Sedmá generace BMW řady 5 znamená pro celý segment takovou malou revoluci. Myslí si to alespoň samotná automobilka, zapomínajíc na přítomnost neméně pokrokového Mercedesu třídy E. Buď jak buď, nová pětka patří k nejzajímavějším autům, která aktuálně můžete dostat. O to větší překvapení přinášejí české ceny, které i s bohatou výbavou nejsou nikterak vysoké.
Novou pětku jsme prakticky do posledního šroubku rozebrali již při její premiéře v půlce října. Sluší se tak pouze připomenout, že novinka je celkově větší než předchůdce a výrazně připomíná větší řadu 7. Nejde pouze o design, ale rovněž o použité technologie, včetně klíče s displejem nebo vylepšeného asistenta pro udržování v jízdním pruhu, který přečte i špatně značené čáry. Jestli bylo nové „éčko“ na čele segmentu osamoceno, nyní má zdatného konkurenta. Na český trh se v první várce dostanou čtyři motorové varianty. Nejslabší turbodiesel 520d má 140 kW (190 k), následuje šestiválec 530d o výkonu 196 kW (265 k). Benzín spalují 530i o výkonu 185 kW (252 k) a opět šestiválec 540i o výkonu 250 kW (340 k). Všechny motory mají standardní pohon zadních kol a volitelný pohon všech kol xDrive, s výjimkou 520d s poháněnou jednou nápravou pak mají všechny verze osmistupňový automat. Onen turbodiesel má šestistupňový manuál.
Až překvapivě bohatá je základní výbava nové řady 5. Obsahuje tak vedle šesti airbagů také přednárazový systém, hlídání bdělosti řidiče, brzdový asistent, automatické udržování rychlosti, dešťový a světelný senzor, Isofix pro zadní sedadla, vyhřívaná a elektricky sklopná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektrické ovládání všech oken, automatickou klimatizaci, navigaci Business s aktualizací map po dobu tří let, online službami ConnectedDrive, CD/DVD přehrávačem a šesti reproduktory, ovladač iDrive, multifunkční kožený sportovní volant, částečně elektrické nastavování předních sedadel, bezklíčkové startování, LED mlhovky, full-LED přední světlomety nebo 17palcová litá kola. Pro větší individualizaci pak BMW nabízí i verze Luxury Line (+ 99 060 korun), Sport Line (+ 67 288 až 73 970 korun podle motoru) a M sportovní paket (+ 130 026 až 146 068 korun podle motoru).
Ceník - BMW řady 5
Standardní výbava 530i (185 kW) 1 398 800 Kč 530i xDrive (185 kW) 1 466 400 Kč 540i (250 kW) 1 560 000 Kč 540i xDrive (250 kW) 1 627 600 Kč 520d (140 kW) 1 292 200 Kč 520d xDrive (140 kW) 1 417 000 Kč 530d (196 kW) 1 534 000 Kč 530d xDrive (196 kW) 1 599 000 KčCeny nové pětky začínají s naftovým čtyřválcem a manuální převodovkou na 1 292 200 korunách, což je jen o necelých 110 000 korun výše než u stejné motorizace v útrobách předchůdce (cena je 1 184 300 korun). Základní model odcházející šesté generace vychází na 1 116 700 korun, jde ale o naftový čtyřválec 518d o výkonu 110 kW (150 k). V příštím roce české zastoupení uvede na trh úspornou variantu 520d EfficientDynamics Edition se spotřebou jen 3,9 l/100 km, ale také vrchol v podobě M550i xDrive s výkonem 340 kW (462 k) a plug-in hybrid 530e s kombinovaným výkonem 185 kW (252 k). Než se tak ale stane, jsou u prodejců k objednání výše zmíněné varianty, prvních aut se zájemci dočkají 11. února příštího roku.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?