Škoda Auto slaví 110 let výroby motorů v Mladé Boleslavi

Ringo, 18. listopadu 2009, 18:57 Google+

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto oslavila ve středu 110 let nepřetržité výroby motorů slavnostním otevřením nové výstavy ve Škoda Auto Muzeu. Před 110 lety se uskutečnila první oficiální jízda s prvním motocyklem Laurin&Klement.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
GR4

GR4 | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Pánové Václav Laurin a Václav Klement se roku 1898 nechali volně inspirovat motocyklettou bratří Wernerů z Paříže. Motor, na rozdíl od nich, umístili dovnitř rámu a veškeré ovládací prvky do prostoru řidítek. Na přelomu let 1898 - 99 zahájili výrobu. V roce 1898 se jednalo o první zkoušky, od roku 1899 začali Laurin a Klement motocykly nabízet zákazníkům.

„Na světě existuje velmi málo firem, které vyrábí osobní dopravní prostředky s vlastním motorem nepřetržitě 110 let. Navíc s hlavním sídlem stále ve stejném městě. Řada firem, které tehdy vznikaly, už dávno zanikla nebo změnila sortiment. Z jiných se staly jen montážní závody. V Mladé Boleslavi se ale výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce,“ komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.

Kromě obecně známých benzínových motorů pro osobní vozy se vyráběly i agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60. až 80. letech 20. století apod. Nelze opomenout licenční letecké motory L&K - Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. První letecké motory vlastní konstrukce byly vyrobeny již roku 1910.

Výroba motorů byla v nynější podobě zahájena 20. 12. 2001 v hale M6 – tzv. „nové motorárně“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 kusů. Jedná se o dvě výkonová provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP a od letošního roku také benzinový přeplňovaný motor 1.2 TSI 77 kW. Dále se zde dokončuje montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.

Škoda Auto se věnuje také výrobě převodovek a náprav. Převodovky se v Mladé Boleslavi vyrábějí od 1. 1. 2001 také v hale M6 s výrobní kapacitou až 2900 kusů denně. Výrobě převodovek se věnuje 800 zaměstnanců. Hlavním produktem automobilky je manuální pětistupňová převodovka MQ 200.

Motory a převodovky z Mladé Boleslavi lze nalézt kromě vozů Škoda i v dalších modelech koncernových značek Audi, Seat a VW.

 

Důležité momenty ve výrobě motorů Škoda Auto rok událost
1895 založení firmy Laurin a Klement
1899 představení prvního motocyklu (a motoru) L&K novinářům
1905 uvedení prvního motoru L&K v automobilu (Voiturette L&K Typ A)
1907 vyroben jeden z prvních osmiválců na světě
1925 v Mladé Boleslavi začíná výroba motorů a vozů s okřídleným šípem ve znaku
1964 zahájení výroby motoru Typ 990 (Škoda 1000 MB) v nových provozech – hala M2 („stará
motorárna“), jednalo se o tlakově litý blok z hliníkové slitiny; výroba vozů s motorem vzadu probíhala v letech 1964-1990
 
1987 motor Škoda v novodobé historii zpět pod přední kapotou, a sice ve voze Favorit
1991 spojení s koncernem Volkswagen 1997 – Škoda dodává první motor do konzernu VW (1.0l 37kW)
2001 zahájena výroba motorů 1.2l HTP a převodovek MQ200 v nové hale M6
2009 zahájena výroba motoru 1.2l TSI

Vytisknout

Diskuze: Škoda Auto slaví 110 let výroby motorů v Mladé Boleslavi

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

reklama

Doporučujeme

SLS AMG

Mercedes SLS AMG - crashtest a německá cena

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud