Volkswagen Užitkové vozy uvádí na český trh zcela elektricky poháněný model e-Crafter. Elektrická verze vlajkové lodi hannoverské značky oslavila českou výstavní premiéru na e-Salonu v pražských Letňanech. Ekologické skříňové vozidlo s mimořádnými užitnými vlastnostmi a nulovými lokálními emisemi mohou zákazníci objednávat za cenu 1 645 409 Kč bez DPH.
Nový e-Crafter je ztělesněním progresivního přístupu. Vzhledem k tomu, že nevypouští do ovzduší žádné emise, je kompatibilní se všemi myslitelnými ekologickými zónami na celém světě. Zákazy vjezdu, které již byly zavedeny například v Hamburku nebo Paříži pro některé druhy pohonu a emisní třídy, se nebudou modelu e-Crafter týkat ani v dlouhodobém horizontu. I proto získal nový e-Crafter již před svým uvedením na trh ocenění „Evropská cena za trvale udržitelnou dopravu 2018“ v kategorii „Lehké užitkové a dodávkové vozy“.
Dojezd koresponduje se vzdálenostmi, které vozidla překonávají v praxi
Nový e-Crafter byl vyvinut pro všechny společnosti, které jsou aktivní v centrech měst, ať se jedná o doručovací, kurýrní a další logistické služby, řemeslníky, maloobchodníky, dodavatele energií nebo provozovatele kyvadlové dopravy či taxislužby. S dojezdem až 173 kilometrů podle metodiky EU (jízdního cyklu NEDC) a záměrným omezením nejvyšší rychlosti na 90 km/h uspokojí e-Crafter bez problémů veškeré reálné požadavky na lehké užitkové vozidlo pro každodenní provoz ve městě.
Tato konfigurace byla zvolena na základě náročných analýz mobility. Volkswagen Užitkové vozy vyhodnotil před zahájením vývoje modelu e-Crafter více než 210 000 provozních profilů u více než 1 500 zákazníků. Výsledkem výzkumu bylo zjištění, že většina řidičů ujede se svým lehkým užitkovým vozem každý den vzdálenost 70 až 100 kilometrů. Právě pro tak dlouhé trasy – absolvované s častými zastávkami a přerušeními jízdy – koncipoval Volkswagen Užitkové vozy nový model e-Crafter. Při koncepci modelu e-Crafter proto nebyla hlavní pozornost zaměřena na maximální, nýbrž na prakticky využitelný dojezd. A díky tomuto konceptu s kompaktnějšími akumulátory zůstává cena na úrovni konkurentů. V České republice mohou zákazníci objednávat nový e-Crafter za ceny od 1 645 409 Kč (bez DPH). Skelet karoserie nového modelu e-Crafter, stejně jako všechny verze modelu Crafter, vyrábí závod Września (Polsko). Finální montáž elektrických komponentů probíhá v hlavním závodě značky Volkswagen Užitkové vozy v Hannoveru.
Základem lehkého užitkového vozu s nulovými emisemi je druhá generace modelové řady Crafter
Volkswagen e-Crafter byl vyvíjen souběžně s verzemi, poháněnými vznětovými motory TDI Euro 6 s optimalizovanými emisemi. To přináší zásadní výhody. Vzhledem k tomu, že e-Crafter není elektromobilem, který vznikl dodatečnými úpravami a změnami konstrukce, nýbrž byl od začátku koncipován jako lehký užitkový automobil s nulovými emisemi na základě druhé generace modelu Crafter, mohl Volkswagen Užitkové vozy optimálně využít uspořádání velkého lehkého užitkového vozidla pro integraci komponentů elektrického pohonu. Lithium-iontové akumulátory jsou uloženy prostorově úsporně pod podlahou modelu e-Crafter. Díky tomu je možné využívat celý objem nákladového prostoru skříňového vozu s vysokou střechou a vnější výškou 2 590 mm: 10,7 m3. To samé platí pro další důležité rozměry, jako je šířka mezi podběhy (1 380 mm) nebo výška nákladového prostoru (1 861 mm). Maximální užitečná hmotnost činí v závislosti na verzi 0,975 až 1,720 tuny.
Elektromotor, převodovka a diferenciál tvoří kompaktní modul
V přídi modelu e-Crafter je uložen synchronní elektromotor typu EEM85, který poskytuje nejvyšší výkon 100 kW a maximální točivý moment 290 N.m. Hnací síla je přenášena na kola přední nápravy prostřednictvím jednostupňové převodovky EQ 290, koncipované pro užitková vozidla. Elektromotor, převodovka a diferenciál tvoří kompaktní modul, který je vyráběn v závodě Kassel pro výrobu komponentů. Mezi další technické prvky systému pohonu patří řídicí jednotka motoru a tzv. výkonová elektronika. Ta reguluje toky elektrické energie s vysokým napětím mezi elektromotorem a akumulátory. Stejnosměrný proud (DC) z lithium-iontových akumulátorů je výkonovou elektronikou přeměňován na střídavý proud (AC). Měnič DC/DC vytváří napětí 12 V pro konvenční elektrickou síť vozidla.
