Zůstane Dacia na pozici nejlevnější značky v ČR?

Lada Kalina
Lada Kalina, foto: Lada
AutoRoad.cz 1. února 2017 16:05
Sdílej:

Kalina je typickým produktem AvtoVAZu. Měla do ruského automobilového průmyslu vnést alespoň trochu moderní vítr, než však stačila přijít na trh, zestárla tak moc, že v podstatě moderní nebyla. Její první vydání se dokonce chvíli prodávalo i u nás, nyní se na něj pokusí navázat technicky zajímavější nástupce. V konkurenci Dacie to ale bude mít těžké.

Kalina se poprvé jako prototyp představila už v roce 1997, předprodukční model se ukázal o čtyři roky později, do sériové produkce ale zástupce segmentu B zamířil až v roce 2004. Moderní už tehdy příliš nebyl, vždyť v dobovém testu německých kolegů jej porazila i Dacia Logan. Relativně dlouho se hatchback, sedan nebo kombi prodávaly ale také u nás, z toho důvodu můžete čas od času na nějaký kousek narazit v autobazaru. Ceny jsou dumpingové, a to i při nájezdu hluboce pod 100 tisíc kilometrů. Jak se bude dařit nové generaci je otázkou. Po všech směrech je modernější, na ruském trhu je dokonce v nabídce i s multimediálním systémem nebo ve sportovních verzích Sport a NFR. Představena ale byla v roce 2013...

Žádná z výše zmíněných položek se ale na náš trh nedostane. Kalina bude dostupná jako pětidveřový hatchback, praktické kombi Universal (mimochodem jedno z posledních klasických malých kombi) a terénní provedení Cross. To těží z popularity lehce přizvednutých (oproti standardu je světlost o 22 milimetrů větší) a plasty chráněných odvozeninách jinak sériových modelů. Vzhledově Kalina nenadchne, ale ani neurazí. Tvarem karosérie hatchback stále připomíná Opel Corsa z devadesátých let, žádný prvek nicméně neruší nebo nepůsobí zastarale. Kalině Cross to v oranžové nebo zkrátka lehce výraznější barvě dokonce docela sluší. Kde naopak model dost ztrácí, to je interiér z tvrdých plastů s některými až příliš utopenými ovladači. Moderně nepůsobí ani zelené podsvícení budíků.

Technické údaje + ceník

  Hatchback Kombi Cross   1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V Výkon: 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW Toč. mom.: 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s Max. rychl.: 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h Spotřeba: 6,6 l 6,4 l 6,6 l 6,4 l 6,7 l 6,7 l Rozměry: 3893 x 1700 x 1500 mm 4084 x 1700 x 1504 mm 4104 x 1700 x 1526 mm Rozvor: 2476 mm Kufr: 240/550 l 335/670 l Komfort: 196 900 Kč ---------- 219 900 Kč ---------- 234 900 Kč ---------- Ice: ---------- 232 900 Kč ---------- 254 900 Kč ---------- 264 900 Kč Luxe: ---------- 254 900 Kč ---------- 267 900 Kč ---------- 289 900 Kč

Poznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.

Pod kapotou se na našem trhu objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, na Slovensku nebo v Německu je k silnějšímu motoru volitelně dodáván i čtyřstupňový automat.

Základní výbava Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Kombi má navíc ještě střešní ližiny. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, rádio s USB a čtyřmi reproduktory,  nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?