Volkswagen XL1*, nejúspornější vůz na světě s hybridním pohonem s možností vnějšího dobíjení, bude až do 25. srpna vystaven v londýnském Muzeu designu v rámci ankety „Designs of the year“.
Na výstavě „Designs of the year“ jsou zastoupeny nejaktuálnější inovace a originální kreace s cílem představit světu nejbrilantnější designérská díla ze světa architektury, digitální techniky, módy, nábytku, grafiky, spotřebního zboží a dopravy. Návštěvníci muzea jsou vyzváni k hlasování pro „Design of the year“.
Volkswagen XL1 zastupuje kategorii dopravního designu a pro výstavu jej nominoval Andrew Nahum, vedoucí kurátor londýnského Muzea vědy. Tvary karoserie a dvoumístného interiéru navrhl tým designérů pod vedením Klause Bischoffa, šéfdesignéra značky Volkswagen. V limitované sérii vyráběný model XL1 stanovuje nová měřítka z hlediska energetické účinnosti sériově vyráběných vozidel s homologací pro provoz na veřejných komunikacích.
Zadáním pro designéry modelu XL1 bylo navrhnout vozidlo, které spotřebuje pouhý jeden litr paliva na 100 kilometrů. Tato nízká hodnota spotřeby odpovídá extrémně nízkým emisím CO2 pouhých 21 g/km. Aby bylo možné dosáhnout stanovené spotřeby paliva, byl model XL1 aerodynamicky optimalizován. Proto zejména při pohledu seshora připomíná tvar vozu XL1 tělo delfína s optimální charakteristikou obtékání tělesa karoserie vzduchem. Uplatnění nalezly také nejmodernější inovace, jako jsou tzv. e-zrcátka, která nahradila tradiční vnější zpětná zrcátka. Obraz situace vedle vozidla a za ním zprostředkovávají displeje v interiéru napojené na malé kamery.
Díky součiniteli aerodynamického odporu vzduchu cx = 0,189 potřebuje XL1 k udržování rychlosti jízdy 100 km/h na rovném úseku při bezvětří výkon jen 6,2 kW/8,4 k. Karoserie je z velké části vyrobena z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, aby byla realizována nezbytná kombinace nízké hmotnosti a vysoké pevnosti.
Mimořádně inovativní XL1 vypadá jako vize budoucnosti. Jeho poháněcí ústrojí kombinuje vznětový dvouválec, který disponuje zdvihovým objemem 800 cm3 a nejvyšším výkonem 35 kW/48 k, a elektromotor, který nabízí nejvyšší výkon 20 kW/27 k. Přenos hnací síly zajišťuje sedmistupňová dvouspojková převodovka. XL1 má ve stylu supersportovních vozů extrémně nízkou výšku 1282 mm a křídlové dveře.
XL1 stanovuje nová měřítka také v oblasti lehké konstrukce. Nosná skořepinová konstrukce i veškeré vnější panely modelu XL1 jsou vyrobeny z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Díky dalším opatřením ze světa lehké konstrukce byla pohotovostní hmotnost vozidla snížena na pouhých 795 kg.
Výstava „Designs of the year“ ukazuje všechny ohromující světové novinky. Kromě vozu Volkswagen XL1 patří mezi exponáty mimo jiné plovoucí škola v nigerijské laguně, „přátelské“ sloupy pouličního osvětlení, mobilní telefon, který si může člověk sám sestavit, a oblíbená aplikace od Kate Moss. Výstavní kousky pocházejí z různých zdrojů, například od mezinárodních hvězd designérského nebe, jako jsou Zaha Hadid, David Chipperfield a Miuccia Prada, ale i z nově spuštěných podnikatelských aktivit financovaných prostřednictvím veřejných sbírek nebo ze studentských projektů.
Návštěvníci Muzea designu mohou hlasovat pro svůj oblíbený design mezi vystavenými exponáty. Novinkou v letošním roce je „sociální hlasování“, v němž každý den proti sobě nastupují dva nominované návrhy na internetových platformách výstavy před více než milionem fanoušků muzea na Twitteru a Facebooku
*XL1: Spotřeba paliva v l/100 km: 0,9 (kombinovaná); spotřeba elektrické energie v kWh/100 km: 7,2 (kombinovaná); emise CO2 v g/km: 21 (kombinované); třída hospodárnosti: A+
Poznámka: Další informace naleznete na internetových adresách www.volkswagen-media-services.com a www.designmuseum.org.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.