Dvanáct milníků ze své historie představí ŠKODA AUTO na letošním ročníku výstavy Techno Classica v Essenu. Jedná se o motocykly a první automobil zakladatelů automobilky ŠKODA Václava Laurina a Václava Klementa, legendy značky ŠKODA z třicátých, čtyřicátých i padesátých let, ale třeba i model ŠKODA Forman z roku 1993. Všechny tyto vozy měly ve své době pro mladoboleslavskou značku mimořádný význam.
„ŠKODA patří mezi automobilky s nejdelší tradicí na světě,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA Muzea. „V téměř 119leté historii společnosti se objevila řada vozů, které rozhodujícím způsobem nasměrovaly další vývoj automobilky a značky. Na výstavě Techno Classica představíme hned dvanáct těchto milníků, mezi nimi i repliku prvního automobilu značky L&K, typu Voiturette A,“ dodává Velebný. Stánek značky ŠKODA se nachází v hale 7 výstaviště v Essenu, expozice vznikla ve spolupráci se společností ŠKODA AUTO Deutschland.
Václav Laurin a Václav Klement položili základní kámen úspěšné historie značky ŠKODA výrobou jízdních kol a od roku 1899 také motocyklů. Z této éry představí ŠKODA AUTO na výstavě Techno Classica hned tři motocykly. V Essenu bude k vidění motocykleta Laurin & Klement TB z roku 1902, motocykleta L&K L 80 z roku 1903 a motocykleta L&K CCR z roku 1905.
V prosinci 1905 představila mladá firma L&K svůj první automobil: Voiturette A (z francouzštiny: vozíček, malé auto). Na výstavě Techno Classica předvede ŠKODA AUTO pojízdnou věrnou repliku vozu v provedení z roku 1906. Voiturette A byla ve své době senzací, v neposlední řadě i kvůli kapalinou chlazenému motoru a nízké ceně pouhých 3.600 korun. Pod kapotou pracuje dvouválcový motor o objemu 1.100 cm3 a výkonu sedmi koňských sil.
S vozem L&K Typ S z roku 1911 se v Essenu představuje jeden z vůbec nejúspěšnějších modelů značky Laurin & Klement. V letech 1911 až 1925 bylo v různých provedeních vyrobeno zhruba 2.000 vozů této modelové řady, u níž zákazníci oceňovali především vysokou provozní spolehlivost. Typ S byl poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 1.771 cm3 a výkonu 14 koňských sil.
V červnu 1925 došlo ke sloučení společnosti L&K se Škodovými závody v Plzni, které byly již tehdy největším českým průmyslovým podnikem. Tuto dobu na výstavě Techno Classica reprezentuje model vyšší třídy L&K ŠKODA Typ 110, který nese loga obou značek, tedy Laurin & Klement i ŠKODA.
S revolučně lehkou a cenově výhodnou koncepcí vozu přišla v roce 1934 ŠKODA Popular. V Essenu ji prezentuje atraktivní provedení ŠKODA 420 Popular Roadster z roku 1935. Modelem ŠKODA Popular se širokým vrstvám zákazníků splnil dávný sen o vlastnictví automobilu, Popular navíc založil i novou a úspěšnou řadu vozů ŠKODA s moderním páteřovým rámem (namísto do té doby používaného žebřinového rámu), motory s rozvodem OHV a vylepšenou technikou. V letech 1934 až 1945 bylo prodáno více než 5.000 vozů této modelové řady.
Milníkem značky ŠKODA z doby po druhé světové válce byla na jaře 1952 představená ŠKODA 1200. Tento vůz měl jako první model značky celokovovou karoserii namísto do té doby obvyklé smíšené konstrukce ze dřeva a plechu. Prostorný sedan se stupňovitou zádí byl navíc prvním modelem značky ŠKODA, testovaným v aerodynamickém tunelu.
Vedle tohoto exempláře z muzejních sbírek bude v Essenu k vidění také neméně důležitá ŠKODA 440. S modelem ŠKODA 440 automobilka odpověděla na sílící volání obyvatel Československa po cenově výhodném, lidovém, ale přitom moderním automobilu. Číslovka 440 symbolizuje čtyři válce a výkon 40 koňských sil. Vůz byl známější pod lidovým označením „Spartak“. Tento model sjížděl z linky pět let, celkem bylo vyrobeno 75.417 vozů.
Kulaté 50. výročí oslaví na výstavě Techno Classica ŠKODA 1000 MB. Tento model byl poprvé představen na jaře 1964, v Essenu je možno obdivovat vůz z roku 1966 ze sbírek ŠKODA Muzea. Jako první vůz značky ŠKODA s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií představoval typ 1000 MB začátek nové éry mladoboleslavské automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době jedním z nejlepších automobilů v litrové třídě a nastavil nová měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky. Model 1000 MB posílil pozici značky ŠKODA v evropském automobilovém průmyslu a na dlouhá léta ovlivnil modelovou strategii automobilky. Celkem bylo v období od dubna 1964 do srpna 1969 vyrobeno 443.156 vozů řady ŠKODA 1000 MB. Více než polovina z nich se exportovala, tento model se prodával až na Novém Zélandu a v Austrálii.
Důležitým zástupcem pozdějších generací vozů značky ŠKODA s motorem vzadu byla v osmdesátých letech ŠKODA Rapid – dvoudveřové kupé, vycházející z modelové řady 105/120. V Essenu se představí zajímavé provedení Rapid 135, do kterého se montoval nový celohliníkový motor 1,3 l o výkonu 43 kW, později používaný i v modelu ŠKODA Favorit.
Posledním z tuctu milníků značky ŠKODA, představených na výstavě v Essenu, je ŠKODA Forman z roku 1993. Jde o kombi modelové řady ŠKODA Favorit, která byla poprvé představena v roce 1987 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Favorit předznamenal vývoj moderní koncepce vozů s motorem vpředu, pohonem předních kol, variabilním interiérem a velkými pátými dveřmi. Z pásu sjel celkem zhruba milion těchto vozů (ve verzích hatchback, kombi a pickup).
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.