Další vzrušující výzva pro Peugeot: od roku 2015 se vrací na Dakar!

ar2, 27. března 2014, 06:45 Google+

Týmy Peugeot Sport, Red Bull a Total, které v loňském roce vytvořily fenomenální rekord v nejvýše položeném závodě na světě, kdy jejich vůz ujel 20 km na hoře Pikes Peak za o něco více než 8 minut, opět spojily své síly pro další vzrušující výzvu, kterou je 10 000 km nejdelšího a nejobtížnějšího vytrvalostního závodu na světě! Po 25leté přestávce se Peugeot v roce 2015 opět objeví na startu Rally Dakar, za volantem usedne Carlos Sainz a Cyril Despres.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Peugeot

Peugeot | foto: Peugeot

Sdílejte článek

Slavný rekord z loňského června mají ještě všichni v paměti. Stačilo 8:13,878, aby se v týmu Peugeot znovu probudily emoce, které s sebou přináší dosažení vítězství. Poté, co tým Peugeot Sport prokázal své know-how na strmé a náročné trati na Pikes Peak, se nemohl spokojit jen s jedním dílčím úspěchem. Nebylo pochyb o tom, že se pustí do dalších výzev.

Po loňském intenzivním dobrodružství, které týmy Peugeot Sport, Red Bull a Total prožily ve výšce 4301 metrů v Coloradských horách, se rozhodly pustit se do jiného prostředí – do míst, kde se odehrává nejobtížnější vytrvalostní rallye na světě: Dakar. Pro francouzský tým jde o připomenutí mimořádně úspěšného období v historii týmu, který na Dakaru zanechal v letech 1987 – 1990 nesmazatelnou stopu svými čtyřmi vítězstvími s legendárními vozy 205 T 16 Grand Raid a 405 T16 Grand Raid.

Africké duny mezitím vystřídala jihoamerická trať, která je ale pro účastníky i techniky stejně náročná. A právě zde, po 25 letech od své poslední účasti, přijme v lednu příštího roku tým Peugeot Total novou výzvu a s novou zbraní - vozem 2008 DKR. Ten se postaví na start závodu. Čeká ho dvoutýdenní maraton a 10 000 kilometrů, na které se soustředí veškeré síly týmy Peugeot Sport.

Tento program je koncipován jako víceletý a i když je Dakar pochopitelně hlavním cílem, bude se Peugeot účastnit i dalších závodů, aby se co nejlépe připravil. Hlavními hvězdy týmu budou Carlos Sainz a Cyril Despres. Carlos Sainz je vítězem Dakaru z roku 2010 a do týmu přináší bohaté zkušenosti a dovednosti při seřizování vozu. Pětinásobný vítěz v kategorii motocyklů Cyril Despres přechází s Peugeotem na kategorii automobilů. 

Oba jezdci se již nemohou dočkat, až se seznámí s novým vozem, který připravil stejný tým, jenž stál za vývojem vozu 208 T16 Pikes Peak. Více informací o tomto voze bude představeno na pekingském autosalonu 20. dubna 2014.

Peugeot na Dakaru: záliba v dobrodružství

Čtyři starty, čtyři vítězství. Zapojení Peugeotu do Dakaru by se dalo shrnout do tohoto stručného a přitom působivého oznámení. Opomenuly by se tak však občas nepravděpodobně znějící peripetie, jimiž musel tým Peugeot na 48 125 kilometrech, které v letech 1987 – 1990 urazil, projít. 

