Ioniq představuje v nabídce Hyundaie malou revoluci. Jako vůbec první auto na světě bude dostupné s hybridním, plug-in hybridním i čistě elektrickým pohonem. Navíc se jedná o přímou konkurenci Toyoty Prius, která na trhu od konce Hondy Insight tak trochu chyběla. Do českých showroomů nyní míří hybrid a elektromobil. S jakými cenami?
Hyundai Ioniq oslavil světovou premiéru letos v Ženevě a byl kolem toho docela velký poprasky. Vždyť konkurenci téměř legendární Toyoty Prius nepředstavují automobilky každý den, tím spíš ty jihokorejské. Dalším důvodem byl fakt, že tři různé alternativní pohony zatím žádné auto na světě nikdy nenabídlo, až Ioniq přišel jako hybrid, plug-in hybrid i elektromobil. Jednotlivé varianty s karosérií liftback od sebe nejlépe poznáte podle přední části, která se vždy liší maskou chladiče. Nejatypičtější je asi u Ioniqu Electric, kde chybí jakékoliv žebrování a na jeho místě najdete jen „beztvarou“ výplň. Dalším místem odlišností 4470 milimetrů dlouhých modelů jsou kola. Zatímco Hybrid má lité patnáctky nebo sedmnáctky, elektromobil vždy dostane lité šestnáctky. Jinak jsou si vozy podobné jako vejce vejci, a to včetně interiéru, který je méně futuristický, než byste možná čekali. Dominuje mu osmipalcový displej multimediálního systému a volant, shodný s novou i30. Elektrický model pak od hybridního poznáte podle chybějícího voliče převodovky a jiného podbarvení přístrojové desky. Zajímavostí jsou vnitřní části dveří z recyklovaného plastu s příměsí dřeva a sopečného kamene, koberečky a strop s prvky cukrové třtiny nebo metalická barva na některých komponentech se složkami, extrahovanými ze sójového oleje.
V tuzemské nabídce má importér zatím hybridní Ioniq HEV a elektrický Ioniq EV. V prvním případě podle prodejního sloganu dostanete „radost z jízdy s nižšími emisemi“. Kromě toho, že to zní jako z katalogu BMW to znamená zážehovou šestnáctistovku GDI o výkonu 77 kW (105 k) v kombinaci s elektromotorem o výkonu 28 kW (43,5 k) a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Energii poskytují Li-Pol akumulátory s kapacitou 1,56 kWh a již z dřívějška víme, že nějakou velice krátkou vzdálenost půjde ujet čistě na elektřinu. Dlouhý dojezd na ni nabízí elektromobil o výkonu 88 kW (120 k). Jeho prodejní slogan „dynamická jízda bez hluků a emisí“ sice není úplně přesný, přesto není akcelerace z 0 na 100 km/h za 10,2 sekundy vůbec špatná. Tím spíš, když vůz umí pracovat v režimu Sport a dostat se na hodnotu 9,9 sekundy. Důležitější ale v konečném součtu je, že baterie Li-Pol s kapacitou 28 kWh dokáží udržet vůz v chodu až 280 kilometrů, pomocí rychlonabíječky lze navíc Ioniq nabít již za 20 minut (normální síť to zvládne za 12 hodin).
Technické údaje
1.6 GDI Hybrid Elektro Výkon: 104 kW 88 kW Toč. moment: 265 Nm 295 Nm Výkon (1.6 GDI/elektro): 77/28 kW ---------- Toč. moment (1.6 GDI/elektro): 147/170 Nm ---------- Převodovka: 6 DCT 1 AT Zrychlení: 10,8 s 10,2 s Max. rychlost: 185 km/h 165 km/h Spotřeba: 3,4 l/100 km 11,5 kWh/100 km Kapacita akumulátoru: 1,56 kWh 28 kWh Elektrický dojezd: NA km až 280 km Délka: 4470 mm 4470 mm Šířka: 1820 mm 1820 mm Výška: 1450 mm 1450 mm Rozvor: 2700 mm 2700 mm Kufr: 443 l 350 lČeský ceník obsahuje pro oba modely dva stupně výbavy, nejprve se tak podíváme na Ioniq HEV. Základní stupeň Future obsahuje sedm airbagů, udržování v jízdním pruhu, autonomní nouzové brzdění s varováním před čelní kolizí, adaptivní tempomat, asistent rozjezdu do kopce, světelný a dešťový senzor, úchyty Isofix, zadní parkovací senzory s couvací kamerou, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio s pětipalcovým dotykovým displejem, MP3, DAB, iPod konektivitou a šesti reproduktory, 4,2palcový LCD displej palubního počítače, multifunkční kožený volant s vyhříváním, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, volič Drive Mode Select, projektorová přední světla s LED denním svícením nebo 15palcová litá kola. Linie Ultimate přidává hlídání mrtvého úhlu, upozornění na blížící se vozy při couvání, přední parkovací senzory, inteligentní klíč, startování tlačítkem, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, navigaci s osmipalcovým displejem, audiem Inifnity (8 reproduktorů a DAB) a rozhraním Android Auto a Apple CarPlay, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, sedmipalcový TFT displej místo přístrojové desky, kožené čalounění, odvětrávání předních sedadel, výdechy ventilace pro zadní cestující, přední bi-xenonové světlomety, zadní kombinované LED světlomety, chromový paket nebo 17palcová litá kola.
Ceník - Hyundai Ioniq
Ioniq HEV Ioniq EV Future Ultimate Future Ultimate 1.6 GDI Hybrid (104 kW) 699 990 Kč 849 990 Kč ---------- ---------- Elektro (88 kW) ---------- ---------- 849 990 Kč 999 990 KčIoniq EV má v základní výbavě Future sedm airbagů, udržování v jízdním pruhu, autonomní nouzové brzdění s varováním před čelní kolizí, inteligentní adaptivní tempomat s funkcí opětovného rozjezdu ze stojící kolony, asistent rozjezdu do kopce, světelný a dešťový senzor, úchyty Isofix, zadní parkovací senzory s couvací kamerou, inteligentní klíč, startování tlačítkem, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, automatickou klimatizaci, navigaci s osmipalcovým displejem, audiem Inifnity (8 reproduktorů a DAB) a rozhraním Android Auto a Apple CarPlay, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů, sedmipalcový TFT displej místo přístrojové desky, multifunkční kožený volant s vyhříváním, výškově nastavitelná a vyhřívaná přední sedadla, elektronickou parkovací brzdu, volič Drive Mode Select, projektorová přední světla s LED denním svícením nebo 16palcová litá kola. Stupeň Ultimate přidává hlídání mrtvého úhlu, upozornění na blížící se vozy při couvání, přední parkovací senzory, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka s osvětlením nástupního prostoru, kožené čalounění, odvětrávání předních sedadel, výdechy ventilace pro zadní cestující, přední full-LED světlomety, zadní kombinované LED světlomety, chromový paket, 17palcová litá kola, zásuvku pro rychlé dobíjení, přídavné tepelné čerpadlo nebo systém předehřevu akumulátorů. Prodej vozu bude zatím pobíhat jen přes dvě pražská dealerství - Domanský a Hyundai Centrum.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.