Opel Zafira ve své první generaci prakticky zakládal segment kompaktních MPV se sedmimístným uspořádáním interiéru. Časový posun o několik let dopředu znamená již třetí generaci velkoprostorového blesku, která navíc nedávno prošla faceliftem. A designem se opět zařadila někam k prvnímu modelu.
Třetí vydání Opelu Zafira s přídomkem Tourer bylo typické extravagantní přední částí se světlomety, protaženými až do nárazníků. Ano, bylo to pouze pomocí černých dekoračních lišt, ale celkově MPV tuto iluzi zkrátka navozovalo. Po modernizaci je však všechno jinak, a větu v úvodu článku neberte nikterak pejorativně. Zafira je nyní akorát více konzervativní a lépe zapadá do korporátního stylu Opelu. Nová jsou tedy světla s možnou full-LED technologií, maska chladiče má výraznější logo a zadní reflektory alespoň novou optiku také z LED diod. Kabina zjednodušovala, podobně jako u Mokky X tak nečekejte někdejší změť tlačítek, ale poměrně uklizené prostředí, které je možné vyšperkovat navigací se sedmipalcovým displejem či telematickým rozhraním OnStar. Dotyková obrazovka je nicméně standardem, počítejte tedy se sdruženým ovládáním některých funkcí právě přes ni. Vítanou novinkou bude adaptivní podvozek FlexRide za 25 000 korun pro nejvyšší výbavu Innovation. Podstatnou proměnou prošla i nabídka bezpečnostních asistentů, založená na kameře Opel Eye.
Pod kapotou se neobjeví ani jedna atmosférická jednotka, jinak ale nabídka zahrnuje všechny alespoň trochu konvenční typy paliva. Benzín zastupují 1.4 Turbo o výkonu 88 kW (120 k) nebo 103 kW (140 k), respektive 1.6 Turbo o výkonu 125 kW (170 k) nebo 147 kW (200 k). Nejslabší motor i nejsilnější motor mají šestistupňový manuál, silnější čtrnáctistovka má výběr mezi manuálem a automatem a nakonec slabší šestnáctistovka má pouze šestistupňový automat. Systém start & stop mají pouze modely s manuálem, z toho u 1.4 Turbo za příplatek a 1.6 Turbo v základu. O naftu si řekne dvoulitr CDTI o výkonu 96 kW (130 k) nebo 125 kW (170 k). Slabší má automat, silnější volbu mezi manuálem (se stop & startem) nebo automatem. Alternativu představují verze spalující LPG a CNG. Zkapalněný plyn pohání 1.4 Turbo o výkonu 103 kW (140 k), zemní plyn naopak 1.6 Turbo o výkonu 110 kW (150 k). Pokaždé pohání přední kola šestistupňová manuální převodovka.
Technické údaje
1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.4 Turbo 1.6 Turbo 1.6 Turbo 1.4 Turbo LPG 1.6 TurboCNG 2.0 CDTI 2.0 CDTI 2.0 CDTI Výkon: 88 kW 103 kW 103 kW 125 kW 147 kW 103 kW 110 kW 96 kW 125 kW 125 kW Toč. moment: 200 Nm 200 Nm 200 Nm 260 Nm 280 Nm 200 Nm 210 Nm 300 Nm 400 Nm 400 Nm Převodovka: 6 MT 6 MT 6 AT 6 AT 6 MT 6 MT 6 MT 6 AT 6 MT 6 AT Zrychlení: 11,9/11,8 s 10,8/10,7 s 10,9 s 9,6 s 8,8 s 11,8 s 11,5 s 12,2 s 9,8 s 10,1 s Max. rychlost: 190/192 km/h 200/202 km/h 197 km/h 208 km/h 220 km/h 195 km/h 200 km/h 190 km/h 208 km/h 205 km/h Spotřeba: 6,1 l 6,1 l 6,5 l 7,6 l 6,8 l 6,4 l 4,7 kg 5,8 l 4,9 l 5,8 l Délka: 4666 mm Šířka: 1884 mm Výška: 1660 mm Rozvor: 2760 mm Kufr: 152/1860 lPozn.: Údaje za lomítkem platí pro verze se systémem stop & start.
Výrazné zjednodušení přinesla modernizace do skladby výbav. V Česku se dají koupit jen dvě. Základní Edition obsahuje šest airbagů, Isofix, tempomat, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, manuální klimatizaci, rádio IntelliLink se sedmipalcovým displejem, čtyřmi reproduktory a Bluetooth, USB konektor, palubní počítač, výškově stavitelné sedadlo řidiče, multifunkční volant, pětimístné uspořádání interiéru s dělenými zadními sedadly, LED denní svícení nebo 17palcová ocelová kola s okrasnými kryty.
Ceník - Opel Zafira 2016
Edition Innovation 1.4 Turbo (88 kW) 455 900 Kč 530 900 Kč 1.4 Turbo S&S (88 kW) 463 900 Kč 538 900 Kč 1.4 Turbo (103 kW) 467 900 Kč 542 900 Kč 1.4 Turbo S&S (103 kW) 475 900 Kč 550 900 Kč 1.4 Turbo AT (103 kW) 512 900 Kč 587 900 Kč 1.6 Turbo (125 kW) 557 900 Kč 632 900 Kč 1.6 Turbo S&S (147 kW) 535 900 Kč 610 900 Kč 1.4 Turbo LPG (103 kW) 497 900 Kč 572 900 Kč 1.6 Turbo CNG (110 kW) 548 900 Kč 623 900 Kč 2.0 CDTI AT (96 kW) 587 900 Kč 652 900 Kč 2.0 CDTI S&S (125 kW) 554 900 Kč 629 900 Kč 2.0 CDTI AT (125 kW) 591 900 Kč 666 900 KčPozn.: Ceny jsou včetně akční slevy ve výši 98 000 korun, respektive 118 000 korun u verze na LPG.
Druhý stupeň Innovation přidává asistent pro rozjezd do kopce, dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vpředu a vzadu, automatickou dvouzónovou klimatizaci, přední loketní opěrku, kožený volant, čalounění v kombinaci látky a kůže, sedmimístný interiér, ambientní osvětlení, zatmavená boční okna, střešní ližiny, full-LED přední světlomety, LED diodová zadní světla, mlhovky, chromované lišty kolem oken nebo 17palcová litá kola.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.