První Ford Edge byl exkluzivně vyhrazen severoamerickému trhu. S nástupem globální strategie modrého oválu se ale i velký crossover, stejně jako třeba Mondeo, Focus nebo Fiesta, postupně dostává do dalších koutů světa. Mezi nimi nechybí Evropa, kde bude druhé vydání Edge působit nejen jako největší, ale také jako nejdražší Ford.
Když uvidíte crossover poprvé, možná byste mu nehádali 4808 milimetrů na délku ani 2848 milimetrů mezi nápravami. Tak dobře umí krýt svou skutečnou velikost. Platformu si Edge vypůjčil od Mondea, Galaxy nebo S-Maxu, to stejné by se dalo říct také o jednotlivých designových prvcích. Ne snad, že by byl nováček jen nafouklým Mondeem, ale šestiúhelníková maska, příplatková adaptivní LED světla nebo optika zadních, standardně LED diodových reflektorů zkrátka zmíněné modely hodně připomíná. Nejmenší kola, jaká můžete dostat, mají 19 palců a pneumatiky o rozměru 235/55. Pokud si ale ze dvou designů nevyberete, můžete sáhnout po „dvacítkách“ s pneumatikami o rozměru 255/45. Tmavší provedení je exkluzivně určeno modelu Sport, jenž svou dynamickou povahu dává dále najevo decentním bodykitem, obdélníkovými koncovkami výfuku nebo černou maskou chladiče. Pro milovníky barev nabídne Ford celkem 13 odstínů karosérie.
Rozměrové porovnání s konkurencí
Ford Edge BMW X5 Kia Sorento VW Touareg Délka: 4808 mm 4886 mm 4780 mm 4801 mm Šířka: 1928 mm 1938 mm 1890 mm 1940 mm Výška: 1692 mm 1762 mm 1690 mm 1709 mm Rozvor: 2848 mm 2933 mm 2780 mm 2893 mm Kufr: 800/1847 l 650/1870 l 660/1732 l 697/1642 lAč mnozí stejně velcí konkurenti nabízí tři řady sedadel, Edge je věrný pětimístnému uspořádání se zadní lavicí dělenou v poměru 60/40. Když napěchujete zavazadelník až po strop, naložíte až 800 litrů. Po sklopení druhé řady k této hodnotě můžete připočíst dalších 1047 litrů prostoru, což je v této třídě nadprůměr. Co se týče samotného prostoru pro cestující, tak vzadu je pro nohy 1030 milimetrů, pro hlavu 1023 milimetrů (s panoramatickou střechou jen 962 milimetrů) a pro ramena 1536 milimetrů.
Americký původ crossoveru je nejvíce poznat v interiéru, jemuž místy vládnou méně kvalitní plasty. Jejich zpracování je ale na vysoké úrovni, což se ostatně dá říct také o multimediální výbavě. V základu totiž nechybí infotainment SYNC 2 s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, hlasovým ovládáním a audiosystémem s devíti reproduktory. Od prostřední výbavy Titanium jej doplňuje palubní počítač s 10,1palcovou obrazovkou, do infotainmentu je pak integrována trojdimenzionální navigace a příjem digitálního rádia. Pryč jsou naštěstí doby „přetalčítkované“ středové konzole, Edge se tak chlubí relativně uklizenými a nenápadnými tlačítky. Ač je standardem látkové čalounění, více zákazníků jistě sáhne po kůží, případně perforované kůži, v černé, béžové nebo hnědé barvě.
Pod kapotou najdou evropští zájemci výhradně dvojici naftových dvoulitrů TDCi. Verze s jedním přeplňováním má 180 koní při 3500 ot./min a 400 Nm mezi 2000 - 2500 ot./min, dvakrát přeplňovaný Edge disponuje výkonem 210 koní při 3600 ot./min a točivým momentem 450 Nm mezi 2000 - 2500 ot./min. V prvním případě je motor spojen výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, v tom druhém pro změnu se šestistupňovým dvouspojkovým automatem PowerShift. Společný je pro obě jednotky pohon všech kol, rozdělující hnací sílu mezi přední a zadní kola podle aktuální situace. Primárně jsou poháněna jen přední kola, zadní nápravu ale dokáže elektronika bleskurychle připojit. Toto řešení přispívá k lepší ovladatelnosti i nižší spotřebě paliva.
Technické údaje
2.0 TDCi 2.0 Bi-turbo TDCi Výkon: 180 k 210 k Toč. moment: 400 Nm 450 Nm Převodovka: 6 MT 6 DCT Zrychlení: 9,9 s 9,4 s Max. rychlost: 200 km/h 211 km/h Spotřeba: 5,8 l/100 km 5,8 l/100 kmVedle pozice globálního hráče si Ford v posledních letech zakládá také na pozici inovátora, proto nabídne Edge například adaptivní řízení, airbag v zadním bezpečnostním páse, přední panoramatickou kameru, již zmiňované adaptivní LED světlomety nebo bezdotykové ovládání pátých dveří. Z těch „běžně“ rozšířených prvků bude k dispozici třeba adaptivní tempomat, přednárazový systém s detekcí chodců nebo hlídání mrtvého úhlu.
České zastoupení modrého oválu nabídne Edge v celkem třech výbavových stupních. Základní Trend obsahuje sedm airbagů, varování při opuštění jízdního pruhu, automatické navrácení do jízdního pruhu, zmiňovaný přednárazový systém s detekcí chodců, tempomat, rozpoznávání dopravních značek s rychlostním omezením, asistent rozjezdu do kopce, dešťový a světelný senzor, ISOFIX pro druhou řadu, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky sklopná a vyhřívaná zpětná zrcátka, elektricky ovládaná okna, dvouzónovou automatickou klimatizaci, infotainment SYNC 2 s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, hlasovým ovládáním, audiosystémem s devíti reproduktory a couvací kamerou, manuálně nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, bezklíčkové startování, mlhovky s přisvěcováním do zatáček nebo 19palcová litá kola.
Ceník - Ford Edge
Trend Titanium Sport 2.0 TDCi AWD (180 k) 1 119 900 Kč 1 224 990 Kč ---------- 2.0 Bi-turbo TDCi AWD (210 k) ---------- 1 316 990 Kč 1 353 990 KčProstřední verze Titanium přidává parkovací senzory vpředu i vzadu, palubní počítač s 10,1palcovým displejem, trojdimenzionální navigaci, bezdotykové otevírání pátých dveří, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívaný volant, ambientní LED osvětlení interiéru nebo hliníkové střešní ližiny. O vrcholném provedení Sport s atraktivním bodykitem, černými 20palcovými koly a sportovním podvozkem již byla řeč. Kromě těchto prvků dále přináší audiosystém SONY a dvanácti reproduktory, akustická skla, adaptivní řízení nebo velurové koberečky.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.