Kalina je typickým produktem AvtoVAZu. Měla do ruského automobilového průmyslu vnést alespoň trochu moderní vítr, než však stačila přijít na trh, zestárla tak moc, že v podstatě moderní nebyla. Její první vydání se dokonce chvíli prodávalo i u nás, nyní se na něj pokusí navázat technicky zajímavější nástupce. V konkurenci Dacie to ale bude mít těžké.
Kalina se poprvé jako prototyp představila už v roce 1997, předprodukční model se ukázal o čtyři roky později, do sériové produkce ale zástupce segmentu B zamířil až v roce 2004. Moderní už tehdy příliš nebyl, vždyť v dobovém testu německých kolegů jej porazila i Dacia Logan. Relativně dlouho se hatchback, sedan nebo kombi prodávaly ale také u nás, z toho důvodu můžete čas od času na nějaký kousek narazit v autobazaru. Ceny jsou dumpingové, a to i při nájezdu hluboce pod 100 tisíc kilometrů. Jak se bude dařit nové generaci je otázkou. Po všech směrech je modernější, na ruském trhu je dokonce v nabídce i s multimediálním systémem nebo ve sportovních verzích Sport a NFR. Představena ale byla v roce 2013...
Žádná z výše zmíněných položek se ale na náš trh nedostane. Kalina bude dostupná jako pětidveřový hatchback, praktické kombi Universal (mimochodem jedno z posledních klasických malých kombi) a terénní provedení Cross. To těží z popularity lehce přizvednutých (oproti standardu je světlost o 22 milimetrů větší) a plasty chráněných odvozeninách jinak sériových modelů. Vzhledově Kalina nenadchne, ale ani neurazí. Tvarem karosérie hatchback stále připomíná Opel Corsa z devadesátých let, žádný prvek nicméně neruší nebo nepůsobí zastarale. Kalině Cross to v oranžové nebo zkrátka lehce výraznější barvě dokonce docela sluší. Kde naopak model dost ztrácí, to je interiér z tvrdých plastů s některými až příliš utopenými ovladači. Moderně nepůsobí ani zelené podsvícení budíků.
Technické údaje + ceník
Hatchback Kombi Cross 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V Výkon: 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW Toč. mom.: 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s 12,7 s Max. rychl.: 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h Spotřeba: 6,6 l 6,4 l 6,6 l 6,4 l 6,7 l 6,7 l Rozměry: 3893 x 1700 x 1500 mm 4084 x 1700 x 1504 mm 4104 x 1700 x 1526 mm Rozvor: 2476 mm Kufr: 240/550 l 335/670 l Komfort: 196 900 Kč ---------- 219 900 Kč ---------- 234 900 Kč ---------- Ice: ---------- 232 900 Kč ---------- 254 900 Kč ---------- 264 900 Kč Luxe: ---------- 254 900 Kč ---------- 267 900 Kč ---------- 289 900 KčPoznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.
Pod kapotou se na našem trhu objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, na Slovensku nebo v Německu je k silnějšímu motoru volitelně dodáván i čtyřstupňový automat.
Základní výbava Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Kombi má navíc ještě střešní ližiny. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, vyhřívaná přední sedadla, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.