Letos je jí teprve sladkých šestnáct, a již má za sebou několik faceliftů. První Škoda Octavia sjela z výrobní linky na začátku roku 1996 a dodnes si drží neotřesitelnou pozici nejoblíbenější „škodovky“ na českých silnicích. Pojďme se společně podívat, jakými změnami Octavia za celou tu dobu prošla.
Novinka na trhuPrvní studie nového typu vozu, odlišujícího se od tehdejších Favoritů a Felicií, začaly vznikat před celými dvaceti lety, roku 1992. Největším rozdílem oproti předchozím typům škodovek byl koncernový podvozek, použitý také u Audi A3 a Volkwagenu Golf IV. O pár let později, roku 1994, byl vyroben první prototyp Octavie, a ještě další dva roky trvalo, než byla započata sériová výroba této novinky s okřídleným šípem.
Další verze vozu na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 1998 byla představena Škoda Octavia Combi, nabízející ještě rozsáhlejší zavazadlový prostor, než už tak dost prostorná základní verze. Nedlouho poté následovala také verze Laurin&Klement s luxusním interiérem a Octavia Combi 4x4.
První faceliftV roce 2000 přišla první výraznější změna vzhledu Octavie, během faceliftu se „oktávka“ trochu zaoblila a také nepatrně zkrátila. Posledními představenými verzemi první generace byla dravější Octavia RS s motorem o výkonu 180 koní a RS Combi, spojující výkonný motor s obrovským zavazadlovým prostorem.
S příchodem druhé generace získaly vozy první generace označení Octavia Tour, pod kterým se prodávaly až do úplného ukončení výroby roku 2010.
Druhá generaceDruhá generace populární Octavie byla veřejnosti představena v roce 2004, a to rovnou hned v základní verzi, ve verzi Combi a Combi 4x4.V rychlém sledu potom následoval ostřejší model RS, a to jak pro liftback tak pro Combi. Ten se liší nejen o hodně silnějším motorem, ale také sportovně laděným zevnějškem.
Chybějící luxusní výbavu dostala druhá generace Octavií až prostřednictvím vozu s nejvyšší možnou výbavou, pojmenovaného tradičně Laurin&Klement. Ten byl roku 2006 představen na autosalonu v Paříži.
Nováčkem do modelové řady Octavia byl navíc v roce 2007 Scout. Na rozdíl od ostatních Octavií dostal do výbavy oplastované nárazníky, sedmnáctipalcová kola a pohon všech čtyř kol.
Druhý faceliftPotřeba zmodernizovat vzhled a výbavu celé modelové řady přišla stejně jako u první generace po pár letech výroby. Modely se v roce 2009 dočkaly pouze nepatrných změn masky a nárazníků, úpravy interiéru, přibylo také několik typů motorů. I současná Octavia druhé generace však stále připomíná starou dobrou první „oktávku“, která si získala srdce tisíců řidičů.
Jak potvrzuje odborník z Auto ESA, obliba Octavií stále neupadá, dodnes totiž patří k nejprodávanějším bazarovým vozům – v loňském roce tvořily téměř polovinu všech prodaných aut značky Škoda. Ani dnes se nezdá, že by se na výsluní mohl brzké době dostat jiný model mladoboleslavské automobilky, a Octavii tak určitě čeká minimálně plnoletost.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?