Od letošního roku jsou zpoplatnění zbaveny čtyři úseky dálnic a rychlostních silnic v celkové délce 45 kilometrů. Děje se tak v místech, kde tyto komunikace křižují silnice nižších tříd a motoristé se zpoplatněným úsekům při své cestě zkrátka nemůžou vyhnout, i kdyby chtěli. Od příštího roku se poplatků zbaví dalších 111 kilometrů dálnic. Kde to bude?
Úseky dálnice D1 Kývalka – Brno a Brno – Holubice, dálnice D3 v úseku Čekanice – Měšice, rychlostní silnice R6 v úseku Jesenice – Cheb, sever a rychlostní silnice R10 v úseku Bezděčín – Mladá Boleslav. Přesně tyto komunikace nejsou od začátku letošního roku, na rozdíl od let minulých, zpoplatněny. Příští rok vyjme ministerstvo dopravy ze zpoplatnění dalších 11 úseků dálnic, tvořících obchvaty měst nebo křižující silnice prvních tříd. Celkem se jedná o 111 kilometrů komunikací, včetně vjezdu do Prahy a části pražského okruhu.
Ministerstvo tím vychází vstříc místním řidičům, kteří museli jezdit přes město po silnicích nižších tříd. „Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO. Zároveň se nepotvrdily obavy, že kvůli těmto změnám opadne zájem o dálniční známky. „Prodej dálničních kuponů v letošním roce naopak roste,“ řekl Ťok. Za pravdu mu dávají statistiky, kdy do konce srpna činil výnos z dálničních kuponů 4,3 miliardy korun, což je téměř srovnatelné s celým minulým rokem. „Krok, kdy umožníme využívat dálnici bez poplatku všude tam, kde dálnice vytváří určitý obchvat města, je vstřícným vůči řidičům. Ti dnes musí trpět za to, že konečně začínáme stavět a současně opravovat zanedbané silnice po předchozích vládách,“ řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO). Ten také uvedl, že na opravy dálnic a silnic první třídy půjde letos 12 miliard korun, na úseky druhé a třetí třídy dostaly kraje 3 miliardy korun.
Zpět ale k nově nezpoplatněným úsekům. Konkrétně se totiž jedná o vjezd do Prahy od dálnice D7 po ulici K Barrandovu a vjezdy do Prahy pro obyvatele sousedních obcí, tzn. úseky na dálnicích D6, D7, D10 a D11, obchvaty Berouna a Králova Dvora na D5 a dálnice. U nich jde o 22 kilometrů D5 kolem Plzně, 20 kilometrů dlouhý úsek D8 u Ústí nad Labem, část D35 u Olomouce, kde nebude zpoplatněn úsek až k silnici I/55, a pětikilometrový úsek na D46 kolem Prostějova. „Nemusí se jednat o konečné číslo. Budeme ještě analyzovat i ostatní části dálniční sítě, kde by občanům vyjmutí některých úseků mohlo pomoct,“ uzavřel Ťok.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.