Když Ford po omlazovací kúře Focusu uvedl na český trh také jeho variantu s tříprostorovou karosérií, bylo to trošku překvapivé. Sedany nižší střední třídy, ještě navíc ty ne zrovna levné, u nás zkrátka nemají na růžích ustláno. Modrý ovál si tuto skutečnost uvědomil asi po dvou letech a Focus Sedan z ceníků stáhl. Není to ale jediná změna před druhou polovinou prázdnin.
Třetí vydání Focusu mělo premiéru v roce 2010, sedan se pak objevil dokonce dříve než kombi. Důvodem je popularita tohoto typu karosérie na některých světových trzích. Jeden z prvních globálních Fordů prošel modernizací o čtyři roky později a spolu s ní se v Česku objevil také zmodernizovaný sedan. Pod kapotou modelu se u nás nevystřídaly úplně všechny motory – z benzínů to byly 1.0 EcoBoost o výkonu 92 kW (125 k) a 1.5 EcoBoost o výkonu 110 kW (150 k), z turbodieselů pak 1.5 TDCi o výkonu 85 kW (116 k) a později 88 kW (120 k) a 2.0 TDCi o výkonu 110 kW (150 k). Sedan mohl zaujmout neotřelým designem i kufrem o objemu 475 litrů, malý vstupní otvor zavazadelníku a především vyšší cena (loni od 386 990 korun) však znemožnily „malému Mondeu“ větší tržní úspěch. Pokud však po autě toužíte, stačí si pro něj zajet do sousedního Německa, kde dostanete třeba i atmosférickou 1.6 Ti-VCT o výkonu 63 kW (85 k), slabší litrový EcoBoost o výkonu 74 kW (101 k), silnější patnáctistovku EcoBoost o výkonu 134 kW (182 k) nebo základní diesel 1.5 TDCi o výkonu 70 kW (95 k). Ceny tam startují na 17 360 eurech (cca 469 000 korun).
Ačkoliv jde patrně o největší změnu v cenících Fordu, není jediná. Tou další je uvedení výbavy ST-Line pro Fiestu, Focus a Mondeo. Charakteristický je pro tyto modely sportovní vzhled, připomínající modely ST, s novými nárazníky, maskou chladiče, nástavci prahů, difuzorem, decentním spoilerem nebo litými koly o průměru 16 (Fiesta), 17 (Focus) nebo 18 palců (Mondeo). Uvnitř pak jsou sportovněji tvarovaná sedadla a volant v kombinaci s o něco bohatší výbavou. Mechanicky se změnilo jen odpružení, které je tužší a posouvá auto o něco blíže k silnici. Omezená je nabídka motorů, obsahující u Fiesty pouze litrový EcoBoost o výkonu 92 kW (125 k), u Focusu 1.5 EcoBoost o výkonu 110 kW (150 k) nebo 1.5 TDCi o výkonu 88 kW (120 k) a u Mondea 2.0 EcoBoost o výkonu 176 kW (240 k), 2.0 TDCi AWD o výkonu 110 kW (150 k) nebo 132 kW (180 k) a konečně 2.0 TDCi Bi-Turbo o výkonu 154 kW (210 k). V průběhu posledního čtvrtletí letošního roku by pak verzi ST-Line měla dostat i omlazená Kuga.
Ceník - Ford ST-Line
Fiesta Focus Mondeo 3 dv. 5 dv. hatchback kombi liftback kombi 1.0 EcoBoost (92 kW) 360 990 Kč 375 990 Kč ---------- ---------- ---------- ---------- 1.5 EcoBoost (110 kW) ---------- ---------- 429 990 Kč 449 990 Kč ---------- ---------- 2.0 EcoBoost AT (176 kW) ---------- ---------- ---------- ---------- 896 990 Kč 926 990 Kč 1.5 TDCi (88 kW) ---------- ---------- 469 990 Kč 509 990 Kč ---------- ---------- 2.0 TDCi AWD (110 kW) ---------- ---------- ---------- ---------- 824 990 Kč 854 990 Kč 2.0 TDCi AWD PS (132 kW) ---------- ---------- ---------- ---------- 916 990 Kč 946 990 Kč 2.0 TDCi Bi-T PS (154 kW) ---------- ---------- ---------- ---------- 908 990 Kč 938 990 KčPoznámka: Focus ST-Line Red & Black je o 10 tisíc korun dražší.
Zajímavou novinkou je konec litrového tříválce EcoBoost o výkonu 92 kW (125 k) pod kapotou Mondea s karosérií liftback. V Německu tato jednotka v kombinaci se šestistupňovým manuálem opět zůstává v nabídce, u nás ale zákazníci po maloobjemových motorech ve velkých autech netouží. U Fiesty skončila základní jednotka 1.25 Duratec o výkonu 44 kW (60 k), zmizely i výbavové stupně Ambiente, EcoBoost Edition, Trend (nově pouze Trend Edition a Titanium) a ST (nově pouze ST+). B-Max přišel o 1.5 TDCi o výkonu 55 kW (75 k) a výbavu Ambiente. Plošně se pak Ford jal zlevňovat své modely. Jak informuje portál vybermiauto.cz, Focus je levnější o 12 až 27 tisíc korun a MPV C-Max a Grand C-Max mají ceny o 7 až 43 tisíc korun nižší, naopak Tourneo Courier je o 2420 korun dražší. Upravené ceny mají u některých modelů jen vybrané kombinace výbavy a motorizace, Fiesta je tak ve výbavě ST+ až o 30 tisíc korun levnější, Galaxy v kombinaci s linií Titanium přijde na o 11 tisíc korun menší částku a B-Max ve výbavě Trend a Titanium v kombinaci s 1.0 EcoBoost o výkonu 74 kW (101 k) stojí o 10 tisíc korun méně. Více informací o jednotlivých výbavách a cenách najdete v cenících jednotlivých modelů modrého oválu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?