Všestranně variabilní Sharan patří již přesně dvě desetiletí mezi nejdůležitější automobilové členy evropských rodin.
Pětimístný až sedmimístný Volkswagen kromě toho dělá zejména v Asii skvělou kariéru jako ušlechtilé MPV pro podnikatele. Nyní slaví debut dalekosáhle technicky zdokonalená verze MPV, jehož bylo v aktuální generaci prodáno více než 200 000 vozů a celkově více než 800 000 vozů.
Novinkou ve výbavě nového modelu Sharan jsou četné komfortní a asistenční systémy. Mnohé z těchto systémů slaví v segmentu modelu Sharan premiéru. Volkswagen – s modelem „VW Bus“ vynálezce kompaktního MPV – navíc kompletně aktualizoval nabídku informačních a zábavních systémů, které nabízejí nejvyšší míru konektivity, protože poprvé zahrnují také systémy „MirrorLink™“, Apple „CarPlay™“ a Google „Android Auto™“ (Apple „CarPlay“ a Google „Android Auto“ nebudou na českém trhu funkční, jelikož výrobci mobilních telefonů zatím nejsou tak daleko). Vývojáři se zaměřili také na nové motory, které v modelu Sharan spotřebují až o 14,3 procenta méně paliva a bez výjimky splňují emisní normu Euro 6.
Paleta motorů zahrnuje dvě zážehové jednotky TSI (ty na českém trhu nejsou v nabídce) a tři turbodiesely TDI. Ve všech případech se jedná o výkonné a zároveň úsporné čtyřválce se čtyřmi ventily na válec, přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Motory TSI poskytují nejvyšší výkon 110 kW/150 k a 162 kW/220 k (plus 20 k). Motor o výkonu 150 k ve spojení se sériově dodávanou mechanickou převodovkou spotřebuje průměrně pouhých 6,4 l/100 km. Jednotky TDI jsou nabízeny ve výkonových stupních 85 kW/115 k (tato varianta není v plánu pro český trh), 110 kW/150 k (plus 10 k) a 135 kW/184 k (plus 7 k). Verze TDI s výkonem 115 k a 150 k v kombinaci se šestistupňovou mechanickou převodovkou vystačí s pouhými 5,0 l/100 km. Všechny vznětové motory jsou doplněny katalyzátorem SCR. Všechny varianty modelu Sharan jsou navíc sériově vybaveny systémem Start-Stop s rekuperací kinetické energie.
S ohledem na rozměry vozidla je pozoruhodné, že všechny verze TDI bez výjimky dosahují třídy hospodárnosti A. Až na nejnižší výkonovou verzi turbodieselu mohou být všechny agregáty kombinovány s automatizovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která nově umožňuje také úsporný režim setrvačné jízdy (odpojení motoru od převodovky při uvolnění pedálu plynu). V případě vrcholného motoru o výkonu 220 k je DSG součástí sériové výbavy. Motor TDI s výkonem 150 k, je alternativně nabízen ve verzi 4MOTION s pohonem všech kol.
Nové asistenční systémy. Další zvýšení komfortu, resp. bezpečnosti nabízejí nové asistenční systémy pro model Sharan. K sériové výbavě patří multikolizní brzda. Na přání upozorňuje systém pro sledování situace před vozem Front Assist řidiče na velmi malý odstup od vpředu jedoucího vozidla a v případě potřeby vyvolá brzdný zásah. Funkce nouzového brzdění City, integrovaná do systému Front Assist, je aktivní při rychlosti jízdy do 30 km/h a v případě rizika kolize zahájí automaticky maximální brzdění, aby zabránila nehodě, resp. minimalizovala intenzitu nárazu. Poprvé je ve velkém MPV značky Volkswagen nabízen také adaptivní tempomat ACC. Elektrická parkovací brzda je s okamžitou platností rozšířena i ve verzích s mechanickou převodovkou o funkci Auto Hold, která zabraňuje pohybu stojícího vozidla a zpětnému pohybu při rozjezdu ve svahu. Na přání jsou k dispozici další novinky v podobě třetí generace parkovacího asistenta (asistované zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa), jakož i asistenta pro sledování slepého úhlu (Blind Spot upozorňuje při změně jízdního pruhu na vozidla ve slepém úhlu) s asistentem pro couvání z parkovacího místa (upozorňuje na vozidla přijíždějící ze stran).
Druhá generace modulárních informačních a zábavních systémů. Kompletně modernizovaná nabídka modulů informačních a zábavních systémů s dotykovým displejem zahrnuje sériově 6,5“ systémy „Composition Media“ a „Discover Media“ (včetně navigačního systému). MPV tak nabízí nejvyšší míru konektivity, protože může být nově vybaveno funkcemi Car-Net „App-Connect“ a „Guide & Inform“. Za označením „App-Connect“ se ukrývají rozhraní pro chytré telefony „MirrorLink™“, „Android Auto™“ (Google) a „CarPlay™“ (Apple), jejichž prostřednictvím jsou do informačního a zábavního systému nahrávány nejrůznější aplikace - Apple „CarPlay“ a Google „Android Auto“ zatím nejsou na českém trhu funkční.
