Audi boduje v disciplíně mechatroniky. Svaz německých inženýrů (VDI) letos udělil „Cenu za inovace Mechatronika 2009“ dynamickému řízení Audi, které je výbornou ukázkou inovačního potenciálu, jenž spočívá v inteligentní kombinaci mechaniky, elektroniky a informatiky.
• Svaz německých inženýrů (VDI) ocenil dynamické řízení Audi jako výjimečnou inovaci
• Soutěž napříč obory v mechatronice, jíž patří budoucnost
• Dynamické řízení zvyšuje potěšení z jízdy, bezpečnost a komfort
Oceněná technologie zajišťuje větší agilitu, komfort a bezpečnost prostřednictvím inteligentní regulace účinku posilovače a převodu řízení a aktivního propojení se stabilizačním systémem.
„Úzká spolupráce různých disciplín je u Audi důležitým zdrojem inovací. Proto považujeme ocenění za zvláštní uznání našeho úsilí,“ řekl Dr. Ralf Schwarz, vedoucí vývoje podvozkových regulačních systémů.
Dynamické řízení Audi spojuje inovativní konstrukci převodného ústrojí z letectví a kosmonautiky s vysoce citlivými senzory a digitálním přenosem a zpracováním dat, aby zajistilo vyšší úroveň bezpečnosti a potěšení z jízdy.
Oceněná technika automaticky přizpůsobuje převod řízení a účinek posilovače řízení rychlosti jízdy. Na dálnici je zárukou suverénního jízdního komfortu a směrové stability méně strmý převod a menší podpora ze strany posilovače. Naproti tomu při jízdě po zatáčkovité silnici a v malých až středních rychlostech přechází řízení na strmější převod, aby se zvýšila preciznost řízení a zrychlily reakce vozu. Strmý převod a minimální ovládací síly na volantu usnadňují řidiči parkování a manévrování v těsných prostorech.
Dynamické řízení současně pomáhá řidiči řešit krizové situace. Propojení se stabilizačním systémem ESP totiž umožňuje stabilizovat vůz prostřednictvím automatických korekcí řízení. ESP proto nemusí zasahovat tak často. Výsledkem je ještě vyšší úroveň dynamiky a aktivní bezpečnosti.
Dynamické řízení se již dnes dodává na přání pro vozy Audi A4, S4, A4 allroad, A5, S5, A5 Cabriolet a Audi Q5. Techniku ověnčenou „Cenou za inovace Mechatronika 2009“ lze objednat ve spojení se systémem Audi drive select.
Audi drive select dává řidiči možnost přizpůsobit si kdykoli kompletní nastavení svého vozu Audi podle osobních preferencí od vyloženě komfortního až po obzvlášť sportovní.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.