ŠKODA na výstavě Techno Classica: 12 milníků historie

Škoda
Škoda, foto: Škoda Auto
ar2 26. března 2014 12:15
Sdílej:

Dvanáct milníků ze své historie představí ŠKODA AUTO na letošním ročníku výstavy Techno Classica v Essenu. Jedná se o motocykly a první automobil zakladatelů automobilky ŠKODA Václava Laurina a Václava Klementa, legendy značky ŠKODA z třicátých, čtyřicátých i padesátých let, ale třeba i model ŠKODA Forman z roku 1993. Všechny tyto vozy měly ve své době pro mladoboleslavskou značku mimořádný význam.

„ŠKODA patří mezi automobilky s nejdelší tradicí na světě,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA Muzea. „V téměř 119leté historii společnosti se objevila řada vozů, které rozhodujícím způsobem nasměrovaly další vývoj automobilky a značky. Na výstavě Techno Classica představíme hned dvanáct těchto milníků, mezi nimi i repliku prvního automobilu značky L&K, typu Voiturette A,“ dodává Velebný. Stánek značky ŠKODA se nachází v hale 7 výstaviště v Essenu, expozice vznikla ve spolupráci se společností ŠKODA AUTO Deutschland. 

Václav Laurin a Václav Klement položili základní kámen úspěšné historie značky ŠKODA výrobou jízdních kol a od roku 1899 také motocyklů. Z této éry představí ŠKODA AUTO na výstavě Techno Classica hned tři motocykly. V Essenu bude k vidění motocykleta Laurin & Klement TB z roku 1902, motocykleta L&K L 80 z roku 1903 a motocykleta L&K CCR z roku 1905. 

V prosinci 1905 představila mladá firma L&K svůj první automobil: Voiturette A (z francouzštiny: vozíček, malé auto). Na výstavě Techno Classica předvede ŠKODA AUTO pojízdnou věrnou repliku vozu v provedení z roku 1906. Voiturette A byla ve své době senzací, v neposlední řadě i kvůli kapalinou chlazenému motoru a nízké ceně pouhých 3.600 korun. Pod kapotou pracuje dvouválcový motor o objemu 1.100 cm3 a výkonu sedmi koňských sil. 

S vozem L&K Typ S z roku 1911 se v Essenu představuje jeden z vůbec nejúspěšnějších modelů značky Laurin & Klement. V letech 1911 až 1925 bylo v různých provedeních vyrobeno zhruba 2.000 vozů této modelové řady, u níž zákazníci oceňovali především vysokou provozní spolehlivost. Typ S byl poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 1.771 cm3 a výkonu 14 koňských sil. 

V červnu 1925 došlo ke sloučení společnosti L&K se Škodovými závody v Plzni, které byly již tehdy největším českým průmyslovým podnikem. Tuto dobu na výstavě Techno Classica reprezentuje model vyšší třídy L&K ŠKODA Typ 110, který nese loga obou značek, tedy Laurin & Klement i ŠKODA.  

S revolučně lehkou a cenově výhodnou koncepcí vozu přišla v roce 1934 ŠKODA Popular. V Essenu ji prezentuje atraktivní provedení ŠKODA 420 Popular Roadster z roku 1935. Modelem ŠKODA Popular se širokým vrstvám zákazníků splnil dávný sen o vlastnictví automobilu, Popular navíc založil i novou a úspěšnou řadu vozů ŠKODA s moderním páteřovým rámem (namísto do té doby používaného žebřinového rámu), motory s rozvodem OHV a vylepšenou technikou. V letech 1934 až 1945 bylo prodáno více než 5.000 vozů této modelové řady. 

 Milníkem značky ŠKODA z doby po druhé světové válce byla na jaře 1952 představená ŠKODA 1200. Tento vůz měl jako první model značky celokovovou karoserii namísto do té doby obvyklé smíšené konstrukce ze dřeva a plechu. Prostorný sedan se stupňovitou zádí byl navíc prvním modelem značky ŠKODA, testovaným v aerodynamickém tunelu. 

Vedle tohoto exempláře z muzejních sbírek bude v Essenu k vidění také neméně důležitá ŠKODA 440. S modelem ŠKODA 440 automobilka odpověděla na sílící volání obyvatel Československa po cenově výhodném, lidovém, ale přitom moderním automobilu. Číslovka 440 symbolizuje čtyři válce a výkon 40 koňských sil. Vůz byl známější pod lidovým označením „Spartak“. Tento model sjížděl z linky pět let, celkem bylo vyrobeno 75.417 vozů. 

Kulaté 50. výročí oslaví na výstavě Techno Classica ŠKODA 1000 MB. Tento model byl poprvé představen na jaře 1964, v Essenu je možno obdivovat vůz z roku 1966 ze sbírek ŠKODA Muzea. Jako první vůz značky ŠKODA s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií představoval typ 1000 MB začátek nové éry mladoboleslavské automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době jedním z nejlepších automobilů v litrové třídě a nastavil nová měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky. Model 1000 MB posílil pozici značky ŠKODA v evropském automobilovém průmyslu a na dlouhá léta ovlivnil modelovou strategii automobilky. Celkem bylo v období od dubna 1964 do srpna 1969 vyrobeno 443.156 vozů řady ŠKODA 1000 MB. Více než polovina z nich se exportovala, tento model se prodával až na Novém Zélandu a v Austrálii. 

Důležitým zástupcem pozdějších generací vozů značky ŠKODA s motorem vzadu byla v osmdesátých letech ŠKODA Rapid – dvoudveřové kupé, vycházející z modelové řady 105/120. V Essenu se představí zajímavé provedení Rapid 135, do kterého se montoval nový celohliníkový motor 1,3 l o výkonu 43 kW, později používaný i v modelu ŠKODA Favorit. 

Posledním z tuctu milníků značky ŠKODA, představených na výstavě v Essenu, je ŠKODA Forman z roku 1993. Jde o kombi modelové řady ŠKODA Favorit, která byla poprvé představena v roce 1987 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Favorit předznamenal vývoj moderní koncepce vozů s motorem vpředu, pohonem předních kol, variabilním interiérem a velkými pátými dveřmi. Z pásu sjel celkem zhruba milion těchto vozů (ve verzích hatchback, kombi a pickup). 

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.