Společnost M Motors CZ začala od listopadu prodávat oblíbený Space Star. Základní model Mitsubishi Motors, který díky vynikajícímu poměru hodnoty a ceny přinese alternativu k tradiční nabídce crossoverů a SUV, prodělal výraznou modernizaci, jejímž cílem je přiostřit vnější design i zlepšit jízdní zážitky.
Strategie „Global Small“
Mitsubishi Space Star je výsledkem ctižádostivého projektu „Global Small“ a představuje tak svým způsobem jedinečný produkt, vyvinutý ve snaze naplnit požadavky specifické skupiny zákazníků z celého světa a to bez ohledu na specifika krajiny, ve které se bude prodávat. Zákazníci vždy hledají stejnou kombinaci prostoru, spotřeby paliva, emisí a co nejpříznivějších provozních nákladů, ale současně odmítají pochopitelná konstrukční omezení tzv. „nízkonákladových“ produktů.
Mimořádně rozsáhlý projekt Global Small, který je pro MMC jedním z klíčových, se snaží na uvedené globální problémy odpovědět praktickou implementací vyspělých technologií (propracovaná aerodynamika, inteligentní snižování hmotnosti, promyšlené obestavění prostoru, vysoce hospodárné pohonné jednotky atd.).
Součástí projektu Global Small je tak zbrusu nová architektura malého vozu, dva různé modely (pětidveřový hatchback Space Star a čtyřdveřový sedan Attrage), nová řada motorů, stejně tak jako nově vybudovaný závod v Thajsku s roční kapacitou přes 165 000 vozů.
Hospodárnost na prvním místě
Vedle průkopnických vozů i-MiEV a Outlander PHEV i jejich připravovaných sourozenců s elektrickým pohonem nebo hybridním ústrojím PHEV dokázal model Space Star zpřístupnit širší zákaznické obci po celém světě vůz s nízkými ekologickými dopady (ve smyslu spotřeby paliva a emisí CO2) – což je dalším dokladem konstrukční filozofie MMC kladoucí důraz na hospodárnost:
Zbrusu nová všestranná platforma Global Small Dokonalejší aerodynamika (Cd = 0,27) Snižování hmotnosti v důsledku promyšlené strategie (konstrukční optimalizace a intenzivní využití vysokopevnostní oceli – zde nad rámec obvyklého standardu 200/250 MPa) u celé konstrukce vozidla; nízká celková hmotnost již od 845 kg Rozumné rozměry (nyní 3 795 mm) při pětimístném provedení a prostorem pro nohy 1 651 mm; Zbrusu nové lehké a hospodárné zážehové tříválce (1,0 litru / 71 k / 88 Nm, resp. 1,2 litru / 80 k / 106 Nm) využívající systém proměnného časování ventilů MIVEC (zkr. Mitsubishi Innovative Valve timing Electronic Control) a systém Auto Stop & Go, technologii inteligentního senzoru akumulátoru s funkcí rekuperačního brzdění apod. v součinnosti s neméně efektivní zbrusu novou manuální převodovkou nebo variátorem INVECS-III CVT.1,0 MIVEC
Výkon [k/ot./min]: 71/6000 Točivý moment [Nm/ot./min]: 88/5000 0–100 km/h [s]: 16,7 Maximální rychlost [km/h]: 172 Kombinovaná spotřeba [l/100 km]: 4,61,2 MIVEC
Výkon [k/ot./min]: 80/6000 Točivý moment [Nm/ot./min]: 106/4000 0–100 km/h [s]: 12,7 (13,5) Maximální rychlost [km/h]: 180 (173) Kombinovaná spotřeba [l/100 km]: 4,9 (5,0)Nižší, delší a širší
Space Star si zachovává klíčové atributy v podobě nízké spotřeby paliva a nízkých emisí CO2, skromných provozních nákladů a velkorysého vnitřního prostoru při rozumných vnějších rozměrech. MMC však současně pečlivě sledovala reakce trhu, zejména v Evropě, kde většinu náročných zákazníků stále oslovuje automobilový segment B (malé vozy).
Mitsubishi Motors se tudíž rozhodla přiostřit u modelu Space Star jeho vnější design i celkový charakter v souladu s očekáváním zákazníků. Návrháři MMC použili podobný přístup jako u nového Outlanderu a zaměřili se na optické změny proporcí, s cílem propůjčit modelu Space Star atraktivnější vnější design a vnuknout mu dynamičtější charakter.
U základního modelu pro segment B se konstruktérům nicméně podařilo zachovat kompaktní vnější rozměry, při nepatrném nárůstu celkové délky na 3 795 mm (+85 mm) a současném zlepšení proudění vzduchu v přední i zadní části karoserie.
Konstruktérům se podařilo přepracovat celou přední část vozu.
Zvolené řešení se odrazilo v nepatrném prodloužení předního převisu na 745 mm (+15 mm), aby byl zachován malý poloměr otáčení, který u modelu Space Star činí jen 4,6 m – včetně kapoty (nyní včetně inspirujícího vyboulení s poukazem na agilitu), horní části masky chladiče, světlometů (obrysová LED světla) a nárazníků (s výrazně širší spodní částí masky chladiče, nápadným chromovým dekorem napříč celým vozem, po stranách se zdvojeným bodcem).
Podobná kombinace úprav proporcí a optické modernizace proběhla i v zadní části vozu, kde je použit nově tvarovaný nárazník, samostatné tenké odrazky vedené v horizontální rovině a prodloužené zadní skupinové LED svítilny ve tvaru „C“ (koncová a brzdová světla); díky všem těmto změnám nyní vůz působí opticky nižší a širší. Mírné prodloužení se týká i zadního převisu (+70 mm na výsledných 600 mm).
Celkový optický efekt byl znásoben delším střešním spoilerem (vč. integrovaného třetího brzdového světla), jenž přispívá k vynikající aerodynamice tohoto vozu (koeficient Cd: 0,27). Nyní opticky výraznější Space Star se může spolehnout i na nová kola se širokými paprsky (14 nebo 15"), která umocňují nový dynamický charakter a lépe než u předchůdce vyplňují podběhy kol:
Nový nápaditější charakter je v neposlední řadě podtržen i nabídkou dvou nových odstínů laku: červená Wine (s perleťovým efektem) a oranžová Sunrise (metalická).
Modernizace
Oživený smysl pro vnímanou kvalitu, čerpající z rozsáhlé modernizace vnějšího designu, se promítl i do interiéru modelu Space Star – v reakci na přání evropských zákazníků. Patří sem mj.: Nové čalounění sedadel z jemné látky s prostorovým efektem a kontrastními stehy (buďto čistě černé, nebo v barevné kombinaci černá / slonovina); Nový volant s dekory v klavírním černém laku a chromovými akcenty, nový ergonomický tvar s vybráním pro prsty, věnec obšitý kůží; Subtilnější design přístrojového panelu s bílým podsvícením (namísto oranžového), cejchování kruhových stupnic v bílém odstínu na černém pozadí (namísto modré na černé), chromový kroužek kolem ukazatelů, nové prvky (indikátor venkovní teploty a funkce varování před námrazou na digitálním displeji, varovná kontrolka obrysových světel); Nový panel ovládání klimatizace se třemi kruhovými ovladačiNově se objevují další prvky výbavy:
Odkládací schránka ukrytá pod podlahou zavazadelníku (vyšší bezpečnost) – po sklopení opěradel zadních sedadel navíc zůstává rovná podlaha bez schodu; Nyní v nabídce tuner s podporou digitálního vysílání (DAB).Malý a dynamický
Space Star s ostřejšími tvary nabízí přepracovaný podvozek, který se lépe vyrovná s nároky motoristů mimo teritorium města či předměstí, pro které byl původně navržen.
Optimalizací tuhosti pružin a tlumicí síly u tlumičů odpružení při současném zvýšení tuhosti přední části vozu se podařilo zlepšit jízdní chování i stabilitu a potlačit naklánění karoserie. Úprava kalibrace elektrického posilovače řízení se odrazila ve vyšší přesnosti a lepším ovládání vozu. V základní výbavě všech provedení nyní najdeme systém pro snadné rozjíždění do kopce (HSA), který je k dispozici i u vozů s manuální převodovkou.Konektivita
Společnost Mitsubishi Motors pokračuje v postupném uvádění svých řešení on-line propojení automobilů. Space Star se tak stává dalším modelem Mitsubishi, který se bude nabízet s multifunkční navigací GPS (vč. podpory propojení s chytrými telefony), označovanou jako MGN.
Špičkový (nicméně cenově dostupný) systém MGN byl navržen tak, aby vyhovoval co nejširšímu spektru uživatelů a nejrůznějším způsobům použití. Má podobu širokoúhlého LCD displeje 6,5" (800x480 mm) a jednotky DVD zabudované do středové konzoly. Najdeme zde velká dotyková tlačítka s ergonomickým ovládáním.
Systém MGN podporuje technologii Apple CarPlay, a umožňuje tak zákazníkům chytřeji a bezpečněji používat iPhone během jízdy. Prostřednictvím CarPlay je možné zobrazovat pokyny navigace, volat, odesílat a přijímat zprávy nebo poslouchat hudbu bez zbytečného odvádění pozornosti od řízení.
Systém MGN také podporuje technologii Android Auto™, včetně hlasového systému Google Voice.
(Konektivita systému MGN v neposlední řadě podporuje i širokou škálu multimediálních funkcí, ať již současných (USB, iPod, Bluetooth®, DAB atd.), nebo uváděných v blízké budoucnosti (streaming dat z internetu, podcasty, rozpoznávání hlasu na bázi cloudu atd.)
NABÍDKA V ČR
Na českém trhu budou nabízeny tři výbavové stupně v kombinaci s motory 1,0 a 1,2 a manuální nebo automatickou převodovkou CVT.
NADSTANDARDNÍ VÝBAVA
Bohatá základní výbava zahrnuje následující položky:
6x airbag (čelní, boční i zadní) ABS + BAS Stabilizační systém ASC Systém řízení trakce TCL Systém signalizace nouzového brzdění ESS Systém rozjezdu do kopce HSA Palubní počítač Manuální klimatizace Elektricky ovládaná okna a zrcátka Audiosystém s CD / MP3 přehrávačem, AUX a USB vstupyDo další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.