Seat Ateca je na našem trhu zhruba půl roku a stačil již posbírat mnohá superlativa. Zatím bylo španělské SUV v nabídce jen ve dvou nejvyšších výbavách, což mělo za následek startovací ceny přes půl milionu korun. Nyní přichází čas základní linie Reference, spolu s ní mírně stouply ceny také ostatních stupňů.
Ateca je sice historicky prvním SUV od Seatu, zároveň ale nejde o žádný nedodělek či zkušební kousek. Dvojče druhé generace Škody Yeti, s nímž bude sdílet i výrobní linku v Kvasinách, sbírá jedno ocenění za druhým a pravidelně je také úspěšné v nejrůznějších srovnávacích testech. Na českém trhu je Ateca dostupná s celkem pěti motory, které se ale dále větví podle poháněné nápravy a použité převodovky. Základem je litrový tříválec TSI o výkonu 85 kW (116 k) s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou, stejný výkon i kombinaci nabídne také 1.6 TDI. Následuje čtrnáctistovka TSI o výkonu 110 kW (150 k), která je nově dostupná i v kombinaci pohonu všech kol a sedmistupňového dvouspojkového automatu DSG. Na vrcholu žebříčku jsou dvě dvoulitrová TDI o výkonu 110 kW (150 k) nebo 140 kW (190 k). Obě mají pohon všech kol (slabší byla dříve dostupná i s předokolkou), slabší jej kombinuje s manuální a silnější s dvouspojkovou automatickou převodovkou.
Technické údaje
1.0 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 4x4 1.4 TSI 4x4 1.6 TDI 2.0 TDI 4x4 2.0 TDI 4x4 Výkon: 85 kW 110 kW 110 kW 110 kW 110 kW 85 kW 110 kW 140 kW Toč.mom.: 200 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 340 Nm 400 Nm Převod.: 6 MT 6 MT 7 DSG 6 MT 7 DSG 6 MT 6 MT 7 DSG Zrychlení: 10,5 s 8,5 s 8,6 s 9,0 s 8,9 s 10,5 s 8,6 s 7,0 s Max.rychl.: 183 km/h 201 km/h 198 km/h 192 km/h 189 km/h 184 km/h 196 km/h 212 km/h Spotřeba: 5,2 l 5,4 l 5,5 l 6,2 l 6,1 l 4,3 l 4,9 l 5,0 l Rozměry: 4363 x 1841 x 1601 mm Rozvor: 2638 mm Kufr: 510/1604 lZákladní výbava Reference přináší sedm airbagů, Front Assist s nouzovým brzděním a ochranou chodců, senzor únavy řidiče, asistent rozjezdu do kopce, Isofix a Top Tether pro zadní krajní sedadla, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrická zrcátka, elektrická přední i zadní okna, manuální klimatizaci, rádio s pětipalcovým monochromatickým displejem, čtyřmi reproduktory a USB konektivitou, palubní počítač s 3,5palcovou obrazovkou, výškově stavitelné sedadlo řidiče, černé kliky a kryty zrcátek, LED denní svícení nebo 16palcová ocelová kola. V porovnání s někdejší vstupní výbavou Style jde o poměrně značné osekání, cena s litrovým tříválcem je nicméně 468 900 korun. To představuje rozdíl 55 000 korun.
Ceník - Seat Ateca
Reference Style Xcellence 1.0 TSI (85 kW) 468 900 Kč 529 900 Kč --------- 1.4 TSI (110 kW) --------- 571 900 Kč 617 900 Kč 1.4 TSI DSG (110 kW) --------- --------- 658 900 Kč 1.4 TSI 4Drive (110 kW) --------- 618 900 Kč 664 900 Kč 1.4 TSI 4Drive DSG (110 kW) --------- --------- 705 900 Kč 1.6 TDI (85 kW) 513 900 Kč 574 900 Kč --------- 2.0 TDI 4Drive (110 kW) --------- 671 900 Kč 717 900 Kč 2.0 TDI 4Drive DSG (140 kW) --------- -------- 849 900 KčDruhá linie Style přidává tempomat, zadní parkovací senzory, vyhřívaná a sklopná zrcátka, automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio s pětipalcovým barevným displejem, šesti reproduktory, USB a Bluetooth, kožený multifunkční volant, volič jízdních režimů pro pohon všech kol, zrcátka a kliky v barvě vozu, zadní LED světla, mlhovky nebo 17palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Xcellence má navíc dešťový a světelný senzor, bezklíčkové odemykání a startování KESSY, multimediální systém s osmipalcovu obrazovkou a osmi reproduktory, LED osvětlení interiéru, sportovní přední sedadla, čalounění Alcantarou, střešní ližiny, volič jízdních režimů pro všechny motory, full-LED přední světla s diodami denního svícení nebo 18palcová litá kola. V porovnání s dřívějším stavem tak přináší obě výbavy něco málo navíc, na druhou stranu vzrostla také cena obou případech nicméně o zanedbatelných 6000 korun. Všechny ceny pak najdete výše v ceníku vozu.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.