Seat Ateca je na našem trhu zhruba půl roku a stačil již posbírat mnohá superlativa. Zatím bylo španělské SUV v nabídce jen ve dvou nejvyšších výbavách, což mělo za následek startovací ceny přes půl milionu korun. Nyní přichází čas základní linie Reference, spolu s ní mírně stouply ceny také ostatních stupňů.
Ateca je sice historicky prvním SUV od Seatu, zároveň ale nejde o žádný nedodělek či zkušební kousek. Dvojče druhé generace Škody Yeti, s nímž bude sdílet i výrobní linku v Kvasinách, sbírá jedno ocenění za druhým a pravidelně je také úspěšné v nejrůznějších srovnávacích testech. Na českém trhu je Ateca dostupná s celkem pěti motory, které se ale dále větví podle poháněné nápravy a použité převodovky. Základem je litrový tříválec TSI o výkonu 85 kW (116 k) s pohonem předních kol a šestistupňovou manuální převodovkou, stejný výkon i kombinaci nabídne také 1.6 TDI. Následuje čtrnáctistovka TSI o výkonu 110 kW (150 k), která je nově dostupná i v kombinaci pohonu všech kol a sedmistupňového dvouspojkového automatu DSG. Na vrcholu žebříčku jsou dvě dvoulitrová TDI o výkonu 110 kW (150 k) nebo 140 kW (190 k). Obě mají pohon všech kol (slabší byla dříve dostupná i s předokolkou), slabší jej kombinuje s manuální a silnější s dvouspojkovou automatickou převodovkou.
Technické údaje
1.0 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 4x4 1.4 TSI 4x4 1.6 TDI 2.0 TDI 4x4 2.0 TDI 4x4 Výkon: 85 kW 110 kW 110 kW 110 kW 110 kW 85 kW 110 kW 140 kW Toč.mom.: 200 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 340 Nm 400 Nm Převod.: 6 MT 6 MT 7 DSG 6 MT 7 DSG 6 MT 6 MT 7 DSG Zrychlení: 10,5 s 8,5 s 8,6 s 9,0 s 8,9 s 10,5 s 8,6 s 7,0 s Max.rychl.: 183 km/h 201 km/h 198 km/h 192 km/h 189 km/h 184 km/h 196 km/h 212 km/h Spotřeba: 5,2 l 5,4 l 5,5 l 6,2 l 6,1 l 4,3 l 4,9 l 5,0 l Rozměry: 4363 x 1841 x 1601 mm Rozvor: 2638 mm Kufr: 510/1604 lZákladní výbava Reference přináší sedm airbagů, Front Assist s nouzovým brzděním a ochranou chodců, senzor únavy řidiče, asistent rozjezdu do kopce, Isofix a Top Tether pro zadní krajní sedadla, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektrická zrcátka, elektrická přední i zadní okna, manuální klimatizaci, rádio s pětipalcovým monochromatickým displejem, čtyřmi reproduktory a USB konektivitou, palubní počítač s 3,5palcovou obrazovkou, výškově stavitelné sedadlo řidiče, černé kliky a kryty zrcátek, LED denní svícení nebo 16palcová ocelová kola. V porovnání s někdejší vstupní výbavou Style jde o poměrně značné osekání, cena s litrovým tříválcem je nicméně 468 900 korun. To představuje rozdíl 55 000 korun.
Ceník - Seat Ateca
Reference Style Xcellence 1.0 TSI (85 kW) 468 900 Kč 529 900 Kč --------- 1.4 TSI (110 kW) --------- 571 900 Kč 617 900 Kč 1.4 TSI DSG (110 kW) --------- --------- 658 900 Kč 1.4 TSI 4Drive (110 kW) --------- 618 900 Kč 664 900 Kč 1.4 TSI 4Drive DSG (110 kW) --------- --------- 705 900 Kč 1.6 TDI (85 kW) 513 900 Kč 574 900 Kč --------- 2.0 TDI 4Drive (110 kW) --------- 671 900 Kč 717 900 Kč 2.0 TDI 4Drive DSG (140 kW) --------- -------- 849 900 KčDruhá linie Style přidává tempomat, zadní parkovací senzory, vyhřívaná a sklopná zrcátka, automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio s pětipalcovým barevným displejem, šesti reproduktory, USB a Bluetooth, kožený multifunkční volant, volič jízdních režimů pro pohon všech kol, zrcátka a kliky v barvě vozu, zadní LED světla, mlhovky nebo 17palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Xcellence má navíc dešťový a světelný senzor, bezklíčkové odemykání a startování KESSY, multimediální systém s osmipalcovu obrazovkou a osmi reproduktory, LED osvětlení interiéru, sportovní přední sedadla, čalounění Alcantarou, střešní ližiny, volič jízdních režimů pro všechny motory, full-LED přední světla s diodami denního svícení nebo 18palcová litá kola. V porovnání s dřívějším stavem tak přináší obě výbavy něco málo navíc, na druhou stranu vzrostla také cena obou případech nicméně o zanedbatelných 6000 korun. Všechny ceny pak najdete výše v ceníku vozu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?