Fiat Fiorino se sice u prodejců objevuje již od roku 2008, důchod ale v jeho případě rozhodně není na pořadu dne. Před několika týdny se nejmenší dodávka italského výrobce podrobila modernizaci, která míří také na náš trh. A svou cenou dostává velikosti i relativnímu stáří.
Užitkové automobily pocitově stárnou pomaleji, přece jenom vzhled u nich není tím prvním, čím by měly upoutat. Fiorino se ale i tak řadí do té designově přece jenom povedenější části segmentu, takže ani po osmi letech výrazně nezestárl. Nedávný facelift jen lehce upravil kontury přední masky a nárazníku, daleko více změn ale přinesl do interiéru. Tam naopak většině užitkových vozů ujíždí vlak, protože i dělníci chtějí mít k dispozici dotykovou obrazovku. A přesně tu přinesla modernizace Fiatu do interiéru, třebaže jenom za příplatek. Displej má pět palců, a vedle rádia může být také výstupem navigace. Příplatek 6900 korun, respektive 11 500 korun za verzi s navigací, navíc není vůbec vysoký. Vedle infotainmentu dostalo Fiorino i nový volant, budíky nebo hodnotnější materiály.
Modernizace se zatím netýká čistě osobní verze Qubo, zákazník tak může volit mezi klasickou dodávkou nebo poloosobní verzí Combi, oba typy karosérie mají na délku 3957 milimetrů a na šířku 1716 milimetrů. Užitkové provedení se chlubí nákladovým prostorem o objemu 2,5 m3 (modely s pohonem na CNG mají 2,1 m3), se sklopitelným sedadlem spolujezdce pak dojde ke zvýšení této hodnoty o 0,3 m3, nosnost vozu je 610 kilogramů (CNG má 500 kilogramů). Fiorino Combi nabízí prostor pěti cestujícím a 356 litrům zavazadlového prostoru. Pokud dojde ke sklopení sedadel, naroste využitelný prostor na 2500 litrů. Nosnost benzínových motorů je 545 kilogramů, naftové čtyřválce nabízejí 586 kilogramů. Alternativu tvořící verze poháněné CNG mají objem zavazadlového prostoru 270 až 2100 litrů, nosnost je 515 kilogramů.
Nabídka pohonných jednotek již byla nakousnutá, základem je zážehová čtrnáctistovka o výkonu 77 koní, naftové třináctistovky MultiJet disponují výkonem 80 nebo 95 koní a čtrnáctistovka na CNG má 70 koní. Všechny jednotky plní emisní normu Euro 6 a přední kola pohání přes pětistupňový manuál. Slabší turbodiesel ale může dostat volitelně pětistupňového robota, pro obě naftové jednotky je připraven balíček Ecopack za 2500 korun a systém start & stop za 5000 korun. Tyto prvky pomáhají snížit průměrnou spotřebu, v kombinaci s robotizovaným pětistupňovým manuálem dokonce až na hranici 3,8 l/100 km.
Technické údaje
1.4 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet 1.3 MultiJet 1.4 CNG Výkon: 77 k 80 k 80 k 95 k 70 k Toč. moment: 115 Nm 200 Nm 200 Nm 200 Nm 104 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 AMT 5 MT 5 MT Zrychlení: NA NA NA NA NA Max. rychlost: 157/155 km/h 162/161 km/h 162/161 km/h 167 km/h 149 km/h Spotřeba: 6,9 l/100 km 4,4/4,5 l/100 km 3,8/3,9 l/100 km 4,4/4,5 l/100 km 4,4/4,3 kg/100 kmPoznámka: Furgon/Combi, údaje pro model s robotizovanou převodovkou platí spolu s paketem Ecojet a systémem stop & start.
Užitkové provedení je dodáváno ve třech výbavách. Základní Base obsahuje airbag řidiče, ABS, ESP, přípravu pro rádio se dvěma reproduktory, pevnou dělící přepážku a 15palcová ocelová kola. Druhá linie SX přidává elektricky ovládaná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, výškově i podélně stavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, nastavitelné sedadlo spolujezdce, dělící přepážku s průhledem, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová ocelová kola s celoplošnými kryty. Provedení Adventure má kromě stylových plastů a vyšší světlé výšky navíc kontrolu trakce, elektrickou uzávěrku diferenciálu a celoroční pneumatiky.
Ceník - Fiat Fiorino/Fiorino Combi
Furgon Combi Base SX Adventure Base SX Adventure 1.4 (77 k) 189 900 Kč 210 210 Kč ---------- 220 220 Kč 238 420 Kč ---------- 1.3 MJet (80 k) 246 610 Kč 257 530 Kč 268 450 Kč 267 540 Kč 285 740 Kč 296 660 Kč 1.3 MJet AMT (80 k) 275 610 Kč 286 530 Kč 297 450 Kč 296 540 Kč 314 740 Kč 325 660 Kč 1.3 MJet (95 k) 253 890 Kč 264 810 Kč 275 730 Kč 274 820 Kč 293 020 Kč 303 940 Kč 1.4 CNG (70 k) 253 890 Kč 264 810 Kč ---------- 274 820 Kč 293 020 Kč ----------Poznámka: Akční ceny bez DPH
Fiorino Combi má jednotlivé stupně výbavy pojmenované stejně. Základní Base obsahuje airbag řidiče, ESP, Isofix pro druhou řadu sedadel, výškově a podélně stavitelný volant, přípravu pro rádio se dvěma reproduktory, posuvné boční dveře na straně spolujezdce, zadní dvoukřídlé prosklené dveře nebo 15palcová ocelová kola. Linie SX přidává airbag spolujezdce, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná zrcátka, elektrické ovládání předních oken, manuální klimatizaci, výškově stavitelné sedadlo řidiče s nastavitelnou bederní opěrkou, přední loketní opěrku, kryt zavazadlového prostoru, boční posuvné dveře na straně řidiče, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová ocelová kola s celoplošnými kryty. Model Adventure přidává vyšší světlou výšku, trakce, elektrickou uzávěrku diferenciálu a celoroční pneumatiky.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?