ŽENEVA: Nové Audi RS 5 – síla a elegance

Audi
Audi, foto: Archiv AutoRoad.cz
Marek Litzman 2. března 2010 22:22
Sdílej:

V expozici značky Audi na Ženevském autosalonu se ve světové premiéře představuje sportovní kupé RS 5, které nabídne náročným řidičům strhující výkony v klasicky elegantním balení. Vynikající výkonová charakteristika vysokootáčkového motoru V8 4,2 litru vyladěného na nejvyšší výkon 331 kW (450 k) se pojí s mimořádnou hospodárností. Mohutná hnací síla je přenášena na všechna čtyři kola prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a nově vyvinutého mezinápravového diferenciálu poháněcího ústrojí quattro.

Modely RS vyvíjené společností quattro GmbH tvoří dynamický vrchol modelové nabídky značky Audi. Nové kupé RS 5 navazuje na tradice započaté před více než 15 lety nekompromisním vozem RS 2 Avant, který přinesl do střední třídy novou koncepci suverénní dynamiky.

Vysokootáčkový atmosférický motor V8 se zdvihovým objemem 4163 cm3 je úzce příbuzný s agregátem V10 z vysokovýkonného sportovního vozu R8. Jako téměř všechny zážehové motory Audi spoléhá na přímé vstřikování benzinu FSI, což je technika, která dopomohla závodním vozům Audi R8 ke čtyřem triumfům v legendárním vytrvalostním závodě 24 h Le Mans. Motor 4.2 FSI s náročnou konstrukcí sacího a výfukového traktu připomíná svým vyladěním závodní motor. Nejvyššího výkonu 331 kW (450 k) dosahuje při 8250 min-1 a maximum točivého momentu 430 N.m poskytuje v širokém pásmu otáček od 4000 do 6000 min-1.

Ručně vyráběný motor se spontánními reakcemi na pohyb pedálu plynu se s chutí vytáčí až do nejvyšších otáček za úchvatného zvukového doprovodu, který přispívá k fascinujícímu zážitku z jízdy. Kupé o hmotnosti 1725 kg zrychlí z 0 na 100 km/h za 4,6 s a při rychlosti 250 km/h zabrání dalšímu rozletu elektronický omezovač. Na přání může být hranice zásahu omezovače posunuta na 280 km/h. Silný osmiválec si přitom v průměru řekne o 10,8 l benzinu na 100 km, což je mnohem méně než u hlavních konkurentů. Zásluhu na tomto vynikajícím výsledku má minimalizace tření v motoru a v celém poháněcím ústrojí, použití elektronicky řízeného olejového čerpadla a aplikace rekuperačního systému pro dobíjení akumulátoru během zpomalování.

Další účinnou zbraní ve snaze o zvyšování účinnosti je sedmistupňová převodovka S tronic, která byla pro RS 5 patřičně zesílena. Dvouspojková převodovka řadí extrémně rychle, hladce a téměř nepozorovatelně. Kromě automatizovaného řazení je k dispozici manuální režim ovládaný nově tvarovanou pákou voliče nebo pádly na volantu. Maximální zrychlení s minimálním prokluzem kol zajistí program „Launch Control“.

Jak je u modelů RS zvykem, přenáší hnací sílu na vozovku trvalý pohon všech kol quattro. Audi vyvinulo pro kupé RS 5 nový samosvorný mezinápravový diferenciál s talířovými koly, který se vyznačuje kompaktní a lehkou konstrukcí a vysokou účinností. Sady lamelových spojek umožňují rozdělovat točivý moment mezi přední a zadní nápravu v širokém rozpětí. Sportovně zaměřené standardní rozdělení v poměru 40:60 % se může v případě potřeby změnit až na 70:30 % nebo 15:85 % ve prospěch přední, resp. zadní nápravy. Elektronicky řízený systém pracuje v zájmu ještě vyšší příčné dynamiky také s přibrzďováním odlehčených vnitřních kol v zatáčkách. Na přání se dodává sportovní diferenciál pro zadní nápravu.

Sportovní podvozek modelu RS 5 dostal upravené pružiny, tlumiče a stabilizátory a v porovnání s Audi A5 byla karoserie snížena o 20 mm. Devatenáctipalcová kola z lehkých slitin disponují pneumatikami 265/35, na přání jsou k dispozici 20“ kola s pneumatikami 275/30. Mohutné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají na přední nápravě průměr 365 mm, na přání je mohou nahradit keramické kotouče vyztužené uhlíkovými vlákny o průměru 380 mm. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a lze jej zcela vypnout. Se speciální tuhou charakteristikou pracuje rovněž řízení s posilovačem servotronic. Standardní systém regulace jízdní dynamiky Audi drive select umožňuje zvolit jeden ze tří programů comfort, auto a dynamic pro činnost řízení (na přání dynamické řízení), převodovky S tronic, sportovního diferenciálu, motoru a výfukové soustavy. V kombinaci s navigačním systémem si může řidič sestavit vlastní čtvrtý režim.

Klasický design kupé RS 5 získal decentními stylistickými úpravami ještě ostřejší charakter. Změny zahrnují zvýrazněnou masku chladiče Singleframe, světlomety xenon plus s denními světlomety LED a nový nárazník s většími vstupy pro přívod vzduchu do motorového prostoru a k brzdám. Na klasické Audi quattro, které mělo premiéru na autosalonu v Ženevě přesně před 30 lety, odkazují rozšířené blatníky s ostrými horizontálními horními hranami doplněné hranatými nástavci bočních prahů. Zádi s rozměrným difuzorem dominují dvě oválné koncovky výfuku integrované do nového nárazníku, zatímco spoiler v zadním víku vyjíždí automaticky z klidové polohy po překročení rychlosti 120 km/h a zpět se do ní vrací, jakmile rychlost klesne pod 80 km/h.

Atmosféra dynamické elegance vládne také v interiéru. Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla s výraznými bočními polštáři a integrovanými opěrkami hlavy čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Silný věnec sportovního volantu je obšitý perforovanou kůží. Přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu. Po zapnutí zapalování oběhnou červené ručičky celou stupnici a vrátí se zase zpátky do klidové polohy. Do palubního počítače jsou integrovány stopky pro měření času na kolo při jízdě na závodním okruhu a teploměr oleje.

Dodávky vozů Audi RS 5 zákazníkům budou zahájeny na začátku léta. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena.

Témata:
Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?