Firma Bridgestone představila nové pneumatiky bez hřebů Blizzak DM-V1 pro vozy s pohonem 4x4 provozované v severských zimních podmínkách. Tato novinka nahrazuje úspěšné pláště DM-Z3 a v porovnání s nimi poskytuje řidičům silničních vozidel 4x4 dvojnásobnou výhodu v podobě větší přilnavosti na sněhu a ledu a bezpečnější ovladatelnosti na mokru.
Nová zimní pneumatika bez hřebů Blizzak DM-V1 byla navržena tak, aby poskytla řidičům vozidel vybavených nejnovější generací pohonu 4x4 větší bezpečnost při jízdě v nejrůznějších zimních podmínkách. Vývoj se zaměřil na zlepšení trakce a brzdného výkonu na sněhu a ledu v porovnání s dosavadními pneumatikami DM-Z3 a zároveň i na dosažení vynikajícího výkonu při brzdění a bezpečné ovladatelnosti na mokrých silnicích a rozbředlém sněhu. Bridgestone tyto náročné cíle splnil aplikací inovativní směsi Multicell, zdokonalené technologie lamel a nového dezénu, jehož tvar optimalizovaný počítačovými simulacemi zaručuje vynikající vlastnosti na sněhu a mokru.
Inovace pro optimální přilnavost
Nová směs Multicell Z využívá nejnovější generaci jedinečné technologie Multicell od firmy Bridgestone, která se osvědčila jako alternativa hřebů. Malé bubliny a trubice vytvářejí ve směsi Multicell Z prázdné prostory, jimiž se vstřebává tenký vodní film z povrchu ledu. Díky tomu zůstává zachován kontakt mezi pneumatikou a povrchem vozovky, zatímco nové speciální „záběrové“ mikročástice přispívají k tzv. hranovému efektu a zlepšují přilnavost na ledu. Během opotřebovávání pláště se na povrchu neustále objevují nové částice, takže pneumatika si udržuje stejnou úroveň přilnavosti po celou dobu životnosti.
Mezi další inovace ve složení směsi patří speciální polymer. Silika je v něm rovnoměrněji rozptýlena, a to pozitivně ovlivňuje výkon pneumatiky na mokru. Nový polymer kromě toho potlačuje vliv teploty na tvrdost pryže, čímž se zvyšuje efektivita pláště. Výsledkem je pneumatika s vyváženější charakteristikou přilnavosti v chladném počasí, na mokru a na suchu.
Blizzak DM-V1 využívá také pokrokovou technologii 3D zvlněných lamel ve tvaru písmene Z, která zvyšuje účinnost záběrových hran na zamrzlém povrchu a zpevňuje bloky. Díky vyšší pevnosti bloků se během jízdy mění velikost kontaktní plochy v mnohem menším rozsahu. To má za následek rovnoměrnější opotřebení pneumatiky. Z potlačené pohyblivosti bloků plyne také lepší ovladatelnost.
Vynikající výkon na mokru
Tvar dezénu pneumatiky DM-V1 vznikal za přispění dynamické simulační technologie firmy Bridgestone. Hlavní prioritou se stal výkon na čerstvém i rozbředlém sněhu. Podíl drážek se proto v porovnání s předchozí pneumatikou DM-Z3 zmenšil ve prospěch větší kontaktní plochy s vozovkou. Účinný odvod vody ze stopy přitom zajišťují čtyři rovné obvodové drážky.
Dvě centrální drážky protíná vzor „Multi Z“, který zlepšuje odvod vody a nabízí silný hranový efekt ve všech úhlech. Výhodou je vyšší úroveň výkonu na sněhu a mokru a lepší přilnavost ve všech směrech.
Interní porovnávací testy mezi novými pneumatikami Blizzak DM-V1 a dosavadními DM-Z3 potvrzují u novinky lepší provozní vlastnosti za všech zimních podmínek. Pneumatiky Blizzak DM-V1 dosáhly mimořádně dobrých výsledků při brzdění na ledu, měření trakce, brzdění na mokru a při hodnocení ovladatelnosti a odolnosti vůči aquaplaningu.
V České republice se pneumatiky Blizzak DM-V1 se prodávají od července 2009 ve 27 rozměrech (všechny s rychlostním indexem R do 170 km/h) určených pro vozidla 4x4 s koly 15” až 20”.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.