Působení týmu Peugeot Total na jejím prvním Dakaru připomíná jízdu na horské dráze.
To se potvrdilo i dnes, kdy se Stéphane Peterhansel dostal do TOP 10, zatímco Carlos Sainz musel závod opustit po nehodě, ze které naštěstí vyvázl on i jeho spolujezdec Lucas Cruz bez zranění. Ani Cyril Despres neměl lehký den, protože jeho vozu se utrhlo kolo a Cyril tak ztratil spoustu času.
Dakar je se svými 9 000 km proslulý jako nejobtížnější závod na světě a již ukázal, že tato reputace je zcela oprávněná. Pro dnešní 458 km dlouhou etapu byly charakteristické dlouhé úseky s povrchem fesh-fesh, jemným pískem, který vytváří lepkavý závoj prachu, znesnadňující čtení terénu.
Stéphane Peterhansel (č. 302) nicméně dosáhl úžasného výsledku, když se mu díky 5. nejrychlejšímu času v etapě, kde se nesetkal s žádným technickým problémem, podařilo posunout se v celkovém pořadí z 12. na 9. místo. „Byla to náročná etapa s mnoha úseky fesh-fesh,“ vyprávěl po příjezdu do cíle. „Trať byla taky hodně hrbolatá a myslím, že naše nastavení tlumičů je možná moc pružné. Byli jsme často až na doraz. Při přípravných testech jsme po takovém terénu nikdy nejezdili. Zkusil jsem snížit rychlost, abychom příliš neriskovali. Neudělali jsme žádnou chybu a naším cílem stále je dojet do cíle. To je naše absolutní priorita.“
Carlos Sainz (č. 304) musel jen 20 km od cíle závod vzdát, když v oblacích prachu za před ním jedoucí čtyřkolkou najel na kámen. Prach ho oslepil a auto se pětkrát převrátilo. Posádka vyvázla bez zranění, ale bez jakékoliv naděje na pokračování. Španělský jezdec, který Dakar vyhrál v roce 2010, se po třetím dni závodu vyšplhal až na 4. místo v celkovém pořadí. Prozatím je to nejlepší výsledek, jakého nový Peugeot 2008 DKR dosáhl.
„Jsem velmi zklamán, zvlášť poté, kolik práce v noci mechanici po našem příjezdu ve 3:30 na autě odvedli. Vzdát závod je vždycky strašné, ať jsou důvody jakékoliv,“ litoval Sainz. Cyril Despres (č. 322) se také setkal s problémy, naštěstí s méně závažnými následky, když se na 64. kilometru jeho vozu utrhlo kolo. Vzhledem k tomu, že tato etapa je jedna z mála, na kterých jedou motorky, auta a kamiony současně, mohl vyčkat na příjezd asistenčního kamionu Peugeot, jehož posádka problém vyřešila. Tato nepříjemnost ho však stála obrovské zpoždění a jeho umístění musí organizátoři ještě potvrdit.
Ředitel týmu Peugeot Total Bruno Famin k tomuto vyčerpávajícímu dni uvedl: Hlavní událostí dne je pochopitelně Carlosovo odstoupení po nehodě, z nichž naštěstí celá posádka vyvázla bez zranění. To se v závodech stává. Cyril se dopustil menší chyby a stále čekáme na jeho návrat do tábora, zatímco Stéphane zajel úžasný 5. nejlepší čas, což opět ukazuje, že je vůz konkurenceschopný. Nesetkali jsme se s žádným závažným technickým problémem a dál se učíme a získáváme zkušenosti. Právě to jsme od Dakaru očekávali a budeme se snažit pokračovat co možná nejdéle.“
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?