Češi škodovky jednoduše milují. Dokonce tak, že každé třetí nové registrované auto nese právě tuto značku, a extrémně oblíbená zůstává i mezi ojetinami. Mladoboleslavská automobilka na českém trhu drtivě poráží své konkurenty i přesto, že už dávno není nejlevnější. Co za tím stojí? Kupujeme její auta jen proto, že jsou česká?
Statistiky hovoří jasně: 34 % nových a odhadem asi 32 % ojetých vozů, které nakoupí Češi, jsou od Škodovky. Podobná dominance je unikátní i v Evropském měřítku, v žádné jiné zemi jedna značka trhu nevládne podobným způsobem. Nejblíže k ní má Volvo ve Švédsku nebo Volkswagen v Německu, obě značky se ale pohybují kolem 20% podílu.
Nejlevnější není, ale dává na výběrVýhodou Škodovky je variabilita jednotlivých verzí a obecně dostupnosti. U nového auta si u většiny modelů zákazníci mohou vybírat z široké palety kombinací motorizací, karoserií a výbavy. Vysoký standard má i dílenské zpracování a celková ergonomie interiérů.
„V posledních třech letech jsme ze strany Škody svědky opravdové modelové ofenzivy, hlavně v kategorii SUV, kterou už kompletně obsadila,“ ukazuje Stanislav Gálik, výkonný ředitel inovační laboratoře AuresLab ze skupiny AURES Holdings. V současnosti tak ve svých závodech Škoda vyrábí 9 různých modelů, v autobazarech jich ale můžeme najít až 12 včetně nesmrtelné Felicie.
Jak již bylo zmíněno, pro šetřílky přitom už dávno není škodovka nejlepší volbou. Třetí generace Octavie combi začíná na zhruba 480 tisících korun, přitom konkurenti typu Ford Focus nebo Kia Ceed stojí až o 50 tisíc méně. A čtvrtá generace velmi pravděpodobně levnější nebude.
Drží hodnotu a servis je za rozumné penízeZároveň ale mají majitelé Škodovek jistotu, že díky velké poptávce bude hodnota jejich vozů klesat mnohem pomaleji než u konkurenčních značek. „Nejžádanější model Octavie z roku 2014 až 2016 s motorem 1.6 TDI ztratí za pět let v průměru 41 až 44 procent své hodnoty. Tomu se blíží pouze VW Golf. Ty nejoblíbenější zahraniční modely, jako třeba Ford Focus, se sotva dostanou pod 50 procent,“ uvádí Stanislav Gálik. Vychází přitom z dat inovační laboratoře AuresLab. I proto patří vozy značky Škoda k leaderům též v sektoru ojetých aut. „Například v síti AAA AUTO tvoří škodovky v tuzemsku třetinu prodejů, celkem se jich ročně zobchoduje téměř 17 000,“ říká Gálik.
Vlastnictví vozidel s okřídleným šípem ve znaku je spojené i se všeobecnou dostupností servisů. Na škodovkách se učí automechanici pracovat už na středních školách a vzhledem ke koncernové spřízněnosti s VW, Audi nebo Seatem se s jejich technikou setkávají téměř nepřetržitě. „Náhradní díly a samotná údržba jsou cenově dostupné, i proto řada zákazníků dojíždí do autorizovaných servisů i po skončení záruky a nadále vedou servisní knížku,“ říká Karel Křepelka, vedoucí pražského servisu Mototechna. „Mnoho majitelů své vozy v provozu umí dlouho udržet i díky velkému množství dílů z druhé ruky. To však úplně nedoporučujeme,“ dodává.
Je zkrátka „naše“… a dělá dobrá autaNení nutné hned všechny majitele škodovek házet do jedné škatulky, ale jakási národní hrdost je na místě. Z automobilky, která za minulého režimu sice motorizovala Československo, ovšem zároveň zoufale zastarávala, se Škoda Auto stala jednou z nejúspěšnějších českých firem, která „reprezentuje“ nejen výrobou kvalitních vozů, ale třeba i na různých sportovních událostech. A na to řada zákazníků také slyší. „Co se týče marketingové komunikace, je Škoda celkově na špičkové úrovni. Soustředí se sama na sebe a nenechává se zatáhnout do nesmyslných střetů velkých slev a výhod, kterými se jí snaží dotáhnout konkurenti,“ popisuje Kamil Gric, expert na komunikaci.
Přes veškerý marketing, výbavu či dostupnost servisů je však důležitější, že Škoda jednoduše vyrábí dobrá auta. „Čerstvě odhalená čtvrtá verze Octavie podtrhuje osobitý design značky. Současný Superb se zase použitými technologiemi snadno vyrovná nebo i předčí své konkurenty ve střední třídě a nabízí výhodný poměr ceny a výkonu,“ říká Gálik, podle něhož i srovnávací testy vozů v zahraničí velmi často vyznívají ve prospěch tuzemského výrobce.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.