Kdo dnes nemá v nabídce SUV, jako by ani nebyl. Přesně tak nějak by mohla vypadat poučka z příručky, jak uspět na evropském trhu. Pochopil to i Seat, který po několika konceptech přišel letos na jaře s modelem Ateca. Ten konkuruje vozům jako Škoda Yeti, Kia Sportage nebo Volkswagen Tiguan a v příští týdnech konečně zamíří i do tuzemských showroomů.
Stalo se tradicí, že jména nových Seatů patří k určitému zeměpisnému údaji, jinak tomu tedy není ani u nového SUV. Ateca je totiž vesnice na západě Zaragozy. Vzhledem auto pro změnu hodně připomíná Leon, což je vedle zeměpisných označení další specialita nových Seatů. Přední části dominují mírně zalomená světla (na přání full-LED) s LED diodami denního svícení a nárazník s výrazným nasávacím otvorem. Z profilu asi nejvíce vynikne přímá linie nad klikami dveří a hranaté blatníky, vyplněné v základní výbavě šestnáctipalcovými ocelovými koly s okrasnými kryty. Dostupné ale budou samozřejmě i hliníkové ráfky s průměrem 16, 17, 18 nebo dokonce 19 palců.
Zadní LED světla svým tvarem a optikou mohou leckomu připomenout Škodu Superb, prolis mezi nimi je ale velmi zajímavým designován prvkem. To stejné se dá říct o zvýrazněném jméně modelu ve spodní části víka kufru. „Drsné“ vzezření přináší plastové lemování prahů, blatníků a nárazníků, vpředu i vzadu doplněné stříbrně lakovaným segmentem. Platforma MQB pod karosérií nového SUV se tentokrát natáhla na 4363 milimetrů. Šířka Seatu je 1841 milimetrů, výška potom 1601 milimetrů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Seat Ateca Kia Sportage Škoda Yeti VW Tiguan Délka: 4363 mm 4480 mm 4222 mm 4486 mm Šířka: 1841 mm 1855 mm 1793 mm 1839 mm Výška: 1601 mm 1635 mm 1691 mm 1632 mm Rozvor: 2638 mm 2670 mm 2578 mm 2681 mm Kufr: 510/1604 l 503/1492 l 405/1760 l 615/1655 lPokud jste již v nějakém Seatu seděli, asi Vás nepřekvapí rozvržení ovládacích prvků, stejně jako relativní strohost a natočení středové konzole mírně směrem k řidiči. Usídlit se na ní může až osmipalcový dotykový displej multimediálního systému, či dokonce navigace, s plnou konektivitou s chytrými telefony. V základu si ale bude Ateca muset vystačit s pětipalcovou obrazovkou, šesti reproduktory, MP3 přehrávačem nebo rozhraním Bluetooth. Když je řeč o multimédiích, je třeba zmínit také nabídku bezdrátové nabíječky.
Aby Seat dostál svému někdejšímu sloganu „Auto Emocion,“ kolem tlačítka Start začne po nastoupení do vozu pulzovat prstenec světla, čímž je řidiči dán signál, že je vůz připraven k vyjetí. Je to maličkost, ale zaujme. Podobně jako volič jízdních režimů nebo vyšší poloha sedadel oproti Leonu, což je argument, na nějž zájemci o SUV vždycky hodně slyší. Již tradičně velice pohodlná jsou sedadla s výrazným bočním vedením, potažená látkou, Alcantarou nebo kůží. Díky rozvoru náprav o hodnotě 2638 milimetrů je zajištěn dostatek místa pro kolena zadních cestujících. Kufr předokolky má objem 510 až 1604 litrů, v případě čtyřkolky se smrskne na 485 až 1579 litrů. Páté dveře navíc mohou být ovládány elektricky.
