Od letošního roku jsou zpoplatnění zbaveny čtyři úseky dálnic a rychlostních silnic v celkové délce 45 kilometrů. Děje se tak v místech, kde tyto komunikace křižují silnice nižších tříd a motoristé se zpoplatněným úsekům při své cestě zkrátka nemůžou vyhnout, i kdyby chtěli. Od příštího roku se poplatků zbaví dalších 111 kilometrů dálnic. Kde to bude?
Úseky dálnice D1 Kývalka – Brno a Brno – Holubice, dálnice D3 v úseku Čekanice – Měšice, rychlostní silnice R6 v úseku Jesenice – Cheb, sever a rychlostní silnice R10 v úseku Bezděčín – Mladá Boleslav. Přesně tyto komunikace nejsou od začátku letošního roku, na rozdíl od let minulých, zpoplatněny. Příští rok vyjme ministerstvo dopravy ze zpoplatnění dalších 11 úseků dálnic, tvořících obchvaty měst nebo křižující silnice prvních tříd. Celkem se jedná o 111 kilometrů komunikací, včetně vjezdu do Prahy a části pražského okruhu.
Ministerstvo tím vychází vstříc místním řidičům, kteří museli jezdit přes město po silnicích nižších tříd. „Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO. Zároveň se nepotvrdily obavy, že kvůli těmto změnám opadne zájem o dálniční známky. „Prodej dálničních kuponů v letošním roce naopak roste,“ řekl Ťok. Za pravdu mu dávají statistiky, kdy do konce srpna činil výnos z dálničních kuponů 4,3 miliardy korun, což je téměř srovnatelné s celým minulým rokem. „Krok, kdy umožníme využívat dálnici bez poplatku všude tam, kde dálnice vytváří určitý obchvat města, je vstřícným vůči řidičům. Ti dnes musí trpět za to, že konečně začínáme stavět a současně opravovat zanedbané silnice po předchozích vládách,“ řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO). Ten také uvedl, že na opravy dálnic a silnic první třídy půjde letos 12 miliard korun, na úseky druhé a třetí třídy dostaly kraje 3 miliardy korun.
Zpět ale k nově nezpoplatněným úsekům. Konkrétně se totiž jedná o vjezd do Prahy od dálnice D7 po ulici K Barrandovu a vjezdy do Prahy pro obyvatele sousedních obcí, tzn. úseky na dálnicích D6, D7, D10 a D11, obchvaty Berouna a Králova Dvora na D5 a dálnice. U nich jde o 22 kilometrů D5 kolem Plzně, 20 kilometrů dlouhý úsek D8 u Ústí nad Labem, část D35 u Olomouce, kde nebude zpoplatněn úsek až k silnici I/55, a pětikilometrový úsek na D46 kolem Prostějova. „Nemusí se jednat o konečné číslo. Budeme ještě analyzovat i ostatní části dálniční sítě, kde by občanům vyjmutí některých úseků mohlo pomoct,“ uzavřel Ťok.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.