Ford Focus nové generace je testován v těch nejextrémnějších podmínkách, jaké jsou na naší planetě k nalezení. Klouzal po zamrzlých arktických jezerech, bojoval s rozpálenými pouštěmi, plně obsazený a naložený šplhá do nejstrmějších alpských průsmyků...
Nadmořská výška má na automobily podobný vliv jako na lidi. Čím výše se ocitnete, tím méně obsahuje vzduch kyslíku, a dýchání se proto stává obtížnějším. Ford nicméně navrhuje své produkty tak, aby podávaly spolehlivý výkon všude, kam vedou silnice – proto testovací tým pravidelně vyráží do rakouských Alp na proslulou silnici na Grossglockner.
Tento nádherný, dechberoucí pruh asfaltu, jehož stavba byla dokončena v roce 1935, se vine po úbočích hor přímo do srdce Národního parku Vysoké Taury a nabízí přitom fantastický výhled na nejvyšší horu Rakouska, Grossglockner (3 798 m n. m.), a její ledovec Pasterze.
Silnice měří 48 kilometrů, má 36 fantastických zatáček a vede až do nadmořské výšky 2 504 metrů. Není divu, že se stala svého druhu poutním místem pro motocyklisty i vyznavače sportovní jízdy automobilem. Zároveň představuje dokonalou lokalitu pro horské zátěžové testy Fordu Focus nové generace.
Inženýr Bernd Herweling z vývojového střediska Ford zde tráví dva týdny, přičemž každý den najezdí 200 km nahoru a dolů po silnici na Grossglockner. „Testujeme zde Focus nové generace s celou řadou motorizací, jak zážehových, tak vznětových,“ vysvětluje.
„Hodnotíme použitelnost na strmých horských silnicích z pohledu zákazníka. Grossglockner je k tomu ideální, zdejší silnice má velmi dobrý povrch. Pro své testy využíváme prvního úseku, kde je stoupání nejstrmější. Prakticky celou cestu až do výšky 2 400 metrů nad mořem činí stoupání téměř konstantních 12 procent. Tady nahoře je vzduch mnohem řidší, takže motor se musí více snažit. A trasa je docela dlouhá, což nám umožňuje získat velké objemy dat.“
Dnes tým testuje silně zamaskovaný Focus se zcela novým přeplňovaným zážehovým motorem Ford EcoBoost 1,6 l. Zatímco Bernd řídí, jeho kolega Markus Polle na sedadle spolujezdce sleduje na notebooku klíčové provozní údaje. Několik plastových kanystrů vzadu tvoří zátěž, jejíž hmotnost odpovídá třem urostlým dospělým.
Po zaplacení 28 eur mýtného se závora zvedá a silnice začíná okamžitě stoupat v sérii ostrých zatáček. Bernd jede většinou na druhý nebo třetí rychlostní stupeň, ale do nejostřejších vlásenek musí občas podřadit i na „jedničku“. Předjíždí nejen autobusy, ale tu a tam i exotické sportovní vozy.
Na vrcholu zastaví a okamžitě natáhne okolo motorového prostoru plachtu, která má zachytit teplo. „Chceme, aby motor zůstal co nejteplejší,“ vysvětluje. „Cestou nahoru podrobně monitorujeme chladicí soustavu, teplotu chladiče i oleje a u vozů se samočinnou převodovkou také teplotu převodového oleje. Máme na palubě více než 100 elektronických kanálů, které zaznamenávají údaje o vozidle. Zatím je vše v pořádku. Mým úkolem je jet poměrně rychle, ale nikoliv na limitu. Mohli bychom jet daleko rychleji!“
Když Bernd a Marcus analyzují data z počítače, shromáždí se okolo kamuflovaného Focusu zástup lidí. Někteří fotografují, jiní se snaží nahlédnout dovnitř.
„To se stává často,“ přiznává později Bernd. „Jakmile vůz zastaví, lidé se snaží nahlédnout dovnitř. Nebo se otáčejí, když projedeme okolo. Jsou prostě zvědaví. Pokud chce někdo fotografovat, nemůžete tomu zabránit, maskování však pomáhá.“
Po pěti minutách je čas zamířit zpět. Cestou nahoru nejvíce trpí spojka a motor, ale při sjezdu jsou nejnamáhanější brzdy. Řada dopravních značek zde proto upozorňuje řidiče, aby zařadili nižší rychlostní stupeň a šetřili brzdy. Bernd ovšem brzdí do každé zatáčky velmi pozdě. Focus se ale naštěstí nenechá ani takto nešetrným zacházením zahnat do úzkých.
Cestou dolů potkáváme jiný maskovaný Focus, který za sebou táhne mohutný dvounápravový přívěs. Bernd vysvětluje, že řidič má za úkol držet celou cestu konstantní rychlost 30 km/h. Při tomto tempu se k chladiči dostává jen velmi slabý nápor studeného vzduchu, což vystavuje chladicí soustavu motoru těžké zkoušce.
„Testování s přívěsem je velmi důležité,“ podotýká Bernd. „Na úrovni moře může vůz s touto motorizací táhnout až 1 500 kg. Zde je však řidší atmosféra, proto je motor zatěžován mnohem více. Jdeme až na limit, abychom zjistili, jakou hmotnost vůz do kopce utáhne a jak spojka zvládne rozjezdy do kopce ve vysokých nadmořských výškách.
Podmínky jsou to skutečně extrémní, ale právě proto jsme tady. Pokud vůz splní cílové výkonnostní parametry v tomto prostředí, zvládne v podstatě cokoliv, co od něj zákazníci mohou kdy žádat!“
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.