Ford zveřejnil české ceny pro nový Focus ST, vyvinutý divizí Ford Performance. Jde o stylový, komfortní a praktický rodinný vůz, zároveň však nabízející vysoký dynamický potenciál a intenzivní zážitky ze sportovní jízdy.Cena nového Fordu Focus ST začíná částkou 779 900 Kč u benzinového motoru a 751 900 Kč pro verzi s motorem vznětovým, přičemž součástí ceny vždy zůstává i pětiletá záruka
Nový Focus ST staví na vynikajících jízdních vlastnostech čtvrté generace Focusu. Nová platforma C2 byla pro tento model vylepšena o specifický podvozek, brzdy i hnací ústrojí. Výsledkem se stává nejlepší zážitek z jízdy v dosavadní historii Focusu ST, ať už jedete po silnici nebo po závodní dráze. Nový Focus ST se bude opět nabízet jako pětidveřový hatchback a prostorné kombi.
Nové pohonné jednotky mají až o 12 procent vyšší výkon a o 17 procent vyšší točivý moment. Zážehový motor 2.3 EcoBoost o výkonu 206 kW i vznětový agregát 2.0 EcoBlue o výkonu 140 kW se vyznačují příznivým průběhem výkonu i točivého momentu napříč celým rozsahem pracovních otáček. Stabilitu a ovladatelnost zážehové varianty dále zlepšuje elektronicky řízený samosvorný diferenciál (eLSD). Stabilitu a ovladatelnost zážehové varianty dále zlepšuje elektronicky řízený samosvorný diferenciál (eLSD), zabudovaný přímo do převodovky. Pomocí hydraulicky ovládaných spojek dokáže nasměrovat až 100 procent dostupné hnací síly na kolo, mající v daném okamžiku lepší záběr. Díky tomu nedochází k protáčení protějšího kola, čímž by se jinak mařil výkon motoru. Výsledkem je efektivnější přenos hnací síly na vozovku při průjezdu zatáček a zejména při akceleraci během vyjíždění z nich.
Jako první model značky Ford s pohonem předních kol disponuje nový Focus ST elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem. Šestistupňová manuální převodovka nabízí funkci dorovnání otáček při podřazování (tzv. meziplyn).
Namísto sériově dodávané osmistupňové samočinné převodovky u „běžného" Focusu se zákazníci u verze ST budou moci rozhodnout pro upravenou samočinnou skříň se sedmi rychlostními stupni, jež bude k dispozici od listopadu 2019. Do Focusu ST rovněž poprvé přicházejí přepínatelné jízdní režimy. Volba režimu ovlivňuje funkci mnoha systémů vozu včetně elektronického posilovače brzd a elektromechanického řízení. Pětidveřový Focus ST s motorem EcoBoost je standardně vybaven elektronicky řízeným podvozkem s detekcí výmolů.
Díky možnosti přepínání jednotlivých velmi odlišných jízdních režimů v sobě nové „estéčko" skrývá vlastně dvě různá auta: kultivovaného cestovatale i ostré sportovní náčiní pro nekompromisní jízdu po závodní trati. Vyrábět se aktuálně nejrychlejší Ford Focus bude v montážním závodě v německém Saarlouis, do kterého Ford nedávno investoval 600 milionů eur (v přepočtu přibližně 15,5 mld. Kč).
Suverénní výkon
Nová generace celohliníkového motoru 2.3 EcoBoost přináší dosud nejvýkonnější pohonnou jednotku v historii Focusu ST. Dosahuje nejvyššího výkonu 206 kW (280 k) v 5 500 ot.min-1 a točivého momentu 420 Nm v 3 000 až 4 000 ot.min-1. Ford předpokládá akceleraci z nuly na 100 km/h za méně než šest sekund. Díky pokročilému řešení přeplňovací soustavy se nový motor vytáčí ještě ochotněji než pohonné jednotky, nabízené v dřívějších provedeních Focusu ST.
Motor je přeplňovaný dvoucestným (twin-scroll) turbodmychadlem s nízkou setrvačností. Oddělené kanály minimalizují interference mezi jednotlivými proudy výfukových plynů, čímž umožňují lépe zužitkovat jejich energii. Elektronicky ovládaný obtokový ventil turbodmychadla umožňuje přesnější regulaci plnicího přetlaku. K účinnějšímu plnění a vyplachování motoru přispívá rovněž specifické sání, optimalizovaný mezichladič a výfukové potrubí se sníženým zpětným tlakem.
Focus ST dále těží z inovativní technologie ALS (anti-lag system), kterou Ford původně vyvinul pro Ford GT a F-150 Raptor. ALS udržuje pootevřenou škrticí klapku, když řidič uvolní pedál plynu. Tím předchází obrácení směru proudění plynů v motoru a udržuje kompresorové kolo turbodmychadla roztočené v pracovních otáčkách, tudíž při opětovné akceleraci se maximálního plnicího přetlaku dosahuje rychleji. Účinek systému se projeví pohotovější odezvou motoru v režimech Sport a Závodní trať.
Motor 2.0 EcoBlue o výkonu 140 kW (190 k) představuje nejvýkonnější diesel, jaký kdy Ford v modelu Focus nabízel. Nejvyššího výkonu dosahuje již v 3 500 ot.min-1. Maximum točivého momentu činí 400 Nm v rozsahu 2 000 až 3 000 ot.min-1. Již v 1 500 otáčkách za minutu však točivý moment dosahuje hodnoty 260 Nm.
Motor je opatřen turbodmychadlem s proměnnou geometrií; ocelovými písty, které mají menší tepelnou roztažnost; a integrovaným sacím traktem s vysoce leštěnými povrchy kanálů. Výsledkem je o deset procent vyšší výkon a více než dvojnásobný točivý moment v porovnání se zážehovým motorem 2.0 Duratec ST v první generaci Focusu ST.
Šestistupňová manuální převodovka má oproti běžným verzím nového Focusu o sedm procent kratší dráhy řazení. Jako součást sady Performance, nabízené coby výbava na přání pro vozy s motorem 2.3 EcoBoost, dostanou zákazníci funkci automatického dorovnání otáček při podřazování, která umožňuje velmi rychlé, přitom však hladké změny rychlostních stupňů. Ford poprvé představil tuto technologii v modelu Mustang. Zkušení, sportovně založení řidiči mohou funkci kdykoliv deaktivovat a dorovnávat otáčky sami klasickým způsobem, hranou chodidla na pedálu plynu.
Volitelně lze motor 2.3 EcoBoost kombinovat s nejnovějším provedením inteligentní samočinné převodovky Fordu. Odstupňování převodů odpovídá sportovnímu zaměření vozu a funkce adaptivního časování řazení zde pracuje s většími rozdíly mezi jednotlivými režimy jízdy. Řidič může pochopitelně volit rychlostní stupně také ručně, prostřednictvím pádel na volantu.
Intuitivní jízdní vlastnosti podpořené moderní technikou
Nový Focus ST staví na vynikajících jízdních vlastnostech čtvrté generace Focusu. Záměrem vývojového týmu bylo navrhnout vůz, kombinující potěšení z jízdy na klikatých silnicích, přesvědčivý výkon na závodním okruhu a praktičnost v každodenním provozu lépe než konkurenční modely. Záměr byl naplněn!
Nezávislé zadní zavěšení SLA (short-long arm) zajišťuje optimální reakce vozu na pokyny řidiče a současně i vysokou úroveň jízdního komfortu. Modely kombi mají odlišně umístěné tlumiče pérování, aby si zachovaly znamenitou ovladatelnost i při plném zatížení. Tuhost pružin je stejná jako u standardního Focusu. Tlumiče pérování jsou však tužší o 20 procent vpředu a o 13 procent vzadu, což v kombinaci se snížením světlé výšky o 10 milimetrů zajišťuje optimální chování vozu při sportovní jízdě.
Focus ST s motorem EcoBoost a pětidveřovou karoserií může být vybaven adaptivními tlumiči pérování (CCD). Charakteristika tlumení se plynule proměňuje na základě údajů ze senzorů na podvozku, karoserii, řízení a brzdové soustavě. Řídicí elektronika vyhodnocuje tyto vstupy každé dvě milisekundy.
Stabilitu a ovladatelnost zážehové varianty dále zlepšuje elektronicky řízený samosvorný diferenciál (eLSD), zabudovaný přímo do převodovky. Pomocí hydraulicky ovládaných spojek dokáže nasměrovat až 100 procent dostupné hnací síly na kolo, majícím v daném okamžiku lepší záběr. Díky tomu nedochází k protáčení protějšího kola, čímž by se jinak mařil výkon motoru. Výsledkem je efektivnější přenos hnací síly na vozovku při průjezdu zatáček a zejména při akceleraci během vyjíždění z nich.
Dojem z jízdy i cestovní komfort zlepšují sportovní sedadla Recaro a vyspělá konstrukce zadní nápravy. Na přání jsou k dispozici adaptivní tlumiče pérování s plynule proměnnou charakteristikou.
První Ford Focus ST se na českých silnicích objeví koncem června tohoto roku a bude nabízen ve dvou stupních výbavy: jako Focus ST a Focus ST Plus
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?