Škoda Octavia se opět blýskla na ostře sledovaném poli ekonomiky provozu.
Standardní liftback s motorem 1,4 TSI/81 kW G-TEC, spalujícím vedle benzinu také stlačený zemní plyn, absolvoval cestu z Prahy do norského Trondheimu s průměrnou spotřebou 4,32 l Naturalu 95 a 2,85 kg CNG na 100 kilometrů. K cestě byla použita běžná Škoda Octavia ve výbavové verzi Style bez jakýchkoliv dodatečných úprav.
Trasa vedla z Prahy přes Rostock, Kodaň, Göteborg a Oslo do Trondheimu, kde se konalo letošní setkání příznivců mladoboleslavské značky tzv. Škoda Tour 2015. Na rozdíl od jednoúčelových ekomaratonů zaměřených na co nejnižší spotřebu šlo v tomto případě o jízdu v reálných podmínkách. Ve voze cestovala dvoučlenná posádka s adekvátním množstvím zavazadel. Naměřené hodnoty lze tedy považovat za realistické a v praxi dosažitelné například při cestách na dovolenou.
„Jeli jsme bez doprovodného vozidla a vezli plný kufr zavazadel. Na autě byla 17palcová kola s nejširšími možnými pneumatikami, což není zrovna ideální obutí pro dosahování nízkých spotřeb. Místy jsme museli docela chvátat, třeba když jsme stíhali trajekt,“ dodal k cestě šéfredaktor magazínu www.usporne.info Marek Tomíšek, který vůz řídil. Rekordní jízda odstartovala na čerpací stanici v Praze 6, kde byly obě nádrže naplněny. Na CNG dojela Octavia téměř do Rostocku, plyn došel po 531 km.
Dál se tedy pokračovalo na benzin. Posádka nocovala první den v Kodani, druhý den kousek před Oslem. Teprve po dalších 1169 km se Octavia v náročném stoupání u městečka Alvdal zastavila definitivně, což znamená, že na jedno natankování urazila přesně 1700 km. Tyto hodnoty byly zapsány do databanky Muzea rekordů a kuriozit Pelhřimov jako nejdelší vzdálenost ujetá se sériovým vozem Škoda Octavia. Opětovným naplněním obou nádrží se zjistilo, že vůz spotřeboval 15,152 kg plynu a 50,51 l benzinu.
Z toho vyplývají průměrné spotřeby 2,85 kg CNG na 100 km a 4,32 l benzinu na 100 km. Škoda Auto vidí ve stlačeném zemním plynu perspektivní alternativu ke klasickým pohonným hmotám, jako jsou benzin a nafta. Škoda Octavia je po modelu Citigo druhým modelem značky, který se standardně nabízí ve verzi na stlačený zemní plyn - CNG. Přeplňovaný motor 1,4 TSI je schopný spalovat jak benzin, tak plyn. Disponujenejvětším výkonem 81 kW (110 k) a maximálního točivého momentu 200 N.m dosahuje v rozmezí od 1500 do 3500 min-1 . Octavia s ním akceleruje z 0 na 100 km/h za 10,9 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 195 km/h.
Zásluhou výhodného umístění tlakových nádob na speciálním rámu pod podlahou zavazadelníku, jehož základní objem činí 460 litrů, není omezena velkorysá nabídka prostoru pro posádku a její zavazadla. I Octavia na zemní plyn tak poskytuje vysoký komfort cestování a dostatek místa. Tyto přednosti spolu s ekologickým a ekonomickým provozem oslovují stále více zákazníků. Od uvedení na český trh v červnu 2014 se prodalo již více než 1.600 vozů Škoda Octavia G-TEC.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.