Letos je jí teprve sladkých šestnáct, a již má za sebou několik faceliftů. První Škoda Octavia sjela z výrobní linky na začátku roku 1996 a dodnes si drží neotřesitelnou pozici nejoblíbenější „škodovky“ na českých silnicích. Pojďme se společně podívat, jakými změnami Octavia za celou tu dobu prošla.
Novinka na trhuPrvní studie nového typu vozu, odlišujícího se od tehdejších Favoritů a Felicií, začaly vznikat před celými dvaceti lety, roku 1992. Největším rozdílem oproti předchozím typům škodovek byl koncernový podvozek, použitý také u Audi A3 a Volkwagenu Golf IV. O pár let později, roku 1994, byl vyroben první prototyp Octavie, a ještě další dva roky trvalo, než byla započata sériová výroba této novinky s okřídleným šípem.
Další verze vozu na sebe nenechaly dlouho čekat. V roce 1998 byla představena Škoda Octavia Combi, nabízející ještě rozsáhlejší zavazadlový prostor, než už tak dost prostorná základní verze. Nedlouho poté následovala také verze Laurin&Klement s luxusním interiérem a Octavia Combi 4x4.
První faceliftV roce 2000 přišla první výraznější změna vzhledu Octavie, během faceliftu se „oktávka“ trochu zaoblila a také nepatrně zkrátila. Posledními představenými verzemi první generace byla dravější Octavia RS s motorem o výkonu 180 koní a RS Combi, spojující výkonný motor s obrovským zavazadlovým prostorem.
S příchodem druhé generace získaly vozy první generace označení Octavia Tour, pod kterým se prodávaly až do úplného ukončení výroby roku 2010.
Druhá generaceDruhá generace populární Octavie byla veřejnosti představena v roce 2004, a to rovnou hned v základní verzi, ve verzi Combi a Combi 4x4.V rychlém sledu potom následoval ostřejší model RS, a to jak pro liftback tak pro Combi. Ten se liší nejen o hodně silnějším motorem, ale také sportovně laděným zevnějškem.
Chybějící luxusní výbavu dostala druhá generace Octavií až prostřednictvím vozu s nejvyšší možnou výbavou, pojmenovaného tradičně Laurin&Klement. Ten byl roku 2006 představen na autosalonu v Paříži.
Nováčkem do modelové řady Octavia byl navíc v roce 2007 Scout. Na rozdíl od ostatních Octavií dostal do výbavy oplastované nárazníky, sedmnáctipalcová kola a pohon všech čtyř kol.
Druhý faceliftPotřeba zmodernizovat vzhled a výbavu celé modelové řady přišla stejně jako u první generace po pár letech výroby. Modely se v roce 2009 dočkaly pouze nepatrných změn masky a nárazníků, úpravy interiéru, přibylo také několik typů motorů. I současná Octavia druhé generace však stále připomíná starou dobrou první „oktávku“, která si získala srdce tisíců řidičů.
Jak potvrzuje odborník z Auto ESA, obliba Octavií stále neupadá, dodnes totiž patří k nejprodávanějším bazarovým vozům – v loňském roce tvořily téměř polovinu všech prodaných aut značky Škoda. Ani dnes se nezdá, že by se na výsluní mohl brzké době dostat jiný model mladoboleslavské automobilky, a Octavii tak určitě čeká minimálně plnoletost.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.