Být jedním z automobilových trojčat není snadné. Pokud totiž vstupujete na trh jako druhý nebo třetí, téměř jistě se stane, že první model v linii nastolí trend i pro ty ostatní. Dobrým příkladem je nové vydání Peugeotu Expert, které k nám míří jen několik dnů po Citroënu Jumpy. Kromě několika stylistických rozdílů je ale vlastně naprosto stejný.
Základem nové generace užitkových trojčat z dílen PSA a Toyoty je modulární platforma EMP2 s upravenou zadní nápravou, dovolující převoz těžkého nákladu nebo většího počtu osob. Už z toho vyplývá, že Expert bude dostupný jako dvou nebo třímístný Furgon nebo dvou až devítimístné Combi. Podobně jako Jumpy nabídne „lev“ tři délky karosérie - L1 má 4609 milimetrů, L2 disponuje 4959 milimetry a L3 pak 5309 milimetry (Combi je o 3 milimetry kratší). Rozvor náprav má u nejkratší varianty hodnotu 2925 milimetrů, u dalších dvou potom 3275 milimetrů. Všechny varianty spojuje šířka 1920 milimetrů, výška se podle délky a celkové hmotnosti pohybuje mezi 1890 až 1935 milimetry.
Objem nákladového prostoru verze L1 je 4,6 m3, verze L2 má 5,3 m3 a verze L3 6,1 m3. S paketem Moduwork k těmto hodnotám přidejte 0,5 m3. Nejkratší Combi pojme 140 až 3397 litrů zavazadel, prostřední provedení disponuje 507 až 3968 litry a nejdelší varianta má 912 až 4554 litrů. Nejmenší hodnota je se třemi řadami sedadel, největší pouze s místy vpředu. Pod kapotou jsou stejně jako u Jumpyho pouze naftové čtyřválce BlueHDi. Základní má objem 1.6 litru, výkon 95 koní a manuální pětistupňovou převodovku, výkonnější verze téhož motoru má 115 koní, stop & start a manuální šestistupňovou převodovku. Další jednotky mají dvoulitrový objem, šestistupňovou manuální převodovku a výkon 122 nebo 150 koní (ve druhém případě standardní stop & start). Vrcholem nabídky bude dvoulitr o výkonu 177 koní se šestistupňovým automatem EAT6 a stop & startem.
Technické údaje
1.6 BlueHDi 1.6 BlueHDi 2.0 BlueHDi 2.0 BlueHDi 2.0 BlueHDi Výkon: 95 k 115 k 122 k 150 k 177 k Toč. moment: 210 Nm 300 Nm 340 Nm 370 Nm 400 Nm Převodovka: 5 MT 6 MT 6 MT 6 MT 6 AT Zrychlení (Furgon/Combi): 15,5/15,9 s 12,9/13,4 s 13,3/--- s 11,0/11,0 s 10,0/10,1 s Max. rychlost: 145 km/h 160 km/h 170 km/h 170 km/h 170 km/h Spotřeba: 5,5 l/100 km 5,1 l/100 km 5,5 l/100 km 5,3 l/100 km 5,9 l/100 kmFurgon má v základní výbavě Access přední airbagy, asistent rozjezdu do kopce, tempomat s omezovačem rychlosti, centrální zamykání, manuální ovládání zrcátek, elektrická okna vpředu, přípravu pro rádio, výškově a podélně stavitelný volant, přední sedadla s nastavitelným sklopnem opěradla, zadní dvoukřídlé dveře s úhlem otevření 180 stupňů, boční posuvné dveře na pravé straně, kotevní oka v podlaze, nelakované nárazníky, kliky a zrcátka nebo 16palcová ocelová kola.
Ceník - Peugeot Expert
1.6 BlueHDi(95 k) 1.6 BlueHDi(115 k) 2.0 BlueHDi(122 k) 2.0 BlueHDi(150 k) 2.0 BlueHDi(177 k) L1 Access 500 000 Kč 525 000 Kč 555 000 Kč 570 000 Kč ---------- Active 540 000 Kč 565 000 Kč 595 000 Kč 610 000 Kč ---------- Combi 525 000 Kč 550 000 Kč ---------- 595 000 Kč ---------- L2 Access 525 000 Kč 550 000 Kč 580 000 Kč 595 000 Kč ---------- Active 565 000 Kč 590 000 Kč 620 000 Kč 635 000 Kč ---------- Combi 550 000 Kč 575 000 Kč ---------- 620 000 Kč ---------- L3 Access ---------- ---------- 605 000 Kč 640 000 Kč 702 000 Kč Active ---------- ---------- 645 000 Kč 680 000 Kč 742 000 Kč Combi 575 000 Kč 600 000 Kč ---------- 645 000 Kč ----------Stupeň Active přidává upozornění na přestávku po dvou hodinách jízdy, dálkové ovládání centrálního zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, manuální klimatizaci, audiosystém s MP3, Bluetooth a USB, výškově stavitelné sedadlo řidiče s loketní a bederní opěrkou, paket Moduwork a 16palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Expert Combi má oproti standardnímu Furgonu navíc boční a hlavové airbagy vpředu, Isofix pro vnější sedadla druhé a třetí řady, hlídání tlaku v pneumatikách, výškově stavitelné sedadlo řidiče, zadní výklopné prosklené dveře s vyhřívaným oknem a prosklené boční posuvné dveře vpravo.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?