Kalina se poprvé jako prototyp představila už v roce 1997, předprodukční model se ukázal o čtyři roky později, do sériové produkce ale zástupce segmentu B zamířil až v roce 2004. Moderní už tehdy příliš nebyl, vždyť v dobovém testu německých kolegů jej porazila i Dacia Logan. Relativně dlouho se hatchback, sedan nebo kombi prodávaly ale také u nás, z toho důvodu můžete čas od času na nějaký kousek narazit v autobazaru. Ceny jsou dumpingové, a to i při nájezdu hluboce pod 100 tisíc kilometrů. Jak se bude dařit nové generaci je otázkou. Po všech směrech je modernější, na ruském trhu je dokonce v nabídce i s multimediálním systémem nebo ve sportovních verzích Sport a NFR. Představena ale byla v roce 2013...
Žádná z výše zmíněných položek se ale na náš trh nedostane. Kalina bude dostupná jako pětidveřový hatchback, praktické kombi Universal (mimochodem jedno z posledních klasických malých kombi) a terénní provedení Cross. To těží z popularity lehce přizvednutých (oproti standardu je světlost o 22 milimetrů větší) a plasty chráněných odvozeninách jinak sériových modelů. Vzhledově Kalina nenadchne, ale ani neurazí. Tvarem karosérie hatchback stále připomíná Opel Corsa z devadesátých let, žádný prvek nicméně neruší nebo nepůsobí zastarale. Kalině Cross to v oranžové nebo zkrátka lehce výraznější barvě dokonce docela sluší. Kde naopak model dost ztrácí, to je interiér z tvrdých plastů s některými až příliš utopenými ovladači. Moderně nepůsobí ani zelené podsvícení budíků.
Technické údaje + ceník
Hatchback | Kombi | Cross | ||||
1.6 8V | 1.6 16V | 1.6 8V | 1.6 16V | 1.6 8V | 1.6 16V | |
Výkon: | 64 kW | 72 kW | 64 kW | 72 kW | 64 kW | 72 kW |
Toč. mom.: | 140 Nm | 145 Nm | 140 Nm | 145 Nm | 140 Nm | 145 Nm |
Převodovka: | 5 MT | 5 MT | 5 MT | 5 MT | 5 MT | 5 MT |
Zrychlení: | 12,7 s | 12,7 s | 12,7 s | 12,7 s | 12,7 s | 12,7 s |
Max. rychl.: | 169 km/h | 169 km/h | 169 km/h | 169 km/h | 169 km/h | 169 km/h |
Spotřeba: | 6,6 l | 6,4 l | 6,6 l | 6,4 l | 6,7 l | 6,7 l |
Rozměry: | 3893 x 1700 x 1500 mm | 4084 x 1700 x 1504 mm | 4104 x 1700 x 1526 mm | |||
Rozvor: | 2476 mm | |||||
Kufr: | 240/550 l | 335/670 l | ||||
Komfort: | 196 900 Kč | ---------- | 219 900 Kč | ---------- | 234 900 Kč | ---------- |
Ice: | ---------- | 232 900 Kč | ---------- | 254 900 Kč | ---------- | 264 900 Kč |
Luxe: | ---------- | 254 900 Kč | ---------- | 267 900 Kč | ---------- | 289 900 Kč |
Poznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.
Pod kapotou se na našem trhu objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, na Slovensku nebo v Německu je k silnějšímu motoru volitelně dodáván i čtyřstupňový automat.
Základní výbava Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Kombi má navíc ještě střešní ližiny. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.