Od letošního roku jsou zpoplatnění zbaveny čtyři úseky dálnic a rychlostních silnic v celkové délce 45 kilometrů. Děje se tak v místech, kde tyto komunikace křižují silnice nižších tříd a motoristé se zpoplatněným úsekům při své cestě zkrátka nemůžou vyhnout, i kdyby chtěli. Od příštího roku se poplatků zbaví dalších 111 kilometrů dálnic. Kde to bude?
Úseky dálnice D1 Kývalka – Brno a Brno – Holubice, dálnice D3 v úseku Čekanice – Měšice, rychlostní silnice R6 v úseku Jesenice – Cheb, sever a rychlostní silnice R10 v úseku Bezděčín – Mladá Boleslav. Přesně tyto komunikace nejsou od začátku letošního roku, na rozdíl od let minulých, zpoplatněny. Příští rok vyjme ministerstvo dopravy ze zpoplatnění dalších 11 úseků dálnic, tvořících obchvaty měst nebo křižující silnice prvních tříd. Celkem se jedná o 111 kilometrů komunikací, včetně vjezdu do Prahy a části pražského okruhu.
Ministerstvo tím vychází vstříc místním řidičům, kteří museli jezdit přes město po silnicích nižších tříd. „Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO. Zároveň se nepotvrdily obavy, že kvůli těmto změnám opadne zájem o dálniční známky. „Prodej dálničních kuponů v letošním roce naopak roste,“ řekl Ťok. Za pravdu mu dávají statistiky, kdy do konce srpna činil výnos z dálničních kuponů 4,3 miliardy korun, což je téměř srovnatelné s celým minulým rokem. „Krok, kdy umožníme využívat dálnici bez poplatku všude tam, kde dálnice vytváří určitý obchvat města, je vstřícným vůči řidičům. Ti dnes musí trpět za to, že konečně začínáme stavět a současně opravovat zanedbané silnice po předchozích vládách,“ řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO). Ten také uvedl, že na opravy dálnic a silnic první třídy půjde letos 12 miliard korun, na úseky druhé a třetí třídy dostaly kraje 3 miliardy korun.
Zpět ale k nově nezpoplatněným úsekům. Konkrétně se totiž jedná o vjezd do Prahy od dálnice D7 po ulici K Barrandovu a vjezdy do Prahy pro obyvatele sousedních obcí, tzn. úseky na dálnicích D6, D7, D10 a D11, obchvaty Berouna a Králova Dvora na D5 a dálnice. U nich jde o 22 kilometrů D5 kolem Plzně, 20 kilometrů dlouhý úsek D8 u Ústí nad Labem, část D35 u Olomouce, kde nebude zpoplatněn úsek až k silnici I/55, a pětikilometrový úsek na D46 kolem Prostějova. „Nemusí se jednat o konečné číslo. Budeme ještě analyzovat i ostatní části dálniční sítě, kde by občanům vyjmutí některých úseků mohlo pomoct,“ uzavřel Ťok.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.