Společnost Audatex Systems si pro nás připravila opravdu zajímavé statistiky. Ty hovoří o poklesu ceny nedávno omlazené Škody Octavie, která se vlastně ještě ani neprodává. Jak si tenhle vůz povede v porovnání s konkurencí za dva roky provozu?
Výpočty a průzkum byl proveden letos v říjnu, přičemž výsledkem je kvalifikovaný odhad a srovnání vývoje hodnoty vozidel v závislosti na délce jejich provozu. Do tabulky se zařadila česká stálice v podobě modelu Octavia, který před pár dny prošel celkem znatelným faceliftem. V tabulce pak uvidíte srovnání s několika přímými konkurenty v nižší střední třídě.
Těmi je nový Hyundai i30, Ford Focus, Opel Astra a Kia Ceed. Porovnání zůstatkových hodnot bylo provedeno pro 2 roky provozu vozidla s nájezdem 60 tisíc km. Z výsledků těchto prognóz vyplynulo, že nově faceliftovaná Škoda Octavia III pro modelový rok 2017 bude ve své třídě opět výhodnou investicí! To asi není příliš velkým překvapením, jenže následná procentuální vyjádření vše ukazují mnohem jasněji.
Češký zástupce si podle propočtů na trhu lépe udrží svou hodnotu a cena tohoto modelu bude klesat pomaleji než cena konkurenčních modelů, a to zejména u vyšších provedení s lepší výbavou a silnější motorizací, jejichž zůstatková hodnota po dvou letech provozu bude oproti konkurentům vyšší o 7 až 11 %.
"Zůstatková hodnota vozidla je hodnota, za kterou bude za přesně definovaných podmínek vozidlo dále spolehlivě prodejné v daném období. Toto platí za předpokladu průměrného technického stavu odpovídajícímu kilometrickému proběhu,“ říká k celé věci Zdeněk Šustr, který je vedoucím divize Automotive Market Research u společnosti Audatex. Dále dodává: „Z našeho srovnání jednoznačně vyplývá, že modernizovaná Škoda Octavia díky mnoha novinkám v designu exteriéru i interiéru a velkému zavazadlovému prostoru nejspíše opravdu potvrdí své vedoucí postavení v tomto segmentu a udrží si pozici nejprodávanějšího vozu na českém trhu.“
Vymezení pojmu "prognóza cen vozidel":
Prognóza cen vozidel slouží k předpovědi budoucích cen vozidel za předpokládaných a předem stanovených podmínek. Jedná se o kvalifikovaný odhad budoucí obvyklé ceny vozidla v závislosti na jeho předpokládané době provozu, předpokládaném proběhu kilometrů a ostatních faktorech majících přímý, či nepřímý vliv na tvorbu této ceny.
Ceny vozidel jsou kalkulované prostřednictvím multifunkčního systému TAXexpert, přičemž pro vlastní prognózu se využívají prognostické křivky, které mají ve své výchozí podobě tvar a průběh příslušné časové amortizační křivky vozidla, používané pro aktuální oceňování vozidel. Mimo to je potřeba výchozí prognostické křivky redukovat, a to v závislosti na očekávaných a předpokládaných vlivech, které vstupují do procesu kalkulace ve formě koeficientů.
Hlavními faktory ovlivňující prognózované ceny, které vstupují do procesu kalkulací, pak jsou:
Ve vazbě na vozidlo:
− Obliba značky a modelu na trhu s vozidly
− Podíl značky na prodejích nových a ojetých vozidel
− Stabilita značky na trhu, četnost generačních obměn, motorizací a faceliftů
− Poruchovost a spolehlivost, výsledky crash testů
− Užitné vlastnosti a rozměrové parametry
− Pohledové vlastnosti exteriéru a interiéru (design)
− Motorizace a výkonové parametry včetně druhu použitého paliva
− Servisní síť, hodinové sazby prací a ceny ND
− Výbavy (rozsah a srovnání)
Ve vazbě na ekonomiku a právní prostředí:
− Stav ekonomiky dané národní lokality a předpokládaný vývoj včetně inflace
− Právní prostředí - úprava emisních limitů a dovozní limity
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.