Do nabídky internetových služeb Volkswagen „Guide & Inform“ patří mimo jiné nejaktuálnější dopravní zpravodajství s hlášením dopravních kolon, informace o volných parkovacích místech v okolních parkovacích domech a odkazy na cenově nejvýhodnější čerpací stanice. Informační a zábavní systém „Discover Media“ může být navíc propojen s novou aplikací „Media Control“, jejímž prostřednictvím mohou uživatelé využívat přes WLAN a tablet funkce, jako je navigace nebo přehrávač multimediálních souborů.
Optimalizovaný exteriér a interiér. Exteriér modelu Sharan dostal v detailech ostřejší rysy. Zadní světlomety, nyní s technikou LED, se vyznačují výrazným světelným designem. Kromě toho byla rozšířena nabídka kol, která zahrnuje mimo jiné nová 16“ kola z lehké slitiny typu „Jakarta“, a zákazníci mají na výběr dvě nové barvy karoserie (metalické laky „modrá Hudson Bay“ a „červená Crimson“). Zdokonalen byl rovněž interiér. Přístrojovou desku a výplně dveří zušlechťují tři nová ozdobná obložení v provedeních „platinově stříbrná (v sériově výbavě linie „Trendline“, která pro český trh není v plánu), „klavírní černá“ (sériová výbava linie „Highline“) a „lesklý dub“ (výbava na přání pro „Comfortline“ a „Highline“). Ergonomii optimalizují zdokonalené volanty a masážní funkce dodávaná na přání pro sedadla nastavitelná ve 12 směrech.
Modelová řada. Sharan je nabízen ve verzích s 5, 6 nebo 7 sedadly a vždy se dvěma posuvnými bočními dveřmi. Stejně jako kdysi první „VW Bus“ byl i Sharan koncipován v souladu s principem „podřízení tvaru funkci“, aby bylo možné realizovat dokonale využitelný a velmi velký vnitřní prostor. Díky jasnému a preciznímu designu a atraktivním proporcím se Sharan vyznačuje suverénním a nezaměnitelným vzhledem. MPV má vnější délku 4854 mm, výšku 1713 mm (bez podélných střešních nosičů) a šířku 1904 mm (s vnějšími zpětnými zrcátky 2081 mm). Výsledkem je dynamická souhra proporcí a působivý celkový dojem.
Sharan patří mezi nejúspěšnější MPV své třídy. Důvodem je jeho velká variabilita a mimořádně dobrá nabídka prostoru. Samostatná sedadla ve druhé a třetí řadě lze snadno složit do podlahy díky konceptu Easy Fold s jednoduchým sklopným mechanismem. Tím je zaručena maximální variabilita. Zadní sedadla ve druhé řadě jsou navíc podélně posuvná a mají sklon opěradla nastavitelný v rozsahu 20 stupňů. Fakta, jako jsou dvě integrované dětské sedačky, až devět airbagů, 33 odkládacích prostorů a pozoruhodný objem zavazadlového prostoru až 2430 litrů, hovoří rovněž samy za sebe. Sharan se kromě toho vyznačuje i ve své nejnovější podobě onou vysokou úrovní kvality, dokonalou ergonomií a intuitivní ovladatelností, díky nimž se stal nejúspěšnějším německým MPV své třídy.
Osm důležitých faktů o novém modelu Sharan:
1. Nové přeplňované motory jsou až o 14,3 procenta úspornější; nejhospodárnější model spotřebuje pouhých 5,0 l/100 km.
2. Všechny motory (115 k až 220 k) splňují emisní normu Euro 6.
3. Zcela nová nabídka informačních a zábavních systémů.
4. Dokonalé síťové propojení díky systémům „Android Auto™“ (Google), „CarPlay™“ (Apple), „MirrorLink™“ a „Volkswagen Car-Net“.
5. Ještě vyšší úroveň bezpečnosti zajišťuje systém sledování slepého úhlu (Blind Spot; na přání ve spojení se systémem Lane Assist), asistent pro couvání z parkovacího místa a multikolizní brzda.
6. Pro model Sharan jsou poprvé nabízeny také adaptivní tempomat ACC a Front Assist s funkcí nouzového brzdění City.
7. Nové zadní světlomety LED a 16“ kola z lehké slitiny.
8. K výrazně vyšší kvalitě interiéru přispívají ušlechtilejší ozdobné prvky a materiály a zdokonalené přístroje.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.