Škoda Octavia se opět blýskla na ostře sledovaném poli ekonomiky provozu.
Standardní liftback s motorem 1,4 TSI/81 kW G-TEC, spalujícím vedle benzinu také stlačený zemní plyn, absolvoval cestu z Prahy do norského Trondheimu s průměrnou spotřebou 4,32 l Naturalu 95 a 2,85 kg CNG na 100 kilometrů. K cestě byla použita běžná Škoda Octavia ve výbavové verzi Style bez jakýchkoliv dodatečných úprav.
Trasa vedla z Prahy přes Rostock, Kodaň, Göteborg a Oslo do Trondheimu, kde se konalo letošní setkání příznivců mladoboleslavské značky tzv. Škoda Tour 2015. Na rozdíl od jednoúčelových ekomaratonů zaměřených na co nejnižší spotřebu šlo v tomto případě o jízdu v reálných podmínkách. Ve voze cestovala dvoučlenná posádka s adekvátním množstvím zavazadel. Naměřené hodnoty lze tedy považovat za realistické a v praxi dosažitelné například při cestách na dovolenou.
„Jeli jsme bez doprovodného vozidla a vezli plný kufr zavazadel. Na autě byla 17palcová kola s nejširšími možnými pneumatikami, což není zrovna ideální obutí pro dosahování nízkých spotřeb. Místy jsme museli docela chvátat, třeba když jsme stíhali trajekt,“ dodal k cestě šéfredaktor magazínu www.usporne.info Marek Tomíšek, který vůz řídil. Rekordní jízda odstartovala na čerpací stanici v Praze 6, kde byly obě nádrže naplněny. Na CNG dojela Octavia téměř do Rostocku, plyn došel po 531 km.
Dál se tedy pokračovalo na benzin. Posádka nocovala první den v Kodani, druhý den kousek před Oslem. Teprve po dalších 1169 km se Octavia v náročném stoupání u městečka Alvdal zastavila definitivně, což znamená, že na jedno natankování urazila přesně 1700 km. Tyto hodnoty byly zapsány do databanky Muzea rekordů a kuriozit Pelhřimov jako nejdelší vzdálenost ujetá se sériovým vozem Škoda Octavia. Opětovným naplněním obou nádrží se zjistilo, že vůz spotřeboval 15,152 kg plynu a 50,51 l benzinu.
Z toho vyplývají průměrné spotřeby 2,85 kg CNG na 100 km a 4,32 l benzinu na 100 km. Škoda Auto vidí ve stlačeném zemním plynu perspektivní alternativu ke klasickým pohonným hmotám, jako jsou benzin a nafta. Škoda Octavia je po modelu Citigo druhým modelem značky, který se standardně nabízí ve verzi na stlačený zemní plyn - CNG. Přeplňovaný motor 1,4 TSI je schopný spalovat jak benzin, tak plyn. Disponujenejvětším výkonem 81 kW (110 k) a maximálního točivého momentu 200 N.m dosahuje v rozmezí od 1500 do 3500 min-1 . Octavia s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 195 km/h.
Zásluhou výhodného umístění tlakových nádob na speciálním rámu pod podlahou zavazadelníku, jehož základní objem činí 460 litrů, není omezena velkorysá nabídka prostoru pro posádku a její zavazadla. I Octavia na zemní plyn tak poskytuje vysoký komfort cestování a dostatek místa. Tyto přednosti spolu s ekologickým a ekonomickým provozem oslovují stále více zákazníků. Od uvedení na český trh v červnu 2014 se prodalo již více než 1.600 vozů Škoda Octavia G-TEC.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.