Když jsme testovali Škodu Kodiaq, na celém autě jsme našli pouze jednu chybu, a tou je samotná velikost vozu. Pokud zrovna vyrážíte na rodinnou dovolenou, pak ji zajisté oceníte, ovšem ve zbylé dny, kdy nevyužíváte celý potenciál vozu, mohou být jeho rozměry spíše překážkou. Už tehdy jsme věděli, že pokud Škodovka dodrží svá slova, a Karoq bude opravdu jen zmenšeným, přičemž stejně kvalitním, menším bráškou Kodiaqu, pak tu máme to, o čem Škoda tak ráda mluví - dokonalé české SUV.
A tak se i stalo. Aniž bychom totiž ještě vídali Karoqa běžně na silnicích, Škoda od července, kdy je v předprodeji, zaznamenala již tisíce objednávek. A to pouze na základě toho, co potencionální zákazníci viděli v médiích či v autosalonech. Škoda si mediální kampaň Karoqa doslova užila, a již několik měsíců nás doslova "masírovala" informacemi po velmi malých kouscích. A právě proto jsme se rozhodli pro vás informace shrnout, ať víte, na co se vlastně těšit. Některé konfigurace, nabídky výbavy a motorizací totiž nejsou konečné a v následujícím roce je Škoda doplní něčím "zajímavějším".
Pohonné jednotky, převodovky a podvozek
Na výběr je celkem pět pohonných jednotek, a to dva zážehové a tři vznětové motory ve výkonovém spektru od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k). Základ tvoří tříválcový motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW. Nabídka pokračuje novým agregátem 1,5 TSI (110 kW), jehož specialitou je aktivní řízení válců ACT, které může v případě potřeby odpojit druhý a třetí válec, pokud zrovna nejsou potřeba.
Dále jsou v nabídce naftové motory 1,6 TDI (85 kW) a 2,0 TDI (110 kW). Vrcholnou motorizací bude 2,0 TDI o výkonu 140 kW, který bude dodáván výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. K dispozici bude ovšem až v prvním kvartálu příštího roku.
U ostatních motorizací budou mít zákazníci na výběr mezi šestistupňovým manuálem či sedmistupňovou převodovkou DSG. Podle zvolené motorizace pak budete moci za novým Karoqem táhnout přípojné vozidlo o maximální hmotnosti až 2000 kg. Dále Karoq nabídne adaptivní podvozek DCC se třemi režimy nastavení, čtyři režimy jízdního profilu (Normal, Eco, Sport, Individual) a speciální režimy Offroad a Snow pro verze s pohonem všech kol.
Výbava
Poprvé bude ve vozidle značky Škoda k dispozici digitální přístrojový panel, na kterém si bude moci řidič individuálně nastavit čtyři režimy zobrazení. Který údaj se zobrazí v jaké části displeje, jestli bude velký nebo malý, apod. Dále se řidič rozhodne, zda bude chtít zobrazit informace o audiosystému, telefonu, asistenčních systémech či stavu vozu. Na přání je ve výbavovém stupni Ambition dispozici vyhřívání předních a zadních sedadel. Vyhřívat lze takové volant, čelní sklo a trysky ostřikovačů. Kromě toho je na přání k dispozici i nezávislé topení.
Pro náročnější provozní podmínky lze vůz vybavit paketem pro špatné cesty. Ten ochraňuje před mechanickým poškozením a zabraňuje vniknutí nečistot do motorového prostoru nebo svazků elektroinstalace. Součástí je ochranný kryt pod motorem, ochrana elektroinstalace, brzdových vedení a další plastové kryty. K novinkám v oblasti komfortu patří velká skleněná panoramatická posuvná střecha a klimatizace s funkcí Air Care. Opěradla zadních sedadel jsou sériově sklopná a dělená v poměru 60:40. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem zavazadlového prostoru vozu z 521 až na 1 630 litrů.
Asistenční systémy a bezpečnost
Karoq nabízí mnoho asistenční systémů, které jsme běžně znali pouze z vozů vyšších tříd. Front Assist s funkcí nouzové brzdy slouží k ochraně chodců a spolu aktivním tempomatem ACC udržují bezpečný odstup od vpředu jedoucího vozu. Lane Assist spolu s hlídáním mrtvého úhlu ulehčuje řidiči jízdu v pruhu, a spolu s asistenty Blind Spot Detect a Rear Traffic Alert pomáhají při parkování či vyjíždění z nepřehledných parkovacích míst. Driver Alert pak řidiče varuje v případě, že zaznamená jeho únavu.
Infotainment, ovládání gesty a indukční nabíjení
Karoq bude mít jako první model značky Škoda možnost ovládání gesty. Na výběr jsou tři varianty hudebních systémů: Bolero, Amundsen a Columbus, který představuje vrcholné navigační řešení s aktivní grafikou a Wi-Fi hotsportem. Skleněný displej tohoto infotainment systému měří úhlopříčně 9,2" a nabízí rozlišení 1280 x 640 pixelů. Na přání lze objednat Sound System CANTON s 10-ti reproduktory o výkonu 550 W. Ve středové konzoli se pak nachází Phonebox, který indukčně nabíjí smartphone, a navíc ho propojuje se střešní anténou, což zajišťuje lepší telefonní signál.
Mobilní online služby Škoda Connect a Care Connect
Mobilní online služby Škoda Connect podporují vysokorychlostní připojení k internetu pomocí modulu LTE. Informují například o reálném provozu na silnicích, zobrazují aktuální provoz na vybrané trase a v případě dopravní zácpy navrhují objízdné trasy. Doplňující informace na míru poskytují služby Čerpací stanice (s uvedením aktuálních cen pohonných hmot), Parkovací místa, Zprávy a další. Informují také o počasí.
Služby Care Connect podporují řidiče v mnoha situacích a jsou k dispozici pro všechny infotainment systémy (na přání od výbavového stupně Ambition). Rychlou pomoc nabízí automatické Tísňové volání (Emergency Call). Tísňové volání se aktivuje samočinně, jakmile zasáhne některý ze zádržných systémů, například airbag. Vůz naváže hlasové a datové spojení s ústřednou nouzového volání a předá všechna relevantní data (pozice vozu, směr předchozí jízdy, obsazenost apod.). Tlačítkem na stropním modulu může řidič nebo spolujezdec tísňové volání spustit i manuálně. Řidič může tlačítkem ve stropním modulu spustit i službu Pomoc na cestě.
Proaktivní servisní služba umožňuje z vozu sjednat a připravit termín servisní prohlídky. Mezi služby ŠKODA Care Connect v modelu ŠKODA KAROQ patří také služby vzdáleného přístupu k vozu Remote Access, fungující přes aplikaci ŠKODA Connect App. Funkce Poslední parkovací pozice ukáže, kde vůz stojí, a funkce Houkání & blikání usnadní na místě vyhledání vozu tím, že aktivuje houkačku a výstražná světla.
Tak, co říkáte? Zaujal vás nový Karoq? Podělte se s námi o své pocity v komentářích.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.
Vozy Toyota Corolla Hatchback a Touring Sports obhájily dva tituly v rámci prestižní ankety britského odborného časopisu What Car? Zatímco Hatchback se opět stal rodinným vozem roku, Touring Sports znovu bodoval jako nejvýhodnější kombi.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.