Stát se jal ve velkém podporovat nákup ekologických automobilů. Zvýhodnění se nejprve bude týkat měst a obcí, aby se pravděpodobně již příští rok dostalo i na soukromníky. A aby běžní uživatelé automobilů viděli, že elektromobily lze provozovat denně, rozhodl se Úřad vlády jeden takový vůz do zásuvky dlouhodobě zapůjčit.
I když to možná nemusí vypadat, elektromobilita v Česku pomalu roste. Aktuálně je u nás registrováno přes 1000 vozů s elektrickým pohonem, jen letos se toto číslo rozšířilo o 172 kousků. Infrastrukturu se nejvíce snaží rozvíjet ČEZ, provozující dnes 73 dobíjecích stanic, z nichž hned 23 je takzvaně rychlodobíjecích. O energetickém gigantovi ale není řeč náhodou. Právě on totiž zaštítil poslední akci na podporu elektromobility. Tou je převzetí elektrického Volkswagenu e-Golf Úřadem vlády. Ten jej má od ČEZu zapůjčen na tři roky, provozován pak bude především zaměstnanci při cestách za služebními povinnostmi po Praze.
„Elektromobily se svými jízdními vlastnostmi ukazují jako velice vhodný dopravní prostředek zejména v městském provozu. Rádi tak vyzkoušením elektromobilu symbolicky poukážeme na význam, který současná vláda přikládá rozvoji elektrické trakce v individuální i veřejné dopravě,“ uvedl vedoucí Úřadu vlády Pavel Dvořák. „Velice si vážíme toho, že právě Úřad vlády České republiky podpoří projekt Elektromobilita ČEZ a současně jde v propagaci elektromobility příkladem i dalším subjektům z oblasti státní správy,“ řekl člen představenstva a ředitel divize vnější vztahy a regulace ČEZ Ivo Hlaváč.
Pro připomenutí se sluší uvést, že Ministerstvo průmyslu a obchodu přispívá od letošního roku na koupi automobilů s alternativním ekologickým pohonem v případě podnikatelských subjektů částkou až 80 tisíc korun. V přípravné fázi se nachází podpora na nákup elektromobilu fyzickými osobami z dílny Ministerstva životního prostředí ve výši až 200 tisíc korun. Zajímavostí je nedávná studie společnosti Roland Berger, která předpokládá, že do roku 2020 bude u nás jezdit 7 tisíc elektromobilů, do patnácti let pak má být na tuzemských silnicích provozováno čtvrt milionu elektromobilů a plug-in hybridů!
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.