Od letošního roku jsou zpoplatnění zbaveny čtyři úseky dálnic a rychlostních silnic v celkové délce 45 kilometrů. Děje se tak v místech, kde tyto komunikace křižují silnice nižších tříd a motoristé se zpoplatněným úsekům při své cestě zkrátka nemůžou vyhnout, i kdyby chtěli. Od příštího roku se poplatků zbaví dalších 111 kilometrů dálnic. Kde to bude?
Úseky dálnice D1 Kývalka – Brno a Brno – Holubice, dálnice D3 v úseku Čekanice – Měšice, rychlostní silnice R6 v úseku Jesenice – Cheb, sever a rychlostní silnice R10 v úseku Bezděčín – Mladá Boleslav. Přesně tyto komunikace nejsou od začátku letošního roku, na rozdíl od let minulých, zpoplatněny. Příští rok vyjme ministerstvo dopravy ze zpoplatnění dalších 11 úseků dálnic, tvořících obchvaty měst nebo křižující silnice prvních tříd. Celkem se jedná o 111 kilometrů komunikací, včetně vjezdu do Prahy a části pražského okruhu.
Ministerstvo tím vychází vstříc místním řidičům, kteří museli jezdit přes město po silnicích nižších tříd. „Městům se jednoznačně ulevilo a starostové měst, kudy vedla objízdná trasa pro všechny bez dálniční známky, naše kroky hodnotí pozitivně,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok z hnutí ANO. Zároveň se nepotvrdily obavy, že kvůli těmto změnám opadne zájem o dálniční známky. „Prodej dálničních kuponů v letošním roce naopak roste,“ řekl Ťok. Za pravdu mu dávají statistiky, kdy do konce srpna činil výnos z dálničních kuponů 4,3 miliardy korun, což je téměř srovnatelné s celým minulým rokem. „Krok, kdy umožníme využívat dálnici bez poplatku všude tam, kde dálnice vytváří určitý obchvat města, je vstřícným vůči řidičům. Ti dnes musí trpět za to, že konečně začínáme stavět a současně opravovat zanedbané silnice po předchozích vládách,“ řekl ministr financí Andrej Babiš (ANO). Ten také uvedl, že na opravy dálnic a silnic první třídy půjde letos 12 miliard korun, na úseky druhé a třetí třídy dostaly kraje 3 miliardy korun.
Zpět ale k nově nezpoplatněným úsekům. Konkrétně se totiž jedná o vjezd do Prahy od dálnice D7 po ulici K Barrandovu a vjezdy do Prahy pro obyvatele sousedních obcí, tzn. úseky na dálnicích D6, D7, D10 a D11, obchvaty Berouna a Králova Dvora na D5 a dálnice. U nich jde o 22 kilometrů D5 kolem Plzně, 20 kilometrů dlouhý úsek D8 u Ústí nad Labem, část D35 u Olomouce, kde nebude zpoplatněn úsek až k silnici I/55, a pětikilometrový úsek na D46 kolem Prostějova. „Nemusí se jednat o konečné číslo. Budeme ještě analyzovat i ostatní části dálniční sítě, kde by občanům vyjmutí některých úseků mohlo pomoct,“ uzavřel Ťok.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.