1. ledna 1987 bylo vše připraveno na první účast Peugeotu na trati Paříž – Alžír – Dakar. Za volant vozu 205 Turbo 16 s příhodně přiděleným číslem 205 usedl Ari Vatanen. Vše vypadalo jako ideální scénář pro propagaci symbolického modelu značky. Při prologu v Cergyy-Pontoise u Paříže měl však vůz 205 závažnou nehodu a slavný pilot týmu Peugeot se propadl na 274. místo! Ještě před vstupem na africký kontinent ukázal Dakar týmu, který byl přitom na rizika spojená s rallye sportem navyklý, svou tvář. Stejnou zkušenost získal o několik dnů později Vatanenův týmový kolega Shekhar Mehta, který byl v té chvíli ve vedení, ale jeho vůz 205 T16 postihly nevysvětlitelné problémy s motorem. Ari Vatanen od něj naštěstí díky fantastickému výkonu převzal štafetu a Peugeot díky němu získal po 13 000 kilometrech závodu své první vítězství.

Ročník 1988 jen potvrdil nepředvídatelnost tohoto slavného závodu. Peugeot tehdy vkládal naděje do dvou vozů 405 T16, ale plány ředitele týmu Jeana Todta zkřížily neuvěřitelné události. Po 13 etapách se Ari Vatanen dostal v Bamaku na vedoucí místo, ale jeho vůz 405 T16 byl v noci ukraden. Auto se později našlo, ale bylo už příliš pozdě. Finský závodník byl diskvalifikován a vítězství nakonec patřilo opět vozu 205 T 16, za jehož volantem seděl Juha Kankkunen, který byl původně přijatý jako řidič zajišťující asistenci pro Vatanena.

Vůz 405 T16 Grand Raid se nicméně dočkal úspěchu, i když později. Již od startu ročníku 1989 se oba piloti Ari Vatanen a Jacky Ickx pustili do nelítostného souboje. Ředitel týmu, který nechtěl riskovat, že Peugeot nezvítězí, se nakonec v Gao rozhodl, že boj mezi oběma závodníky musí rozsoudit hod mincí. Los rozhodl pro Ari Vatanena, který nakonec závod vyhrál i přesto, že se v jeho průběhu dvakrát převrátil na střechu.

V roce 1990 se finskému jezdci podařilo vybudovat si dvouhodinový náskok, který se mu hodil při bouřlivé etapě mezi Niamey a Gao. Během této etapy, která kladla velké nároky na navigaci, byl jeho spolujezdec indisponovaný, polámal se mu kompas a Ari narazil do stromu, který udělal do karoserie vozu 405 velkou díru. Finský jezdec však neztratil hlavu a Peugeot díky němu získal i čtvrté vítězství v řadě.

4 otázky pro Maxima Picata, generálního ředitele značky Peugeot

„Našim cílem je vítězství na Dakaru už v roce 2015“

•  Co vyprovokovalo Peugeot k návratu na Dakar?

Maxime Picat: „Samozřejmě je to spojené s naším loňským vítězstvím na Pikes Peaku. Byl to pro nás obrovský zážitek. Byla to možnost ukázat světu, jak je tým Peugeot Sport ve spojení se společnostmi Total a Red Bull silný. Toto vítězství nám dalo křídla a vyprovokovalo nás, abychom se společně pustili do dalšího dobrodružství v motoristickém sportu, kterému jsme se rozhodli více věnovat. Proto se vracíme na Dakar.“ 

• Je program Peugeotu na Dakaru stejně ambiciózní jako v loňském roce na Pikes Peaku?

Maxime Picat: „Úspěchu v závodě Pikes Peak jsme dosáhli díky tomu, že se nám podařilo dát dohromady výjimečného jezdce, skvělý technický tým a auto té nejvyšší kvality. Na Dakar se vracíme s velkými ambicemi a chceme opět sestavit tým s veškerými potřebnými dovednostmi a schopnostmi. Naším záměrem je mít vše na místě pro příští Dakar, i když se naše strategie týká delšího období, než jako tomu bylo na Pikes Peak. Dakaru se hodláme účastnit více let. Víme, že je to nesmírně obtížný závod, ale naším cílem je vyhrát hned první rok, v roce 2015.“

• Má Dakar pro společnost Automobiles Peugeot zvláštní význam?

