Od letošního roku jsou zpoplatnění zbaveny čtyři úseky dálnic a rychlostních silnic v celkové délce 45 kilometrů. Děje se tak v místech, kde tyto komunikace křižují silnice nižších tříd a motoristé se zpoplatněným úsekům při své cestě zkrátka nemůžou vyhnout, i kdyby chtěli. Od příštího roku se poplatků zbaví dalších 111 kilometrů dálnic. Kde to bude?
Úseky dálnice D1 Kývalka – Brno a Brno – Holubice, dálnice D3 v úseku Čekanice – Měšice, rychlostní silnice R6 v úseku Jesenice – Cheb, sever a rychlostní silnice R10 v úseku Bezděčín – Mladá Boleslav. Přesně tyto komunikace nejsou od začátku letošního roku, na rozdíl od let minulých, zpoplatněny. Příští rok vyjme ministerstvo dopravy ze zpoplatnění dalších 11 úseků dálnic, tvořících obchvaty měst nebo křižující silnice prvních tříd. Celkem se jedná o 111 kilometrů komunikací, včetně vjezdu do Prahy a části pražského okruhu.
Ministerstvo tím vychází vstříc místním řidičům, kteří museli jezdit přes město po silnicích nižších tříd. „Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO. Zároveň se nepotvrdily obavy, že kvůli těmto změnám opadne zájem o dálniční známky. „Prodej dálničních kuponů v letošním roce naopak roste,“ řekl Ťok. Za pravdu mu dávají statistiky, kdy do konce srpna činil výnos z dálničních kuponů 4,3 miliardy korun, což je téměř srovnatelné s celým minulým rokem. „Krok, kdy umožníme využívat dálnici bez poplatku všude tam, kde dálnice vytváří určitý obchvat města, je vstřícným vůči řidičům. Ti dnes musí trpět za to, že konečně začínáme stavět a současně opravovat zanedbané silnice po předchozích vládách,“ řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO). Ten také uvedl, že na opravy dálnic a silnic první třídy půjde letos 12 miliard korun, na úseky druhé a třetí třídy dostaly kraje 3 miliardy korun.
Zpět ale k nově nezpoplatněným úsekům. Konkrétně se totiž jedná o vjezd do Prahy od dálnice D7 po ulici K Barrandovu a vjezdy do Prahy pro obyvatele sousedních obcí, tzn. úseky na dálnicích D6, D7, D10 a D11, obchvaty Berouna a Králova Dvora na D5 a dálnice. U nich jde o 22 kilometrů D5 kolem Plzně, 20 kilometrů dlouhý úsek D8 u Ústí nad Labem, část D35 u Olomouce, kde nebude zpoplatněn úsek až k silnici I/55, a pětikilometrový úsek na D46 kolem Prostějova. „Nemusí se jednat o konečné číslo. Budeme ještě analyzovat i ostatní části dálniční sítě, kde by občanům vyjmutí některých úseků mohlo pomoct,“ uzavřel Ťok.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.