ŠKODA na výstavě Techno Classica: 12 milníků historie

Škoda
Škoda, foto: Škoda Auto
ar2 26. března 2014 12:15
Sdílej:

Dvanáct milníků ze své historie představí ŠKODA AUTO na letošním ročníku výstavy Techno Classica v Essenu. Jedná se o motocykly a první automobil zakladatelů automobilky ŠKODA Václava Laurina a Václava Klementa, legendy značky ŠKODA z třicátých, čtyřicátých i padesátých let, ale třeba i model ŠKODA Forman z roku 1993. Všechny tyto vozy měly ve své době pro mladoboleslavskou značku mimořádný význam.

„ŠKODA patří mezi automobilky s nejdelší tradicí na světě,“ říká Michal Velebný, vedoucí restaurátorské dílny ŠKODA Muzea. „V téměř 119leté historii společnosti se objevila řada vozů, které rozhodujícím způsobem nasměrovaly další vývoj automobilky a značky. Na výstavě Techno Classica představíme hned dvanáct těchto milníků, mezi nimi i repliku prvního automobilu značky L&K, typu Voiturette A,“ dodává Velebný. Stánek značky ŠKODA se nachází v hale 7 výstaviště v Essenu, expozice vznikla ve spolupráci se společností ŠKODA AUTO Deutschland. 

Václav Laurin a Václav Klement položili základní kámen úspěšné historie značky ŠKODA výrobou jízdních kol a od roku 1899 také motocyklů. Z této éry představí ŠKODA AUTO na výstavě Techno Classica hned tři motocykly. V Essenu bude k vidění motocykleta Laurin & Klement TB z roku 1902, motocykleta L&K L 80 z roku 1903 a motocykleta L&K CCR z roku 1905. 

V prosinci 1905 představila mladá firma L&K svůj první automobil: Voiturette A (z francouzštiny: vozíček, malé auto). Na výstavě Techno Classica předvede ŠKODA AUTO pojízdnou věrnou repliku vozu v provedení z roku 1906. Voiturette A byla ve své době senzací, v neposlední řadě i kvůli kapalinou chlazenému motoru a nízké ceně pouhých 3.600 korun. Pod kapotou pracuje dvouválcový motor o objemu 1.100 cm3 a výkonu sedmi koňských sil. 

S vozem L&K Typ S z roku 1911 se v Essenu představuje jeden z vůbec nejúspěšnějších modelů značky Laurin & Klement. V letech 1911 až 1925 bylo v různých provedeních vyrobeno zhruba 2.000 vozů této modelové řady, u níž zákazníci oceňovali především vysokou provozní spolehlivost. Typ S byl poháněn řadovým čtyřválcem o objemu 1.771 cm3 a výkonu 14 koňských sil. 

V červnu 1925 došlo ke sloučení společnosti L&K se Škodovými závody v Plzni, které byly již tehdy největším českým průmyslovým podnikem. Tuto dobu na výstavě Techno Classica reprezentuje model vyšší třídy L&K ŠKODA Typ 110, který nese loga obou značek, tedy Laurin & Klement i ŠKODA.  

S revolučně lehkou a cenově výhodnou koncepcí vozu přišla v roce 1934 ŠKODA Popular. V Essenu ji prezentuje atraktivní provedení ŠKODA 420 Popular Roadster z roku 1935. Modelem ŠKODA Popular se širokým vrstvám zákazníků splnil dávný sen o vlastnictví automobilu, Popular navíc založil i novou a úspěšnou řadu vozů ŠKODA s moderním páteřovým rámem (namísto do té doby používaného žebřinového rámu), motory s rozvodem OHV a vylepšenou technikou. V letech 1934 až 1945 bylo prodáno více než 5.000 vozů této modelové řady. 

 Milníkem značky ŠKODA z doby po druhé světové válce byla na jaře 1952 představená ŠKODA 1200. Tento vůz měl jako první model značky celokovovou karoserii namísto do té doby obvyklé smíšené konstrukce ze dřeva a plechu. Prostorný sedan se stupňovitou zádí byl navíc prvním modelem značky ŠKODA, testovaným v aerodynamickém tunelu. 

Vedle tohoto exempláře z muzejních sbírek bude v Essenu k vidění také neméně důležitá ŠKODA 440. S modelem ŠKODA 440 automobilka odpověděla na sílící volání obyvatel Československa po cenově výhodném, lidovém, ale přitom moderním automobilu. Číslovka 440 symbolizuje čtyři válce a výkon 40 koňských sil. Vůz byl známější pod lidovým označením „Spartak“. Tento model sjížděl z linky pět let, celkem bylo vyrobeno 75.417 vozů. 

Kulaté 50. výročí oslaví na výstavě Techno Classica ŠKODA 1000 MB. Tento model byl poprvé představen na jaře 1964, v Essenu je možno obdivovat vůz z roku 1966 ze sbírek ŠKODA Muzea. Jako první vůz značky ŠKODA s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií představoval typ 1000 MB začátek nové éry mladoboleslavské automobilky. Prostorný čtyřdveřový vůz byl ve své době jedním z nejlepších automobilů v litrové třídě a nastavil nová měřítka v oblasti komfortu, výkonu a techniky. Model 1000 MB posílil pozici značky ŠKODA v evropském automobilovém průmyslu a na dlouhá léta ovlivnil modelovou strategii automobilky. Celkem bylo v období od dubna 1964 do srpna 1969 vyrobeno 443.156 vozů řady ŠKODA 1000 MB. Více než polovina z nich se exportovala, tento model se prodával až na Novém Zélandu a v Austrálii. 

Důležitým zástupcem pozdějších generací vozů značky ŠKODA s motorem vzadu byla v osmdesátých letech ŠKODA Rapid – dvoudveřové kupé, vycházející z modelové řady 105/120. V Essenu se představí zajímavé provedení Rapid 135, do kterého se montoval nový celohliníkový motor 1,3 l o výkonu 43 kW, později používaný i v modelu ŠKODA Favorit. 

Posledním z tuctu milníků značky ŠKODA, představených na výstavě v Essenu, je ŠKODA Forman z roku 1993. Jde o kombi modelové řady ŠKODA Favorit, která byla poprvé představena v roce 1987 na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Favorit předznamenal vývoj moderní koncepce vozů s motorem vpředu, pohonem předních kol, variabilním interiérem a velkými pátými dveřmi. Z pásu sjel celkem zhruba milion těchto vozů (ve verzích hatchback, kombi a pickup). 

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?

Ekonomika
Ilustrační fotografie

Porsche bude propouštět. Až 2.000 zaměstnancům hrozí ztráta zaměstnání

Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.

Testy aut
Cupra Terramar VZ e-HYBRID

CUPRA Terramar VZ e-HYBRID 200 kW – plug-in hybrid s duší chuligána – dává to smysl?

Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?