Maxime Picat: „Jsme z návratu na Dakar nadšeni, protože tento závod je známý po celém světě, nejen v Evropě, ale i na tak významných trzích, jako je Jižní Amerika nebo Čína. Koná se v Jižní Americe, konkrétně v Argentině, kde máme silnou pozici a dlouhou historii.“

• Proč jste se rozhodli pro vůz 2008?

Maxime Picat: „Voz 2008 je na všech kontinentech dobře známý. Jde o náš nejnovější crossover, který byl úspěšně uveden do prodeje v Evropě a v roce 2015 bude uveden na čínský a latinskoamerický trh. 2008 DKR byl proto jasná volba.“

3 otázky pro Bruno Famina, ředitele týmu Peugeot Sport

„Jsme velmi hrdí, že jsou Carlos a Cyril součástí našeho týmu“

• Peugeot Sport se do historie Dakaru zapsal zlatým písmem. Pomohou vám tyto dřívější úspěchy při této nové účasti?

Bruno Famin: „Za 25 let se toho na Dakaru hodně změnilo. Způsob přípravy auta je však pořád stejný. Z konce 80. let máme stále ještě řadu dat, které budeme moci použít. Především jsme ale nashromáždili obrovské zkušenosti v přípravě soutěžních rallye vozů. I když se klasická rallye a rally-raid liší, přístup a know.how jsou stejné. A know-how je něco, co opravdu máme!“

• Podle jakých kritérií jste piloty vybírali?

Bruno Famin: „Především jsme nesmírně hrdí, že se můžeme spoléhat na tak talentované jezdce, jakými jsou Carlos a Cyril. Navzájem se perfektně doplňují. Carlos má za sebou neuvěřitelné výsledky a ví se, že má skvělé zkušenosti při seřizování vozů. Ve všech týmech, v nichž působil, stál u přípravy vítězných vozů. Jeho zkušenost bude pro tým velkým přínosem. Výjimečné je i jeho nadšení a touha vítězit. Cyril dosáhl stejně skvělých výsledků v kategorii motocyklů a velmi se těší, že se seznámí se světem automobilů. Soudě podle toho, jaká je mezi oběma okamžitě souhra, jsem si jist, že to nebude trvat dlouho a Cyril bude schopen vítězit.“

• Jak na tento návrat reagoval personál týmu Peugeot Sport?

Bruno Famin: „Reakce členů týmu Peugeot Sport byla velmi dobrá. Už oznámení střednědobého programu je po posledních obtížných letech vynikající zpráva. Dakar je navíc nedílnou součástí historie společnosti Peugeot a všichni jsou velice hrdí na to, že jsme se znovu do takového programu zapojili. V týmu je ostatně ještě několik členů, kteří se závodů dříve účastnili. Jeden z nich už dokonce na tomto projektu pracuje.“ 

3 otázky pro Carlose Sainze

„Takové výzvě nemohu odolat !“

• Co Vás přimělo k tomu, abyste spolupracoval s Peugeotem ?

Carlos Sainz: „Je to značka, se kterou jsem často soupeřil. Mohl jsem tedy za ty roky konstatovat, že v Peugeotu jsou týmy skutečně nadšené pro závody. Když se rozhodnou v motoristickém sportu něčeho dosáhnout, tak to dělají skutečně na 100%.  Ztotožňuji se s touto filosofií. Já jsem propadl Dakaru a je zřejmé, že pokud se Peugeot na Dakar vrací a nabízí mi příležitost být součástí tohoto dobrodružství, nemohu takové výzvě odolat.“

• Peugeot nejel Dakar už 25 let, myslíte si, že to pro něj bude handicap?

Carlos Sainz: „To si nemyslím, protože Peugeot vždy vytvářel závodní auta té nejvyšší úrovně, ať už šlo o rallye nebo okruhy. A stále vytváří, jak to dokazuje rallyový speciál Peugeot 208 T16 R5. A mám-li mluvit za sebe, i já jsem vyhrál Dakar. Dodám tedy svoje zkušenosti, které jsem získal ať už se čtyřkolkami, nebo s dvoukolkami. Jsme dobře připraveni tu vhozenou rukavici zvednout.”

