Na start „Rallye Monte-Carlo des Énergies Nouvelles“, která se koná od 20. do 23. března, nastoupí Škoda se čtyřmi vozy Citigo 1,0 G-TEC s pohonem na zemní plyn.
Akce je nejprestižnější soutěží vozů s alternativním pohonem. Klíčovým hodnotícím kritériem je efektivní využívání energie na více než tisícikilometrové trati. Vůz Škoda Citigo 1,0 G-TEC s výkonem 50 kW (68 k) bude řídit sedminásobný mistr Německa v rally Matthias Kahle v doprovodu svého dlouholetého navigátora Petera Göbela. Kahle a Göbel jsou považováni nejen za specialisty na jízdu v terénu ve vysokých rychlostech, dosáhli i řady úspěchů v jízdách pravidelnosti. Pro Matthiase Kahleho představuje závod, ve kterém jde o maximální efektivitu, přesto zcela novou výzvu: „Jet po předepsanou dobu předepsanou rychlostí přímořskými Alpami, šlapat na plyn a přitom ho co nejméně spotřebovat, to vyžaduje extrémní dávku citu a maximální soustředění.“
Zkušený soutěžní jezdec tím naráží na speciální pravidla Rally Monte Carlo pro vozy s alternativním pohonem. Zde totiž nejde jen o rychlost, ale spíše o „trojboj“ dovedností, které jsou v každodenním řidičském životě důležité. Zásadním hodnotícím kritériem je efektivní využití energie – spotřeby různých koncepcí pohonu a paliv se do společného hodnocení přepočítávají pomocí bodového systému. Hodnocení kromě toho ovlivňuje i několik jízd pravidelnosti, které se zčásti konají i na tratích rychlostních zkoušek klasické Rally Monte Carlo. Třetím hodnotícím bodem je obratnost vozů, testovaná v jachetním přístavu knížectví. Všechny zkoušky se jedou na neuzavřených tratích za běžného provozu.
Škoda Citigo G-TEC přináší řadu předností, které jsou při „alternativní Monte“ žádoucí: S kombinovanou spotřebou pouhých 2,9 kilogramů zemního plynu na 100 kilometrů spadá do energetické třídy A+. Díky nízkým kombinovaným emisím 79 g CO2 na 1 km je tento model na špici ekologického hodnocení vozů německého klubu Verkehrsclub Deutschland e.V. (VCD) pro období 2013/2014. Žádný jiný model z této výsledkové listiny není úspornější a ekologičtější.
Škoda Citigo G-TEC, uzpůsobena pro provoz na zemní plyn a benzin, navíc zaujme i agilními jízdními vlastnostmi: s motorem o výkonu 50 kW vůz zrychluje z 0 na 100 km/h za 16,3 s a dosahuje maximální rychlosti 164 km/h. S průměrem otáčení 9,8 metru a kompaktní celkovou délkou 3,56 metru je ideální do městského provozu i na klikaté silničky. Stabilizační systém a regulace prokluzu ASR jsou součástí sériové výbavy.
„Rallye Monte-Carlo des Énergies Nouvelles“ je považována za jednu z nejnáročnějších soutěží pro vozy s alternativními pohony. V různých kategoriích proti sobě nastupují elektromobily, hybridní vozy, vozy na vodíkový pohon i vozy se spalovacími motory. Startovní pole je členěno také dle používaného paliva, jako je zemní plyn, LPG, bionafta, solární elektřina, vodík a další. Soutěže se smí účastnit pouze vozy, které mají velmi nízké nebo nulové emise CO2.
Zcela v intencích klasické Rally Monte Carlo začíná i „alternativní Monte“ hvězdicovými jízdami. Do nich vyjely všechny čtyři vozy Škoda Citigo G-TEC z francouzského Clermont-Ferrand. Až do cíle etapy v Aix-en-Provence ujedou zhruba 550 kilometrů. Odtud týmy vyrazí na přibližně 365 kilometrů dlouhou cestu do Monaka. Tam je očekává 190 kilometrů dlouhý okruh kolem celého knížectví, převážně po tratích rychlostních zkoušek Rally Monte Carlo. Trať „Rallye Monte-Carlo des Énergies Nouvelles“ měří celkem 1.105 kilometrů. Vyhlášení vítězů proběhne 23. března 2014 v jachetním přístavu v Monaku.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).