Kdo dnes nemá v nabídce SUV, jako by ani nebyl. Přesně tak nějak by mohla vypadat poučka z příručky, jak uspět na evropském trhu. Pochopil to i Seat, který po několika konceptech přišel letos na jaře s modelem Ateca. Ten konkuruje vozům jako Škoda Yeti, Kia Sportage nebo Volkswagen Tiguan a v příští týdnech konečně zamíří i do tuzemských showroomů.
Stalo se tradicí, že jména nových Seatů patří k určitému zeměpisnému údaji, jinak tomu tedy není ani u nového SUV. Ateca je totiž vesnice na západě Zaragozy. Vzhledem auto pro změnu hodně připomíná Leon, což je vedle zeměpisných označení další specialita nových Seatů. Přední části dominují mírně zalomená světla (na přání full-LED) s LED diodami denního svícení a nárazník s výrazným nasávacím otvorem. Z profilu asi nejvíce vynikne přímá linie nad klikami dveří a hranaté blatníky, vyplněné v základní výbavě šestnáctipalcovými ocelovými koly s okrasnými kryty. Dostupné ale budou samozřejmě i hliníkové ráfky s průměrem 16, 17, 18 nebo dokonce 19 palců.
Zadní LED světla svým tvarem a optikou mohou leckomu připomenout Škodu Superb, prolis mezi nimi je ale velmi zajímavým designován prvkem. To stejné se dá říct o zvýrazněném jméně modelu ve spodní části víka kufru. „Drsné“ vzezření přináší plastové lemování prahů, blatníků a nárazníků, vpředu i vzadu doplněné stříbrně lakovaným segmentem. Platforma MQB pod karosérií nového SUV se tentokrát natáhla na 4363 milimetrů. Šířka Seatu je 1841 milimetrů, výška potom 1601 milimetrů.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Seat Ateca Kia Sportage Škoda Yeti VW Tiguan Délka: 4363 mm 4480 mm 4222 mm 4486 mm Šířka: 1841 mm 1855 mm 1793 mm 1839 mm Výška: 1601 mm 1635 mm 1691 mm 1632 mm Rozvor: 2638 mm 2670 mm 2578 mm 2681 mm Kufr: 510/1604 l 503/1492 l 405/1760 l 615/1655 lPokud jste již v nějakém Seatu seděli, asi Vás nepřekvapí rozvržení ovládacích prvků, stejně jako relativní strohost a natočení středové konzole mírně směrem k řidiči. Usídlit se na ní může až osmipalcový dotykový displej multimediálního systému, či dokonce navigace, s plnou konektivitou s chytrými telefony. V základu si ale bude Ateca muset vystačit s pětipalcovou obrazovkou, šesti reproduktory, MP3 přehrávačem nebo rozhraním Bluetooth. Když je řeč o multimédiích, je třeba zmínit také nabídku bezdrátové nabíječky.
Aby Seat dostál svému někdejšímu sloganu „Auto Emocion,“ kolem tlačítka Start začne po nastoupení do vozu pulzovat prstenec světla, čímž je řidiči dán signál, že je vůz připraven k vyjetí. Je to maličkost, ale zaujme. Podobně jako volič jízdních režimů nebo vyšší poloha sedadel oproti Leonu, což je argument, na nějž zájemci o SUV vždycky hodně slyší. Již tradičně velice pohodlná jsou sedadla s výrazným bočním vedením, potažená látkou, Alcantarou nebo kůží. Díky rozvoru náprav o hodnotě 2638 milimetrů je zajištěn dostatek místa pro kolena zadních cestujících. Kufr předokolky má objem 510 až 1604 litrů, v případě čtyřkolky se smrskne na 485 až 1579 litrů. Páté dveře navíc mohou být ovládány elektricky.
Základem motorové palety je skutečně litrový tříválec 1.0 TSI o výkonu 115 koní v kombinaci s manuální šestistupňovou převodovkou. Větší 1.4 TSI má 150 koní, přičemž přední nebo všechna kola pohání šestistupňová manuální převodovka. Příplatková dvouspojka DSG je jen pro pohon předních kol. Naftová paleta startuje u 1.6 TDI o výkonu 115 koní v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Silnější dvoulitr TDI má 150 koní a stejně jako u 1.4 TSI pohon předních nebo všech kol s manuálem. Automat DSG je opět za příplatek jen pro předokolku. Vrcholem nabídky bude dvoulitr TDI o výkonu 190 koní s pohonem všech kol a sedmistupňovou automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG. Do budoucna se počítá s uvedením sportovní varianty Cupra, vyloučen není ani příchod nějaké ekologičtější varianty v kombinaci s elektromotorem.
Technické údaje
1.0 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 1.4 TSI 4x4 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI 4x4 2.0 TDI 4x4 Výkon: 115 k 150 k 150 k 150 k 115 k 150 k 150 k 150 k 190 k Toč.mom.: 200 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 250 Nm 340 Nm 340 Nm 340 Nm 400 Nm Převod.: 6 MT 6 MT 7 DSG 6 MT 6 MT 6 MT 7 DSG 6 MT 7 DSG Zrychlení: 10,5 s 8,5 s 8,6 s 9,0 s 10,5 s 8,3 s 8,5 s 8,6 s 7,0 s Max.rychl.: 183 km/h 201 km/h 198 km/h 192 km/h 184 km/h 202 km/h 201 km/h 196 km/h 212 km/h Spotřeba: 5,2 l 5,4 l 5,5 l 6,2 l 4,3 l 4,4 l 4,5 l 4,9 l 5,0 lProzatímní nabídka čítá v Česku jen dva výbavové stupně. Třetí a základní Reference bude dostupný o něco později. V současnosti je tak základem linie Style, která obsahuje sedm airbagů, sledování únavy řidiče, tempomat, Isofix pro zadní krajní sedadla, zadní parkovací senzory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, multimediální systém s pětipalcovou dotykovou obrazovkou, MP3, Bluetooth a šesti reproduktory, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektronická parkovací brzda, mlhovky, zadní LED světla, LED diody pro denní svícení nebo 17palcová litá kola.
Ceník - Seat Ateca
Style Xcellence 1.0 TSI (115 k) 523 900 Kč ---------- 1.4 TSI (150 k) 565 900 Kč 611 900 Kč 1.4 TSI DSG (150 k) ---------- 652 900 Kč 1.4 TSI 4Drive (150 k) 612 900 Kč 658 900 Kč 1.6 TDI (115 k) 568 900 Kč ---------- 2.0 TDI (150 k) 618 900 Kč 664 900 Kč 2.0 TDI DSG (150 k) 659 900 Kč 705 900 Kč 2.0 TDI 4Drive (150 k) 665 900 Kč 711 900 Kč 2.0 TDI DSG 4Drive (190 k) ---------- 843 900 KčVyšší stupeň Xcellence přidává dešťový a světelný senzor, bezklíčkové odemykání a startování KESSY, vyhřívaná a sklopná zrcátka s uvítacím osvětlením, LED osvětlení interiéru, střešní ližiny, volič jízdních režimů (Normal, Sport, Eco, Individual, 4Drive), full-LED přední světla s diodami denního svícení nebo 18palcová litá kola. Výroba Seatu Ateca bude probíhat v Kvasinách, dvojčetem španělského SUV se stane pokračování Škody Yeti, jehož premiéra je naplánována na příští rok.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?