Kalina je typickým produktem AvtoVAZu. Měla do ruského automobilového průmyslu vnést alespoň trochu moderní vítr, než však stačila přijít na trh, zestárla tak moc, že v podstatě moderní nebyla. Její první vydání se dokonce chvíli prodávalo i u nás, nyní se na něj pokusí navázat technicky zajímavější nástupce. V konkurenci Dacie to ale bude mít těžké.
Kalina se poprvé jako prototyp představila už v roce 1997, předprodukční model se ukázal o čtyři roky později, do sériové produkce ale zástupce segmentu B zamířil až v roce 2004. Moderní už tehdy příliš nebyl, vždyť v dobovém testu německých kolegů jej porazila i Dacia Logan. Relativně dlouho se hatchback, sedan nebo kombi prodávaly ale také u nás, z toho důvodu můžete čas od času na nějaký kousek narazit v autobazaru. Ceny jsou dumpingové, a to i při nájezdu hluboce pod 100 tisíc kilometrů. Jak se bude dařit nové generaci je otázkou. Po všech směrech je modernější, na ruském trhu je dokonce v nabídce i s multimediálním systémem nebo ve sportovních verzích Sport a NFR. Představena ale byla v roce 2013...
Žádná z výše zmíněných položek se ale na náš trh nedostane. Kalina bude dostupná jako pětidveřový hatchback, praktické kombi Universal (mimochodem jedno z posledních klasických malých kombi) a terénní provedení Cross. To těží z popularity lehce přizvednutých (oproti standardu je světlost o 22 milimetrů větší) a plasty chráněných odvozeninách jinak sériových modelů. Vzhledově Kalina nenadchne, ale ani neurazí. Tvarem karosérie hatchback stále připomíná Opel Corsa z devadesátých let, žádný prvek nicméně neruší nebo nepůsobí zastarale. Kalině Cross to v oranžové nebo zkrátka lehce výraznější barvě dokonce docela sluší. Kde naopak model dost ztrácí, to je interiér z tvrdých plastů s některými až příliš utopenými ovladači. Moderně nepůsobí ani zelené podsvícení budíků.
Technické údaje + ceník
Hatchback Kombi Cross 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V Výkon: 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW Toč. mom.: 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s Max. rychl.: 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h Spotřeba: 6,6 l 6,4 l 6,6 l 6,4 l 6,7 l 6,7 l Rozměry: 3893 x 1700 x 1500 mm 4084 x 1700 x 1504 mm 4104 x 1700 x 1526 mm Rozvor: 2476 mm Kufr: 240/550 l 335/670 l Komfort: 196 900 Kč ---------- 219 900 Kč ---------- 234 900 Kč ---------- Ice: ---------- 232 900 Kč ---------- 254 900 Kč ---------- 264 900 Kč Luxe: ---------- 254 900 Kč ---------- 267 900 Kč ---------- 289 900 KčPoznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.
Pod kapotou se na našem trhu objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, na Slovensku nebo v Německu je k silnějšímu motoru volitelně dodáván i čtyřstupňový automat.
Základní výbava Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Kombi má navíc ještě střešní ližiny. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?