Základem motorové palety je skutečně litrový tříválec 1.0 TSI o výkonu 115 koní v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou. Větší 1.4 TSI má 150 koní, přičemž přední nebo všechna kola pohání šestistupňová manuální převodovka. Příplatková dvouspojka DSG je jen pro pohon předních kol. Naftová paleta startuje u 1.6 TDI o výkonu 115 koní v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Silnější dvoulitr TDI má 150 koní a stejně jako u 1.4 TSI pohon předních nebo všech kol s manuálem. Automat DSG je opět za příplatek jen pro předokolku. Vrcholem nabídky bude dvoulitr TDI o výkonu 190 koní s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Do budoucna se počítá s uvedením sportovní varianty Cupra, vyloučen není ani příchod nějaké ekologičtější varianty v kombinaci s elektromotorem.
Technické údaje
1.0 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 4x4 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 4x4 2.0 TDI 4x4 Výkon: 115 k 150 k 150 k 150 k 115 k 150 k 150 k 150 k 190 k Toč.mom.: 200 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 340 Nm 340 Nm 340 Nm 400 Nm Převod.: 6 MT 6 MT 7 DSG 6 MT 6 MT 6 MT 7 DSG 6 MT 7 DSG Zrychlení: 10,5 s 8,5 s 8,6 s 9,0 s 10,5 s 8,3 s 8,5 s 8,6 s 7,0 s Max.rychl.: 183 km/h 201 km/h 198 km/h 192 km/h 184 km/h 202 km/h 201 km/h 196 km/h 212 km/h Spotřeba: 5,2 l 5,4 l 5,5 l 6,2 l 4,3 l 4,4 l 4,5 l 4,9 l 5,0 lProzatímní nabídka čítá v Česku jen dva výbavové stupně. Třetí a základní Reference bude dostupný o něco později. V současnosti je tak základem linie Style, která obsahuje sedm airbagů, sledování únavy řidiče, tempomat, Isofix pro zadní krajní sedadla, zadní parkovací senzory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, multimediální systém s pětipalcovou dotykovou obrazovkou, MP3, Bluetooth a šesti reproduktory, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektronická parkovací brzda, mlhovky, zadní LED světla, LED diody pro denní svícení nebo 17palcová litá kola.
Ceník - Seat Ateca
Style Xcellence 1.0 TSI (115 k) 523 900 Kč ---------- 1.4 TSI (150 k) 565 900 Kč 611 900 Kč 1.4 TSI DSG (150 k) ---------- 652 900 Kč 1.4 TSI 4Drive (150 k) 612 900 Kč 658 900 Kč 1.6 TDI (115 k) 568 900 Kč ---------- 2.0 TDI (150 k) 618 900 Kč 664 900 Kč 2.0 TDI DSG (150 k) 659 900 Kč 705 900 Kč 2.0 TDI 4Drive (150 k) 665 900 Kč 711 900 Kč 2.0 TDI DSG 4Drive (190 k) ---------- 843 900 KčVyšší stupeň Xcellence přidává dešťový a světelný senzor, bezklíčkové odemykání a startování KESSY, vyhřívaná a sklopná zrcátka s uvítacím osvětlením, LED osvětlení interiéru, střešní ližiny, volič jízdních režimů (Normal, Sport, Eco, Individual, 4Drive), full-LED přední světla s diodami denního svícení nebo 18palcová litá kola. Výroba Seatu Ateca bude probíhat v Kvasinách, dvojčetem španělského SUV se stane pokračování Škody Yeti, jehož premiéra je naplánována na příští rok.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.
Kdybyste mi před deseti lety řekli, že jednou dám přednost značce Hyundai před německými modely, jako je Tiguan či Kodiaq, tak bych se jen tak lehce pousmál. Jenže ten den právě nastal a ačkoliv je to netradiční začátek recenze, tak rovnou „propálím“, jak se věci mají – vzal bych raději nové Santa Fe, než Kodiaq. Pojďte se podívat, proč tomu tak je a v čem se tento odvážný „kyborg“ liší od svých německých protějšků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.