Češi škodovky jednoduše milují. Dokonce tak, že každé třetí nové registrované auto nese právě tuto značku, a extrémně oblíbená zůstává i mezi ojetinami. Mladoboleslavská automobilka na českém trhu drtivě poráží své konkurenty i přesto, že už dávno není nejlevnější. Co za tím stojí? Kupujeme její auta jen proto, že jsou česká?
Statistiky hovoří jasně: 34 % nových a odhadem asi 32 % ojetých vozů, které nakoupí Češi, jsou od Škodovky. Podobná dominance je unikátní i v Evropském měřítku, v žádné jiné zemi jedna značka trhu nevládne podobným způsobem. Nejblíže k ní má Volvo ve Švédsku nebo Volkswagen v Německu, obě značky se ale pohybují kolem 20% podílu.
Nejlevnější není, ale dává na výběrVýhodou Škodovky je variabilita jednotlivých verzí a obecně dostupnosti. U nového auta si u většiny modelů zákazníci mohou vybírat z široké palety kombinací motorizací, karoserií a výbavy. Vysoký standard má i dílenské zpracování a celková ergonomie interiérů.
„V posledních třech letech jsme ze strany Škody svědky opravdové modelové ofenzivy, hlavně v kategorii SUV, kterou už kompletně obsadila,“ ukazuje Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab ze skupiny AURES Holdings. V současnosti tak ve svých závodech Škoda vyrábí 9 různých modelů, v autobazarech jich ale můžeme najít až 12 včetně nesmrtelné Felicie.
Jak již bylo zmíněno, pro šetřílky přitom už dávno není škodovka nejlepší volbou. Třetí generace Octavie combi začíná na zhruba 480 tisících korun, přitom konkurenti typu Ford Focus nebo Kia Ceed stojí až o 50 tisíc méně. A čtvrtá generace velmi pravděpodobně levnější nebude.
Drží hodnotu a servis je za rozumné penízeZároveň ale mají majitelé Škodovek jistotu, že díky velké poptávce bude hodnota jejich vozů klesat mnohem pomaleji než u konkurenčních značek. „Nejžádanější model Octavie z roku 2014 až 2016 s motorem 1.6 TDI ztratí za pět let v průměru 41 až 44 procent své hodnoty. Tomu se blíží pouze VW Golf. Ty nejoblíbenější zahraniční modely, jako třeba Ford Focus, se sotva dostanou pod 50 procent,“ uvádí Stanislav Gálik. Vychází přitom z dat inovační laboratoře AuresLab. I proto patří vozy značky Škoda k leaderům též v sektoru ojetých aut. „Například v síti AAA AUTO tvoří škodovky v tuzemsku třetinu prodejů, celkem se jich ročně zobchoduje téměř 17 000,“ říká Gálik.
Vlastnictví vozidel s okřídleným šípem ve znaku je spojené i se všeobecnou dostupností servisů. Na škodovkách se učí automechanici pracovat už na středních školách a vzhledem ke koncernové spřízněnosti s VW, Audi nebo Seatem se s jejich technikou setkávají téměř nepřetržitě. „Náhradní díly a samotná údržba jsou cenově dostupné, i proto řada zákazníků dojíždí do autorizovaných servisů i po skončení záruky a nadále vedou servisní knížku,“ říká Karel Křepelka, vedoucí pražského servisu Mototechna. „Mnoho majitelů své vozy v provozu umí dlouho udržet i díky velkému množství dílů z druhé ruky. To však úplně nedoporučujeme,“ dodává.
Je zkrátka „naše“… a dělá dobrá autaNení nutné hned všechny majitele škodovek házet do jedné škatulky, ale jakási národní hrdost je na místě. Z automobilky, která za minulého režimu sice motorizovala Československo, ovšem zároveň zoufale zastarávala, se Škoda Auto stala jednou z nejúspěšnějších českých firem, která „reprezentuje“ nejen výrobou kvalitních vozů, ale třeba i na různých sportovních událostech. A na to řada zákazníků také slyší. „Co se týče marketingové komunikace, je Škoda celkově na špičkové úrovni. Soustředí se sama na sebe a nenechává se zatáhnout do nesmyslných střetů velkých slev a výhod, kterými se jí snaží dotáhnout konkurenti,“ popisuje Kamil Gric, expert na komunikaci.
Přes veškerý marketing, výbavu či dostupnost servisů je však důležitější, že Škoda jednoduše vyrábí dobrá auta. „Čerstvě odhalená čtvrtá verze Octavie podtrhuje osobitý design značky. Současný Superb se zase použitými technologiemi snadno vyrovná nebo i předčí své konkurenty ve střední třídě a nabízí výhodný poměr ceny a výkonu,“ říká Gálik, podle něhož i srovnávací testy vozů v zahraničí velmi často vyznívají ve prospěch tuzemského výrobce.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.