Nissan GT-R platí za jeden z nejlepších supersportů 21. století. Vděčí za to jistě úžasné řadě předchůdců, ale také faktu, že na rozdíl od některých soupeřů dostává pravidelné modernizace techniky i vzhledu. Tu poslední Japonci představili v dubnu v New Yorku a nyní s ní přichází na český trh.
Godzilla, jak se vozu přezdívá, se poprvé představila již před devíti lety. V životě běžného mainstreamového modelu by to již dávno znamenalo generační výměnu, Nissan GT-R ale jako by ji nepotřeboval. Pořád totiž dokáže trhat asfalt jako kdysi a zároveň uhranout všechny kolem svým majestátním vzhledem. I proto možná designéři při jednotlivých faceliftem měnili jen detaily a jinak tomu nebylo ani nedávno. GT-R tak pro modelový rok 2017 přichází s matně chromovanou lištou masky chladiče ve tvaru písmene V, zesílenou kapotou, mírně upraveným předním splitterem, rozšířenými bočními prahy a novými nasávacími otvory kolem koncovek výfuku. Typická kulatá zadní LED světla zůstala, přibyly naopak prémiové laky oranžová Katsura a stříbrná Ultimate za 55 000 korun.
Kabina vozu je jednoduší než kdy dřív, počet tlačítek se totiž ze sedmadvaceti snížil na jedenáct, na čemž má podíl hlavně nový multimediální systém s osmipalcovým displejem a navigací. Kromě toho má GT-R v základu také audio Bose s 11 reproduktory a přehráváním CD, MP3, MP4 nebo DVD. Přes USB konektor lze dále připojit třeba iPod. Lépe do ruky by měl padnout volant s pádly pod volantem, zvláštní péče byla též věnována čalounění sedadel. Základní model kombinuje semiš s Alcantarou, verze Black Edition a Track Edition mají skořepiny Recaro s dvoubarevnou kůží a luxusní provedení Prestige může volit mezi černou, červenou, béžovou nebo bílou kůží. Vybere si zkrátka úplně každý.
Pod kapotou vozu je 3.8litrový šestiválec se dvěma turbodmychadly, naladěný nově na 419 kW (570 k) při 6800 ot./min a 637 Nm mezi 3500 až 5800 ot./min. Pohonná jednotka má hliníkové písty, elektronicky ovládanou škrtící klapku, blok válců z litého hliníku, systém zapalování s iridiovými svíčkami nebo titanový výfukový systém. U každého motoru je navíc hliníková plaketa s vyrytým jménem technika, který jej skládal. Přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku s pádly pod volantem jsou poháněna všechna kola. Podvozek má vpředu dvojitá trojúhelníková ramena, vzadu je víceprvková náprava. Tlumiče Bilstein jsou nastavitelné do tří režimů a spolu s posilovačem řízení, jehož účinek závisí na rychlosti, poskytují jisté jízdní vlastnosti. Zastavení mají na starosti kotouče Brembo o průměru 390 milimetrů vpředu a 380 milimetrů vzadu.
Technické údaje
3.8 V6 Bi-turbo Výkon: 419 kW Točivý moment: 637 Nm Převodovka: 6 DCT Zrychlení: 2,8 s Maximální rychlost: 315 km/h Spotřeba: 12,0 l/100 km Délka: 4710 mm Šířka: 1895 mm Výška: 1370 mm Rozvor: 2780 mmV českém ceníku jsou k dispozici čtyři výbavové stupně – GT-R, Black Edition, Prestige a Track Edition. Všechna provedení mají šest airbagů, dešťový a světelný senzor, tempomat, zadní parkovací kameru, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna, dvouzónovou automatickou klimatizaci, infotainment s osmipalcovou obrazovkou a GPS navigací s hlasovým ovládáním, audiosystém Bose s 11 reproduktory, CD, MP3, MP4, DVD, digitálním rádiem a potlačováním hluku, USB a Bluetooth konektivitu, elektricky nastavitelná sedadla v osmi směrech u řidiče a čtyř u spolujezdce s vyhříváním, multifunkční volant, bezklíčkové startování, full-LED přední i zadní světla, diody pro denní svícení nebo zadní spoiler. První tři linie mají také 20palcová litá kola Rays s pneumatikami Dunlop.
Ceník - Nissan GT-R 2017
GT-R Black Edition Prestige Track Edition 3.8 V6 Bi-turbo (419 kW) 2 599 000 Kč 2 710 000 Kč 2 760 000 Kč 3 136 020 KčJak už bylo řečeno, základní GT-R disponuje sedadly v kombinaci semiše a Alcantary. Druhá stupeň Black Edition znamená kožená sedadla Recaro a možnost připlatit si 108 120 korun za karbonový spoiler. Luxusní verze Prestige má palubní desku čalouněnou kůží Nappa a sedadla čalouněná červenou, černou, béžovou nebo bílou kůží. Nejultimativnější verzí, pomineme-li specifické Nismo, je Track Edition s koženými sedadly Recaro, ale především 20palcovými kovanými koly Rays v černém závodním provedení Nismo se širšími pneumatikami Dunlop, upraveným nastavením podvozku Nismo, tužší karosérií (lepené spoje, dutý zadní příčný stabilizátor, tužší uchycení nábojů kol a nové části předního zavěšení) pro lepší stabilitu v zatáčkách a vyšších rychlostech, karbonovým zadním spoilerem, stabilizačními tyčemi Nismo a emblémy modelu. Za příplatek 40 545 korun je dostupné karbonové víko zavazadlového prostoru, na 216 240 korun pak vychází karbonová přední sedadla.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.