterému byly původně určeny. Důkazem toho je, že u nich nedominuje pohon 4x4 jako v předchozích letech. Pohon 4x2 je u řady modelů nejprodávanější variantou pohonu a u modelů na pomezí tohoto segmentu nebývá jiný pohon ani nabízen. Pohon 4x4 však nadále hraje hlavní roli u vrcholových provedení jednotlivých modelů a u prémiových značek.

Zvyšující se zájem o terénní vozidla má přímou souvislost se snižujícím se zájmem o vozidla ze segmentu MPV. Některé automobilky proto vozidla MPV ze své nabídky již zcela stáhly, nebo výrazně omezily rozsah nabízených modelů. Do budoucna lze tedy očekávat další pokles podílu tohoto segmentu, který loni u čtyřletých vozidel činil pouhých 10 % trhu. Díky menší nabídce vozů MPV se však zvýšila loni průměrná cena za tyto vozy o 3,55%.

Vzrůstající obliba SUV vozů byla loni u čtyřletých ojetin poprvé silnější než obliba, respektive zájem o vozy nižší střední a střední třídy, mezi které se řadí i Škoda Octavia. Ta si však stále udržuje svoji pozici nejprodávanějšího vozu na celém trhu. V rámci daného segmentu tvořil její podíl loni téměř 30 %. Své prvenství si udržuje příznivým poměrem mezi užitnou hodnotou a cenou a především tím, že je nejčastějším vozem v rámci firemních flotil a leasingových programů, což zajišťuje vysoké množství těchto vozů na trhu a má vliv také na poměrně příznivou cenu. Na trhu čtyřletých aut je naopak nedostatek mini a malých vozidel vyjma Škody Fabia. Je to dáno tím, že tyto vozy jsou kupovány fyzickými osobami a lidé je často drží ve vlastnictví déle než čtyři roky. Zájem je především o benzínová provedení, u řady nových mini a malých vozidel již nejsou naftová provedení ani nabízena.

Cena za nové vozy loni prakticky stagnovala

Zatímco průměrná cena čtyřletých vozidel loni klesla, průměrná cena nových osobních aut prakticky stagnovala, respektive narostla jen o nepatrných 0,1 %. U nových vozů došlo k poklesu jen u třídy nižších středních a středních vozů (o 0,1 %) a u třídy SUV a terénních vozidel (o 1,8 %), zatímco u třech segmentů došlo naopak k nárůstům, které kompenzovaly zmíněné poklesy. Průměrná cena mini a malých vozidel narostla loni o 3,4 %, cena MPV vozidel o 2,2 % a cena vozidel vyšší střední a střední třídy se meziročně zvýšila o 1,9 %. Tempo růstu cen nových vozidel je sice pomalé, ale zatím
dlouhodobě trvající.

Je otázkou, jak se budou ceny nových i ojetých vozidel vyvíjet v letošním roce. Jakékoli predikce nelze v tuto chvíli kvůli situaci způsobené koronavirem COVID-19 zodpovědně poskytnout. Na vývoj cen bude mít vliv nejen nižší počet dovezených vozidel ze zahraničí, ale také míra (ne)zaměstnanosti, která může mít zásadní vliv na vývoj poptávky po ojetých vozech.

„Situaci budeme monitorovat a budeme informovat o tom, jak se ceny ojetin vyvíjejí,“ říká Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.

ANALÝZA VÝVOJE CEN ČTYŘLETÝCH OJETÝCH VOZŮ ZA ROK 2019:

Mini a malá vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 4,33 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 15,88 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 60,72 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Fabia, Renault Clio, Dacia Sandero

Nižší střední a střední vozidla – meziroční pokles průměrné ceny o 8,06 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 30,90 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 47,88 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Octavia, Hyundai i30, Kia Cee´d

MPV vozidla - meziroční nárůst průměrné ceny o 3,55 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 10,13 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 26,53 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: VW Touran, VW Caddy, Citroen Berlingo

SUV a terénní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 5,04 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 36,87 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 16,21 %
TOP 3 nejprodávanější vozy: Hyundai Tucson, Dacia Duster, VW Tiguan

Vyšší střední a ostatní vozidla - meziroční pokles průměrné ceny o 0,67 %
Podíl segmentu v rámci trhu: 6,23 %
Podíl třech nejprodávanějších vozidel v rámci segmentu: 61,71%
TOP 3 nejprodávanější vozy: Škoda Superb, Mercedes třída E, Audi A6

Vytisknout

Diskuze: Čtyřleté Octavie, i30 a Cee´dy zlevnily. Jak dopadly SUV a luxusní vozy?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

e-Bulli

Nový e-BULLI, znovuzrození legendy s nejmodernější technikou

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud