Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto oslavila ve středu 110 let nepřetržité výroby motorů slavnostním otevřením nové výstavy ve Škoda Auto Muzeu. Před 110 lety se uskutečnila první oficiální jízda s prvním motocyklem Laurin&Klement.
Pánové Václav Laurin a Václav Klement se roku 1898 nechali volně inspirovat motocyklettou bratří Wernerů z Paříže. Motor, na rozdíl od nich, umístili dovnitř rámu a veškeré ovládací prvky do prostoru řidítek. Na přelomu let 1898 - 99 zahájili výrobu. V roce 1898 se jednalo o první zkoušky, od roku 1899 začali Laurin a Klement motocykly nabízet zákazníkům.
„Na světě existuje velmi málo firem, které vyrábí osobní dopravní prostředky s vlastním motorem nepřetržitě 110 let. Navíc s hlavním sídlem stále ve stejném městě. Řada firem, které tehdy vznikaly, už dávno zanikla nebo změnila sortiment. Z jiných se staly jen montážní závody. V Mladé Boleslavi se ale výrobě a vývoji dopravních prostředků věnujeme již od roku 1895. Původně šlo o bicykly, ale roku 1899 přibyl i motocykl vlastní konstrukce,“ komentoval výročí Lukáš Nachtmann, vedoucí archivu Škoda Auto.
Kromě obecně známých benzínových motorů pro osobní vozy se vyráběly i agregáty pro jiná použití: navijáky pro letecké balony za první světové války, chladicí jednotky v 60. až 80. letech 20. století apod. Nelze opomenout licenční letecké motory L&K - Lorraine Dietrich a Škoda – Hispano Suiza. První letecké motory vlastní konstrukce byly vyrobeny již roku 1910.
Výroba motorů byla v nynější podobě zahájena 20. 12. 2001 v hale M6 – tzv. „nové motorárně“ mladoboleslavského závodu. Výroba motorů zaměstnává 600 lidí. Každý den sjede z linek až 2800 kusů. Jedná se o dvě výkonová provedení zážehového tříválcového motoru 1.2 HTP a od letošního roku také benzinový přeplňovaný motor 1.2 TSI 77 kW. Dále se zde dokončuje montáž motorů 1.4 MPI a vznětových motorů 1.4 TDI PD, 2.0 TDI PD, 2.0 TDI CR.
Škoda Auto se věnuje také výrobě převodovek a náprav. Převodovky se v Mladé Boleslavi vyrábějí od 1. 1. 2001 také v hale M6 s výrobní kapacitou až 2900 kusů denně. Výrobě převodovek se věnuje 800 zaměstnanců. Hlavním produktem automobilky je manuální pětistupňová převodovka MQ 200.
Motory a převodovky z Mladé Boleslavi lze nalézt kromě vozů Škoda i v dalších modelech koncernových značek Audi, Seat a VW.
Důležité momenty ve výrobě motorů Škoda Auto rok událost 1895 založení firmy Laurin a Klement 1899 představení prvního motocyklu (a motoru) L&K novinářům 1905 uvedení prvního motoru L&K v automobilu (Voiturette L&K Typ A) 1907 vyroben jeden z prvních osmiválců na světě 1925 v Mladé Boleslavi začíná výroba motorů a vozů s okřídleným šípem ve znaku 1964 zahájení výroby motoru Typ 990 (Škoda 1000 MB) v nových provozech – hala M2 („stará motorárna“), jednalo se o tlakově litý blok z hliníkové slitiny; výroba vozů s motorem vzadu probíhala v letech 1964-1990 1987 motor Škoda v novodobé historii zpět pod přední kapotou, a sice ve voze Favorit 1991 spojení s koncernem Volkswagen 1997 – Škoda dodává první motor do konzernu VW (1.0l 37kW) 2001 zahájena výroba motorů 1.2l HTP a převodovek MQ200 v nové hale M6 2009 zahájena výroba motoru 1.2l TSI
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).