Golf GTI oslavil v loňském roce čtyřicáté narozeniny a Volkswagen se mu jako dárek rozhodl dát limitovanou edici Clubsport, přinášející nejen designové, ale i technické změny. Vyšperkovaná ikona ostrých hatchbacků nyní přijíždí i k českým prodejcům, aby zamotala hlavy zájemcům třeba o Hondu Civic Type R.
Že nemáte tu čest s běžným Golfem GTI poznáte již na první pohled. Nejen, že sportovní podvozek sedí o 15 milimetrů blíže k vozovce, ale přední nárazník zdobí boční lamely a trojúhelníkové nasávače vzduchu, vzadu je pro změnu nový difuzor a výrazný střešní spoiler. Sada aerodynamických doplňků obsahuje také nástavce prahů, kola mají potom standardně osmnáct palců. Přední světla dostala bi-xenonové výbojky a LED diody denního svícení, vzadu jsou potom full-LED reflektory.
Uvnitř vládnou anatomická sedadla, čalouněná částečně Alcantarou. Hlavice řadící páky si zachovala tvar golfového míčku, prošívání jejího čalounění potom stejně jako v případě volantu, výplní dveří, sedadel a koberečků obstarává červená nit. S ní jsou sladěné červené bezpečnostní pásy a prahové lišty z ušlechtilé oceli, jež zdobí červený nápis GTI.
Tím nejdůležitějším prvkem GTI Clubsport nicméně zůstává dvoulitrové TSI pod kapotou o výkonu 265 koní. Tuto hodnotu jde kvůli funkci boost (aktivuje se sešlápnutím plynového pedálu až k podlaze) navýšit krátkodobě až na 290 koní. Zákazník může volit mezi šestistupňovou manuální nebo šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG. Pokud raději řadíte sami, připravte se na akceleraci z 0 na 100 km/h za 6 sekund a maximální rychlost 250 km/h, DSG je o 0,1 sekundy rychlejší, ale její maximální rychlost je „jen“ 249 km/h. Spotřeba je 6,7 l/100 km s manuálem, respektive 6,9 l/100 km s automatem.
Základní cena byla stanovena na 789 900 korun, za něž vedle výše popsaných prvků získáte tempomat, automatickou klimatizaci Climatronic, audiosystém Composition Media, multifunkční volant, palubní počítač nebo tónovaná skla.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?