V expozici značky Audi na Ženevském autosalonu se ve světové premiéře představuje sportovní kupé RS 5, které nabídne náročným řidičům strhující výkony v klasicky elegantním balení. Vynikající výkonová charakteristika vysokootáčkového motoru V8 4,2 litru vyladěného na nejvyšší výkon 331 kW (450 k) se pojí s mimořádnou hospodárností. Mohutná hnací síla je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a nově vyvinutého mezinápravového diferenciálu poháněcího ústrojí quattro.
Modely RS vyvíjené společností quattro GmbH tvoří dynamický vrchol modelové nabídky značky Audi. Nové kupé RS 5 navazuje na tradice započaté před více než 15 lety nekompromisním vozem RS 2 Avant, který přinesl do střední třídy novou koncepci suverénní dynamiky.
Vysokootáčkový atmosférický motor V8 se zdvihovým objemem 4163 cm3 je úzce příbuzný s agregátem V10 z vysokovýkonného sportovního vozu R8. Jako téměř všechny zážehové motory Audi spoléhá na přímé vstřikování benzinu FSI, což je technika, která dopomohla závodním vozům Audi R8 ke čtyřem triumfům v legendárním vytrvalostním závodě 24 h Le Mans. Motor 4.2 FSI s náročnou konstrukcí sacího a výfukového traktu připomíná svým vyladěním závodní motor. Nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) dosahuje při 8250 min-1 a maximum točivého momentu 430 N.m poskytuje v širokém pásmu otáček od 4000 do 6000 min-1.
Ručně vyráběný motor se spontánními reakcemi na pohyb pedálu plynu se s chutí vytáčí až do nejvyšších otáček za úchvatného zvukového doprovodu, který přispívá k fascinujícímu zážitku z jízdy. Kupé o hmotnosti 1725 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s a při rychlosti 250 km/h zabrání dalšímu rozletu elektronický omezovač. Na přání může být hranice zásahu omezovače posunuta na 280 km/h. Silný osmiválec si přitom v průměru řekne o 10,8 l benzinu na 100 km, což je mnohem méně než u hlavních konkurentů. Zásluhu na tomto vynikajícím výsledku má minimalizace tření v motoru a v celém poháněcím ústrojí, použití elektronicky řízeného olejového čerpadla a aplikace rekuperačního systému pro dobíjení akumulátoru během zpomalování.
Další účinnou zbraní ve snaze o zvyšování účinnosti je sedmistupňová převodovka S tronic, která byla pro RS 5 patřičně zesílena. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle, hladce a téměř nepozorovatelně. Kromě automatizovaného řazení je k dispozici manuální režim ovládaný nově tvarovanou pákou voliče nebo pádly na volantu. Maximální zrychlení s minimálním prokluzem kol zajistí program „Launch Control“.
Jak je u modelů RS zvykem, přenáší hnací sílu na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. Audi vyvinulo pro kupé RS 5 nový samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly, který se vyznačuje kompaktní a lehkou konstrukcí a vysokou účinností. Sady lamelových spojek umožňují rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu v širokém rozpětí. Sportovně zaměřené standardní rozdělení v poměru 40:60 % se může v případě potřeby změnit až na 70:30 % nebo 15:85 % ve prospěch přední, resp. zadní nápravy. Elektronicky řízený systém pracuje v zájmu ještě vyšší příčné dynamiky také s přibrzďováním odlehčených vnitřních kol v zatáčkách. Na přání se dodává sportovní diferenciál pro zadní nápravu.
Sportovní podvozek modelu RS 5 dostal upravené pružiny, tlumiče a stabilizátory a v porovnání s Audi A5 byla karoserie snížena o 20 mm. Devatenáctipalcová kola z lehkých slitin disponují pneumatikami 265/35, na přání jsou k dispozici 20“ kola s pneumatikami 275/30. Mohutné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají na přední nápravě průměr 365 mm, na přání je mohou nahradit keramické kotouče vyztužené uhlíkovými vlákny o průměru 380 mm. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a lze jej zcela vypnout. Se speciální tuhou charakteristikou pracuje rovněž řízení s posilovačem servotronic. Standardní systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje zvolit jeden ze tří programů comfort, auto a dynamic pro činnost řízení (na přání dynamické řízení), převodovky S tronic, sportovního diferenciálu, motoru a výfukové soustavy. V kombinaci s navigačním systémem si může řidič sestavit vlastní čtvrtý režim.
Klasický design kupé RS 5 získal decentními stylistickými úpravami ještě ostřejší charakter. Změny zahrnují zvýrazněnou masku chladiče Singleframe, světlomety xenon plus s denními světlomety LED a nový nárazník s většími vstupy pro přívod vzduchu do motorového prostoru a k brzdám. Na klasické Audi quattro, které mělo premiéru na autosalonu v Ženevě přesně před 30 lety, odkazují rozšířené blatníky s ostrými horizontálními horními hranami doplněné hranatými nástavci bočních prahů. Zádi s rozměrným difuzorem dominují dvě oválné koncovky výfuku integrované do nového nárazníku, zatímco spoiler v zadním víku vyjíždí automaticky z klidové polohy po překročení rychlosti 120 km/h a zpět se do ní vrací, jakmile rychlost klesne pod 80 km/h.
Atmosféra dynamické elegance vládne také v interiéru. Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla s výraznými bočními polštáři a integrovanými opěrkami hlavy čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Silný věnec sportovního volantu je obšitý perforovanou kůží. Přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu. Po zapnutí zapalování oběhnou červené ručičky celou stupnici a vrátí se zase zpátky do klidové polohy. Do palubního počítače jsou integrovány stopky pro měření času na kolo při jízdě na závodním okruhu a teploměr oleje.
Dodávky vozů Audi RS 5 zákazníkům budou zahájeny na začátku léta. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.