Největší česká automobilka Škoda Auto dosáhla v prvním pololetí letošního roku pozitivního hospodářského výsledku, a to i přes pokračující celosvětovou ekonomickou krizi.
Provozní výsledek dosáhl hodnoty 4,2 mld. Kč, což ovšem představuje méně než poloviční úroveň v porovnání s minulým rokem. K hospodářskému výsledku koncernu Volkswagen tak přispěla skupina Škoda Auto v prvním pololetí 2009 provozním výsledkem ve výši 135 mil. €. Za období od ledna do června 2009 dodala skupina Škoda Auto svým zákazníkům celkem 329.641 vozů. V meziročním srovnání to znamenalo pokles o 10,1 %. Světový automobilový trh se ovšem ve stejném období propadl o 17,7 %. Automobilka dokázala v průběhu druhého čtvrtletí zbrzdit dynamiku poklesu prodejů, který v prvním čtvrtletí činil 17,5 % (světový trh se v prvním čtvrtletí meziročně snížil o 20,7 %). Příznivě se zde projevil zejména efekt „šrotovací prémie“, která byla zavedena v řadě evropských zemí na podporu automobilového průmyslu. S obzvlášť velkým zájmem zákazníků se v této souvislosti setkala modelová řada Škoda Fabia. V návaznosti na aktuální potřeby trhu a k odlehčení skladů byly výrazně zredukovány výrobní objemy. Skupina vyrobila ve všech svých závodech za prvních šest měsíců letošního roku 247.064 vozů, což znamená pokles o 30,2 % oproti srovnatelnému období. V důsledku tohoto opatření klesl odbyt skupiny Škoda Auto (dodávky importérům a obchodníkům) na 262.356 vozů (-25,8 %).„První pololetí roku 2009 bylo velmi obtížné. Celosvětová ekonomická krize zasáhla výrazně i skupinu Škoda Auto. Přijali jsme řadu konkrétních opatření, abychom co nejlépe čelili aktuální situaci a udrželi svoji finanční sílu a stabilitu. Díky našim moderním a ekologickým produktům se nám podařilo dále navýšit podíl na strategických trzích, jako například v Německu a v Číně. Velmi pozitivně se vyvíjely rovněž prodeje modelové řady Superb. Loňská novinka dokázala i v současné složité situaci své prodejní objemy více než zdvojnásobit. Podporu očekáváme na základě prvních velmi pozitivních signálů z trhů i od naší nové modelové řady, vozu Škoda Yeti,“ komentuje situaci Reinhard Jung, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.Aktuální situace se odrazila i ve finančních ukazatelích Skupiny. Tržby Skupiny meziročně poklesly o 19,7 % na hodnotu 89,7 mld. Kč, zisk před zdaněním zaznamenal propad na úroveň 3,2 mld. Kč (-66,6%).
„Byli jsme si od začátku vědomi, že rok 2009 bude pro celý automobilový průmysl velmi složitý. Dosažené pololetní výsledky překročily naše očekávání, přestože se vývoj směnných kurzů některých měn dále výrazně zhoršil. I přesto jsme byli schopni dosáhnout relativně pozitivních výsledků, a to především díky důslednému snižování všech nákladových položek a úspěšnému zavádění nových modelů a přirozeně také zavedení „šrotovací prémie“ na trzích, které jsou pro značku Škoda velice důležité. Pomohl nám především trh v Německu. Tento pozitivní impuls je ovšem časově omezen. Vyhlídky proto i nadále zůstávají nejisté a zatížené značnými riziky,“ varuje před přílišným optimismem Holger Kintscher, člen představenstva za oblast ekonomie, a dodává: „Jsem ale přesvědčen, že i díky našemu programu na zlepšení hospodářského výsledku „Scout“ se nám podaří i v krizovém období dosáhnout přiměřené ziskovosti,“ doplňuje prohlášení k aktuální situaci.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.