Elektromotor s vysokým točivým momentem je pro velký Crafter ideální
Elektromotory poskytují maximální točivý moment prakticky od okamžiku rozjezdu. Tomu odpovídá i suverénní akcelerace modelu e-Crafter. Ať se jedná o městské části Treppenviertel v Hamburku Altoně nebo Montmartre v Paříži, e-Crafter podává díky stoupavosti 20 procent skvělé výkony i v městských uličkách se strmým stoupáním. Lehký užitkový vůz s nulovými emisemi je zároveň velmi hospodárný. Kombinovaná spotřeba elektrické energie při užitečném zatížení 1,0 tuny činí 21,54 kWh/100 km.
Nabíjecí stanice CCS dokáže nabít akumulátory na 80 procent kapacity za 45 minut
Na nabíjecí stanici CCS o výkonu 40 kW (stejnosměrný proud) lze akumulátory (kapacita 35,8 kWh) nabít na 80 procent za pouhých 45 minut. CCS je zkratkou mezinárodně standardizovaného procesu nabíjení stejnosměrným proudem: Combined Charging System. Model e-Crafter je s touto metodou nabíjení kompatibilní již v sériové výbavě. K nabíjení lze použít také nástěnnou nabíječku se střídavým proudem o výkonu 7,2 kW. V tomto případě se akumulátory nabijí na 100 procent kapacity během 5 hodin a 20 minut. Tato metoda nabíjení bude v praxi využívána především přes noc v provozním areálu příslušné dopravní či logistické společnosti.
Inovativní asistenční, komfortní, informační a zábavní systémy
Jak již bylo uvedeno, vychází nový e-Crafter z druhé generace modelové řady Crafter, uvedené na trh v roce 2017. Technicky inovativní a vizuálně markantní Crafter patří i v roce 2018 mezi velmi úspěšné modely. Volkswagen Užitkové vozy zvýšil v období od ledna do června počet dodaných vozidel Crafter meziročně o 24,5 procenta na 26 800 vozidel. V České republice bylo od ledna do konce října 2018 registrováno 784 vozidel Crafter, což představuje meziroční nárůst o téměř 40 procent.
Volkswagen e-Crafter přichází na český trh s nejmodernějšími asistenčními, komfortními, informačními a zábavními systémy. Sériová výbava zahrnuje mimo jiné parkovací senzory Park Pilot včetně funkce pro ochranu bočních stěn (díky 16 ultrazvukovým senzorům po obvodu karoserie modelu Crafter snižuje riziko poškození vlastního vozu i ostatních vozidel při manévrování v těsném prostoru), systém Front Assist s funkcí City Brake a zpětnou kameru. Crafter je navíc jako první užitkové vozidlo své třídy sériově vybaven multikolizní brzdou (může zabránit následným kolizím při nehodě). Ve výbavě nechybí ani asistent pro kompenzaci nárazového bočního větru. Mezi další prvky sériové výbavy nového modelu e-Crafter patří například světlomety LED (pro tlumená, dálková a denní světla), automatická klimatizace Climatronic, vyhřívání sedadel, tepelné čerpadlo a vyhřívané sklo čelního okna, komfortní sedadla a navigační systém „Discover Media“ včetně systému „App-Connect“ (propojení s aplikacemi chytrého telefonu), hlasové ovládání a rozhraní pro mobilní telefon. Na přání lze prostřednictvím programu „Car-Net Guide & Inform“ využívat mobilní internetové služby.
Celoevropské testování v každodenním provozu u profesionálů
Volkswagen Užitkové vozy zapojil do vývoje progresivního lehkého užitkového automobilu velké zákazníky z různých evropských zemí. Zkušenosti a zlepšovací návrhy provozovatelů vozových parků byly analyzovány, aby mohla být nyní představená sériová verze modelu e-Crafter optimálně připravena na každodenní pracovní provoz. Na finálních praktických testech modelu e-Crafter se podílelo 25 společností z Německa, Nizozemí, Velké Británie a Švédska, které do svého vozového parku zařadily 38 předsériových vozidel. Crafter s nulovými emisemi zvládl tyto praktické testy bez ztráty květinky. Mimořádně důležitá je skutečnost, že i za nejnáročnějších podmínek bylo v každodenním provozu dosaženo průměrného dojezdu 100 kilometrů. Další příklad hodnocení z odvětví kurýrních a logistických služeb: „ovladatelnost a nákladový prostor jsou přesvědčivé“. Model e-Crafter byl chválen také za „uspokojivé zrychlení i při maximálním zatížení“ i za celkově „vynikající jízdní komfort, obratnost a dobrou jízdní stabilitu“. Uznání si e-Crafter zasloužil rovněž za „komfortní a jednoduché řízení“ a „dobrou akceleraci“.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.