• Myslíte si, že se Váš tým rychle stane konkurenceschopný?

Carlos Sainz: „V motoristickém sportu nemáte nikdy nic jisté. V současné době je úroveň konkurence na Dakaru velmi vysoká a vyhrát, to je velice náročný úkol. Já si ale věřím a tým je velice silně motivovaný. Pokusíme se zvítězit a budeme na tom tvrdě pracovat. Do naší první účasti nezbývá moc času, ale věříme si.“

Carlos Sainz 

Narozen 12. dubna 1962 v Madridu (Španělsko), v Madridu také v současnosti žije.

Jedno vítězství na Dakaru (2010);

Sedm účastí na Dakaru: 1 vítězství, 1 x 3. místo (2011), 1 x 9. místo (2007), 1 x 11. místo (2006), 3 x nedokončil (2009, 2013, 2014); 

Vítěz Mistrovství světa v rally-raid 2007;

Dvojnásobný mistr světa v rallye (1990, 1992), 4 x vice-mistr světa;

26 vítězství v mistrovstvích světa v rallye.

3 otázky pro Cyrila Desprese

„Začíná pro mě nový život“

• Máte za sebou „motorkářskou” kariéru korunovanou úspěchy, zejména se jedná o pět vítězství na Dakaru. Proč jste se rozhodl přesedlat na čtyři kola?

Cyril Despres : „Je to celkem přirozené. Když jedete Dakar na motorce, ocitnete se sám desítky hodin za řídítky, mate tedy spoustu času přemýšlet. Na posledním Dakaru jsem přemýšlel hodně o změně.  Pak mi náhodou Peugeot a Red Bull nabídly tuto neuvěřitelnou příležitost. Jsem na to moc hrdý. Neváhal jsem. Je to sen, který se zhmotňuje a začíná tím pro mě nový život.“

• Jak se postavíte této výzvě?

Cyril Despres : „Je mi jasné, že jsem měl obrovské štěstí, že se mi takto otevřely dveře do světa automobilů, do tak výkonného a profesionálního týmu, jako je Peugeot. Nejsem si jistý, jestli existuje jiná značka, se kterou bych to toho skočil takto po hlavě. Mám ale ještě stále v hlavě vzpomínky na to, jak Peugeot vyhrál Dakar, když jsem byl dítě. Nemůžu se dočkat, až se do auta posadím!“

• I jiní účastníci Dakaru na motorkách později přesedlali na čtyři kola a vyhráli. Jaký je Váš cíl?

Cyril Despres : „Můj prvotní cíl je nejdříve se učit a také pomáhat. V týmu jako je Peugeot s týmovým kolegou jako je Carlos Sainz se hodně naučím. Je to to obrovská motivace. Mám opravdu velkou chuť dokonale poznat, jak fungují a jak se řídí tato auta, jak spolupracovat se spolujezdcem. Trávit tolik času společně s navigátorem pro mě bude velká zkušenost, protože 15 let jsem jezdil sám!“

Cyril Despres 

Narozen 24. ledna 1974 ve Fontainebleu (Francie), žije v Andoře.

- 5 vítězství na Dakaru v kat. motocyklů: 2005, 2007, 2010, 2012 a 2013

- 14 účastí na Dakaru na motocyklu: 5 vítězství, 3 x 2. místo (2006, 2009, 2011), 1 x  3. místo (2004), 2 x 4. místo (2003 a 2014), 1 x 13. místo (2001), 1 x 16. místo (2000) a jednou nedokončil (2002)

- Mistr světa v Cross-Country Rally 2003

- Mistr světa Team Enduro 2001


Vytisknout

Diskuze: Další vzrušující výzva pro Peugeot: od roku 2015 se vrací na Dakar!

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Děsivá nehoda Range Roveru aneb kam všude se dá spadnout - anotační foto

Děsivá nehoda Range Roveru aneb kam všude se dá spadnout

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud