V minulých dnech se na internetu objevilo video, které má ukázat nevýhody vlastnictví vozidla kategorie SUV ve městech jako je Praha. Video je ale silně zaujaté, plné negativních stereotypů a v řidičích vzbuzuje spíš zlost. Proč město vůbec utrácí peníze za podobně nesmyslná videa?
Magistrát hlavního města Prahy opět ukázal, jak účelně a smysluplně dokáže vynakládat finance na zlepšení dopravní situace v Praze. Většině lidí by stačila alespoň informace o tom, že probíhá plánování nového záchytného parkoviště na okraji Prahy, místo toho ale přišel spot na téma, jak jsou SUV v Praze nepraktická, zbytečná a připraví vás o přítelkyni, která jde posedět na kafe s kýmkoliv, kdo dorazí dřív než vy. Bravo.
Pojďme si to ale celé probrat hezky postupně. Autor videa, za které Praha zaplatila z peněz daňových poplatníků, hned na začátku vykresluje průměrného řidiče SUV jako frajírka ověšeného řetězy, který neví jak se správně drží volant, nevěnuje se řízení, protože píše zprávy a na vše reaguje agresivními rozmáchanými gesty. Protože tak se v očích cyklistů, kteří v tomto videu figurují za hrdiny, ukazuje asi tak 90% řidičů SUV.
Ale pojďme se vrátit ke slibně se vyvíjejícímu se příběhu. Zatímco smutná slečna stále čeká, řidič SUV se konečně snaží zaparkovat - ale ouvej, místo je malé, takže řidič pokračuje v jízdě dál, zatímco na místo, kam se se svým Touaregem nevešel, zajíždí Škoda Citigo - k parkování ve smětě určená.
Tou dobou už ale ke slečně přijíždí sympatický cyklista, který se dříve ve spotu několikrát mihl. Je svěží jak přímořský vánek, ačkoliv se musel proplétat spletitými uličkami Prahy, takže už zde chybí jen reklama na Old-Spice. Tou dobou řidič posílá slečně zprávu, že musí jet zaparkovat jinam. Přitom ale přehlíží přes vysoký nárazník malého chlapce, který mu bez dozoru rodičů přechází těsně před autem. Obratem dostává odpověď, že slečna už nečeká. Pak následuje už jen záběr na smutného chlapce s potrhaným medvídkem, slogan "Velkou károu ve městě nezaboduješ!" a loga města Prahy a projektu Čistou stopou Prahou.
Pokud se podíváte na seznam videí, jehož je tento spot součástí, naleznete další tématiku zaměřenou vyloženě vůči řidičům. Pokud si magistrát představuje, že touhle činností zlepší dopravní situaci lépe, než vybudováním záchytných parkovišť na okraji města, ze kterých bude možné se dostat do centra přes MHD, asi je někde něco špatně.
Na jeden velice zajímavý fakt upozornil novinář Janek Rubeš, který se děním v Praze zabývá zejména ve svých videích na Stream.cz.
SUV ve spotu @PrahaEU které nemůže zaparkovat je dlouhé 4795mm Superb, který používají pražští radní - 4803mm. @automatpraha
— janekrubes (@janekrubes) 19. května 2017
Kromě magistrátních Superbů ale najdeme na silnicích další vozy, které svými rozměry strčí nejedno SUV na českých silnicích hravě do kapsy, ať už jde o kombíky, prestižní limuzíny, MPV, atd.. Smysl tohoto klipu tak zůstává záhadou.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.